Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

justera skärmen?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Var kan man justera /maximera sin skärm? Fönsterna rör sig vilket blir svårt att klicka på vissa saker.

Hur menar du att fönstren rör sig? Kan du möjligen posta en bild som visar