Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Istället för att byta top case - använda externt tangentbord

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Skulle bli glad för era tankar om detta. Jag spillde kaffe på datorns tangentbord. Den går att starta, men twngentbordet skriver grekiska bokstäver. Lämnat in den på en mac-verkstad och fått det här svaret:

Öppnat upp datorn, inga synliga spår av vätskespill.
Kopplat ur top case, testat med externt t-bord, ok.
Startat på extern HDD, skivverktyg, ok. Blockscan, ok, inga defekta block rapporteras.
Top case måste bytas

Kom på att jag kunde testat hur datorn fungerade med ett externt tangentbord, vad tror ni, skulle det gå? Att laga top case kommer kosta 3800..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-04-21 09:56

Jag använder ett externt trådlöst tangentbord till min Macbook Pro från 2009 efter en rödvinsolycka. Det går utmärkt förutom att även strömknappen är trasig i mitt topcase och jag måste kortsluta två lödpunkter på logikkortet om jag råkar stänga av datorn.
Den här datorn kommer inte att lagas utan jag spar pengarna till nästa datorköp som kommer att ske inom en snar framtid.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-04-21 14:30
Ursprungligen av Hejhejs:

Hej,
Skulle bli glad för era tankar om detta. Jag spillde kaffe på datorns tangentbord. Den går att starta, men twngentbordet skriver grekiska bokstäver. Lämnat in den på en mac-verkstad och fått det här svaret:

Öppnat upp datorn, inga synliga spår av vätskespill.
Kopplat ur top case, testat med externt t-bord, ok.
Startat på extern HDD, skivverktyg, ok. Blockscan, ok, inga defekta block rapporteras.
Top case måste bytas

Kom på att jag kunde testat hur datorn fungerade med ett externt tangentbord, vad tror ni, skulle det gå? Att laga top case kommer kosta 3800..

Det står ju att de testat med externt t-bord OK så det är väl bara att köra fast det står inte om de använde trådad (USB) eller trådlöst.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-21 19:14
Ursprungligen av Hejhejs:

Hej,
Skulle bli glad för era tankar om detta. Jag spillde kaffe på datorns tangentbord. Den går att starta, men twngentbordet skriver grekiska bokstäver. Lämnat in den på en mac-verkstad och fått det här svaret:

Öppnat upp datorn, inga synliga spår av vätskespill.
Kopplat ur top case, testat med externt t-bord, ok.
Startat på extern HDD, skivverktyg, ok. Blockscan, ok, inga defekta block rapporteras.
Top case måste bytas

Kom på att jag kunde testat hur datorn fungerade med ett externt tangentbord, vad tror ni, skulle det gå? Att laga top case kommer kosta 3800..

Varför inte byta inmatningsenhet från Grekisk till Svensk - pro?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-22 10:38

Om du är händig, kanske du själv kan fixa "topcaset". Antagligen nerkladdat på några ställen, men om du lyckas få det tvättat och torkat kanske det blir som nytt.

Senast redigerat 2014-04-22 12:45
1
Bevaka tråden