Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips för lösenordshantering

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På telefonen tryck på lösenordet så får du upp en meny "Copy/Reveal". På desktop versionen har du en pil till höger om lösenordet som ger samma resultat som på telefonen.

Ursprungligen av xms67:

Vad gäller 1Password så finns det anledning att påpeka att det inte är det enklaste programmet att hantera som någon redan påpekat. Jämfört med många här är jag en nybörjare, men jämfört med många kollegor på kontoret är jag en relativt skicklig datasnubbe. Och jag tyckte det var krångligt.

Men det som gjorde att jag slutade använda det var att jag aldrig fick ordning på användningen på andra datorer. PC:n på jobbet. Eller när man snabbt skulle låna någons dator och logga in på en sida. Jag vet inte om de löst det på något enklare sätt nu, men för ett par år sedan tyckte jag det var extremt krångligt.

Vad använder du i stället för 1password?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-15 21:04
Ursprungligen av calinou:

Vad använder du i stället för 1password?

Varför använder du inte icloud-keychain? Enklare kan du inte få tag på.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.529059/fixa-s...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-16 00:46
Ursprungligen av calinou:

Vad använder du i stället för 1password?

Olika lösenord på olika sidor som jag håller i huvudet. Då jag då och då misslyckas med det får jag beställa nytt lösenord ibland. Ibland kan ibland vara ofta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-16 00:47
Ursprungligen av lappen71:

Varför använder du inte icloud-keychain? Enklare kan du inte få tag på.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.529059/fixa-s...

För egen del har jag inte fått det att fungera. Vet inte vad jag gör för fel.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-16 05:33
Ursprungligen av xms67:

För egen del har jag inte fått det att fungera. Vet inte vad jag gör för fel.

Det vet inte vi heller när du inte förklarar vad det är du gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-16 17:48
Ursprungligen av lappen71:

Det vet inte vi heller när du inte förklarar vad det är du gör.

Ibland har du en onödigt syrlig/provocerande ton. Jag vet inte vad du vill åstadkomma med den tonen. För du är ju extremt kunnig och hjälper ofta med kloka kommentarer. När frågan eller inlägget är skrivet på ett för dig acceptabelt sätt.

Om du ser vad jag skrev var det ingen fråga. Därför fanns det inte heller ingen idé att ange hur jag gör. Men ska man svara på samma nivå som du kommenterar skulle svaret bli just - det var ingen fråga.

Men jag tycker forum blir extremt tråkiga om alla bara skriver syrliga kommentarer och svar så jag avstår från att skriva det..;)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-16 17:58
Ursprungligen av xms67:

Ibland har du en onödigt syrlig/provocerande ton. Jag vet inte vad du vill åstadkomma med den tonen. För du är ju extremt kunnig och hjälper ofta med kloka kommentarer. När frågan eller inlägget är skrivet på ett för dig acceptabelt sätt.

Om du ser vad jag skrev var det ingen fråga. Därför fanns det inte heller ingen idé att ange hur jag gör. Men ska man svara på samma nivå som du kommenterar skulle svaret bli just - det var ingen fråga.

Men jag tycker forum blir extremt tråkiga om alla bara skriver syrliga kommentarer och svar så jag avstår från att skriva det..;)

Du får tolka det precis som du vill det är din rättighet men det är absolut inte menat som en syrlig kommentar. Du citerar mitt inlägg där jag ger rådet att använda iCloud Keychain som är superenkelt att använda och du skriver att du inte får det att fungera hur tycker du att jag ska tolka det då?
Jag tolkar det som att du inte vet vad du gör för fel men vill ha hjälp. Eftersom du inte skriver vad det är du gör så svarar jag med att det vet inte vi heller.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-16 22:01

Man kan ju istället svara med "Hur gör du då, var fastnar du/fungerar det inte någonstans"...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-17 00:04
Ursprungligen av xms67:

För egen del har jag inte fått det att fungera. Vet inte vad jag gör för fel.

Jag vet inte ”felet” men mitt tips är att läsa igenom vad Apple skriver om iCloud-nyckelring och följ instruktionerna.

iCloud-nyckelring är enklare och bättre integrerat med Safari än 1Password. Enda nackdelen (och i mina ögon en stor sådan) är att den bara fungerar med Apple-programvara.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-04-17 11:13

Själv kan jag bara rekommendera LastPass, bytte till det från KeePass som också är ett utmärkt alternativ om man vill ha full koll på databasen.
1Password är snyggt gjord men om jag vill ha den på både Mac/Win/mobil så blir det löjligt dyrt.

Ursprungligen av Creops:

Själv kan jag bara rekommendera LastPass, bytte till det från KeePass som också är ett utmärkt alternativ om man vill ha full koll på databasen.
1Password är snyggt gjord men om jag vill ha den på både Mac/Win/mobil så blir det löjligt dyrt.

Kör Lastpass jag med sen några år, finns till allt, även på webben såklart om man inte skulle ha någon av sina egna enheter tillgängliga.

80kr/år. Appar etc kostar inget.

Ursprungligen av keptang:

Kör Lastpass jag med sen några år, finns till allt, även på webben såklart om man inte skulle ha någon av sina egna enheter tillgängliga.

80kr/år. Appar etc kostar inget.

Installerar man det först på mac-datorn och sedan har man appar på iPad, iPhone?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-20 18:03
Ursprungligen av calinou:

Installerar man det först på mac-datorn och sedan har man appar på iPad, iPhone?

Börja med att installera det på din dator och lägg in några lösenord. Sen installerar du det på din telefon och se till att synkningen fungerar.

Ursprungligen av keptang:

Kör Lastpass jag med sen några år, finns till allt, även på webben såklart om man inte skulle ha någon av sina egna enheter tillgängliga.

80kr/år. Appar etc kostar inget.

Förutom att kostnaden är lägre samt att det finns även på webben är det annat som är bra att veta om den?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-04-22 22:59
Ursprungligen av calinou:

Förutom att kostnaden är lägre samt att det finns även på webben är det annat som är bra att veta om den?

Jag håller precis på att testa deras egen Tabbed Browser med Lastpass inbyggd, hittills fungerar den riktigt bra. Och är gratis!

Ursprungligen av Creops:

Jag håller precis på att testa deras egen Tabbed Browser med Lastpass inbyggd, hittills fungerar den riktigt bra. Och är gratis!

Vad är Tabbed Browser?

Ursprungligen av calinou:

Vad är Tabbed Browser?

https://itunes.apple.com/ca/app/lastpass-tab-...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-23 08:21
Ursprungligen av lappen71:

Du får tolka det precis som du vill det är din rättighet men det är absolut inte menat som en syrlig kommentar. Du citerar mitt inlägg där jag ger rådet att använda iCloud Keychain som är superenkelt att använda och du skriver att du inte får det att fungera hur tycker du att jag ska tolka det då?
Jag tolkar det som att du inte vet vad du gör för fel men vill ha hjälp. Eftersom du inte skriver vad det är du gör så svarar jag med att det vet inte vi heller.

Ska bara säga att jag blev glad att läsa att syftet inte var att vara syrlig. Och så ska jag passa på att tacka för att du är en av dem som ständigt verkar redo att kasta dig in i frågor och försöka hjälpa till.

Ursprungligen av lappen71:

Varför använder du inte icloud-keychain? Enklare kan du inte få tag på.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.529059/fixa-s...

Vad använder du själv?

Att man använder sig av 1password eller Lastpass innebär som jag kan förstå att man har ett huvudlösenord. Frågor/funderingar:
Är det programmet som ger mig lösenordet? (jag kan inte hitta på själv?). Då innebär det att de som själva hanterar programmet hanterar mitt lösenord och alla mina andra lösenord. På vilket sätt är det i så fall "säkert"?
Byts lösenordet varje gång man loggar in sig där det krävs lösenordet eller är den fast?

Ursprungligen av xms67:

Olika lösenord på olika sidor som jag håller i huvudet. Då jag då och då misslyckas med det får jag beställa nytt lösenord ibland. Ibland kan ibland vara ofta...

om du kan hålla dem i huvudet kan man ju fråga sig hur säkra de är...

  • Medlem
  • 2014-04-23 11:16
Ursprungligen av calinou:

Att man använder sig av 1password eller Lastpass innebär som jag kan förstå att man har ett huvudlösenord.

Ja, man har ett huvudlösenord.

Ursprungligen av calinou:

Är det programmet som ger mig lösenordet? (jag kan inte hitta på själv?). Då innebär det att de som själva hanterar programmet hanterar mitt lösenord och alla mina andra lösenord. På vilket sätt är det i så fall "säkert"?

Det är inte programmet som ger dig ett huvudlösenord. Du måste själv hitta på ett huvudlösenord. Tillverkarna av lösenordsprogram är dock ofta kunniga i vilka metoder som är bra när man hittar på ett huvudlösenord, så de kan tipsa om hur man konstruerar ett bra huvudlösenord.

Vad är ett bra huvudlösenord?

1. Det ska vara lätt att komma ihåg (eftersom du måste skriva in det regelbundet)
2. Det ska vara svårt för någon annan att gissa sig till det.

I inlägg #79 i denna forumtråd skrev jag hur man skapar ett säkert lösenord som ändå är lätt att memorera. Man laddar ner en ordlista med svenska ord, och använder tärningar för att välja minst 5 av orden ur ordlistan.

Ursprungligen av calinou:

Byts lösenordet varje gång man loggar in sig där det krävs lösenordet eller är den fast?

Nej. Lösenordet byts inte ut varje gång man loggar in sig. Hur ska det kunna byta sig självt?

Man väljer ett bra lösenord från början, sen behåller man det.

Tillagt: Du ställer en massa frågor, men har du testat att faktiskt ladda ner och installera 1Password/Lastpass/Keepass/iCloud Keychain som det tipsats om i denna tråd? Genom att ladda ner dem och klicka runt lite kommer 9 av 10 frågor besvaras. T.ex. blir det uppenbart att det är du som användare som skapar ett huvudlösenord. Genom att använda programmet blir det också tydligt hur ofta eller sällan du måste ange huvudlösenord, om det är samma lösenord varje gång, om det finns inställningar som kan påverka detta etc.

Senast redigerat 2014-04-23 11:27
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-23 12:04
Ursprungligen av calinou:

Vad använder du själv?

Det har jag redan skrivit i denna tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-23 13:44
Ursprungligen av Mymac4ever:

om du kan hålla dem i huvudet kan man ju fråga sig hur säkra de är...

Du kanske anar vilken kapacitet jag har..;)

Ursprungligen av 8645:

Nemas problemas.

Kan också tipsa om hur man skapar ett bra huvudlösenord. Behöver såklart inte vara till 1Password, funkar för andra program också.

Ladda ner denna ordlista:

http://x42.com/diceware/diceware-sv.txt

Skriv ut listan. Varje ord på listan motsvaras av en serier av 5 siffror, 1-6. Kasta 5 tärningar för att få fram 1 ord, t.ex. kanske du får fram 63323 som motsvarar trasig. Upprepa 5 gånger. Grattis! Du har nu ett huvudlösenord bestående av fem slumpmässiga ord. Givetvis kan man öka antalet ord till sex eller sju om man känner för det. Metoden kallas för övrigt Diceware och är en respekterad metod bland lösenordsfolk. Kom ihåg att du inte får göra några markeringar i den utskrivna listan, eftersom någon obehörig då kan lista ut ditt lösenord.

Huvudlösenordet du nu skapat är säkert även om den attackerande parten känner till att du använt just denna metod. Det sista är mycket viktigt. När folk annars skryter om hur deras egna hemmagjorda lösenord är säkra så är det nästan alltid så att lösenordets säkerhet är beroende av att även metoden som användes för att skapa det är hemlig.

Detta är intressant. Varför ska man upprepa 5 gg? Det kan bli ett långt lösenord.... mao....

Ursprungligen av 8645:

Ja, man har ett huvudlösenord.

Det är inte programmet som ger dig ett huvudlösenord. Du måste själv hitta på ett huvudlösenord. Tillverkarna av lösenordsprogram är dock ofta kunniga i vilka metoder som är bra när man hittar på ett huvudlösenord, så de kan tipsa om hur man konstruerar ett bra huvudlösenord.

Vad är ett bra huvudlösenord?

1. Det ska vara lätt att komma ihåg (eftersom du måste skriva in det regelbundet)
2. Det ska vara svårt för någon annan att gissa sig till det.

I inlägg #79 i denna forumtråd skrev jag hur man skapar ett säkert lösenord som ändå är lätt att memorera. Man laddar ner en ordlista med svenska ord, och använder tärningar för att välja minst 5 av orden ur ordlistan.

Nej. Lösenordet byts inte ut varje gång man loggar in sig. Hur ska det kunna byta sig självt?

Man väljer ett bra lösenord från början, sen behåller man det.

Tillagt: Du ställer en massa frågor, men har du testat att faktiskt ladda ner och installera 1Password/Lastpass/Keepass/iCloud Keychain som det tipsats om i denna tråd? Genom att ladda ner dem och klicka runt lite kommer 9 av 10 frågor besvaras. T.ex. blir det uppenbart att det är du som användare som skapar ett huvudlösenord. Genom att använda programmet blir det också tydligt hur ofta eller sällan du måste ange huvudlösenord, om det är samma lösenord varje gång, om det finns inställningar som kan påverka detta etc.

Tack för all information. Klart att jag ska installera en av dem dock väljer jag först att ställa frågor. Från början var jag definitivt intresserad av 1password och tack vare förklaringar och åsikter från tråden har jag bildat mig en annan uppfattning. Varför installera i onödan och ev. betala och upptäcka sedan att man inte är nöjd?

  • Medlem
  • 2014-04-23 15:22
Ursprungligen av calinou:

Detta är intressant. Varför ska man upprepa 5 gg? Det kan bli ett långt lösenord.... mao....

Det blir långt räknat i antalet bokstäver men det är ju bara 5 ord. 5 korta ord dessutom, det är i princip bara en- och tvåstaviga ord i ordlistan. Tro mig, vem som helst kan komma ihåg 5 slumpmässiga ord.

Varför minst 5 ord? Enkel matematik. Ordlistan innehåller 7776 ord. Om du bara kastar dina tärningar en gång behöver en angripare endast göra 7776 gissningar. En angripare sitter inte och manuellt matar in lösenordet i lösenordsfältet, istället används specialprogram som kan göra tiotusentals gissningar per sekund. Då förstår du varför en omgång inte räcker.

Kastar du dina tärningar 2 gånger får du fram 2 stycken Diceware-ord. Plötsligt är antalet kombinationer 7776*7776 = ca 60 miljoner. Bättre, men fortfarande för svagt.

5 omgångar däremot borde räcka, eftersom 7776 gånger sig självt 5 gånger = ca 280 000 000 000 000 000 000, eller 280 miljarder miljarder (någon får kontrollräkna, mycket möjligt att jag fått någon nolla fel)

Ursprungligen av calinou:

Tack för all information. Klart att jag ska installera en av dem dock väljer jag först att ställa frågor. Från början var jag definitivt intresserad av 1password och tack vare förklaringar och åsikter från tråden har jag bildat mig en annan uppfattning. Varför installera i onödan och ev. betala och upptäcka sedan att man inte är nöjd?

Jag menade inte att du skulle betala innan du bestämt dig. Förslagen du fått i denna tråd finns alla att testa gratis på ett eller annat sätt (t.ex. 1Password), eller är helt och hållet gratis (T.ex. Macpass, Keepass, iCloud Keychain).

Senast redigerat 2014-04-23 15:34
Ursprungligen av 8645:

Det blir långt räknat i antalet bokstäver men det är ju bara 5 ord. 5 korta ord dessutom, det är i princip bara en- och tvåstaviga ord i ordlistan. Tro mig, vem som helst kan komma ihåg 5 slumpmässiga ord.

Varför minst 5 ord? Enkel matematik. Ordlistan innehåller 7776 ord. Om du bara kastar dina tärningar en gång behöver en angripare endast göra 7776 gissningar. En angripare sitter inte och manuellt matar in lösenordet i lösenordsfältet, istället används specialprogram som kan göra tiotusentals gissningar per sekund. Då förstår du varför en omgång inte räcker.

Kastar du dina tärningar 2 gånger får du fram 2 stycken Diceware-ord. Plötsligt är antalet kombinationer 7776*7776 = ca 60 miljoner. Bättre, men fortfarande för svagt.

5 omgångar däremot borde räcka, eftersom 7776 gånger sig självt 5 gånger = ca 280 000 000 000 000 000 000, eller 280 miljarder miljarder (någon får kontrollräkna, mycket möjligt att jag fått någon nolla fel)

Jag menade inte att du skulle betala innan du bestämt dig. Förslagen du fått i denna tråd finns alla att testa gratis på ett eller annat sätt (t.ex. 1Password), eller är helt och hållet gratis (T.ex. Macpass, Keepass, iCloud Keychain).

Då får jag väl prova mig fram.....
Vilka är det som lagrar lokalt resp. på "molnet"?

  • Medlem
  • 2014-04-23 16:08
Ursprungligen av calinou:

Då får jag väl prova mig fram.....
Vilka är det som lagrar lokalt resp. på "molnet"?

All information om lagring finns på respektive utvecklares hemsida. En del lagrar online, en del offline men med frivillig lagring online för att göra det möjligt att använda på mer än en enhet. Observera att det rör sig om krypterad information som lagras online, så det är fortfarande bara den som känner till ditt huvudlösenord som har tillgång till dina lösenord.

Än en gång, ladda ner programmen och pröva dig fram. Det är det mest effektiva sättet att få svar på grundläggande frågor. Du har nog tyvärr tröttat ut en stor del av detta forums användarbas.

Tillagt: Min rekommendation från tidigare i tråden kvarstår dock: Den enklaste lösningen är att använda Apples egna iCloud-nyckelring som fungerar med alla dina Apple-grejer. Att direkt gå till 1Password eller Lastpass är överkurs.

Senast redigerat 2014-04-23 16:23
Bevaka tråden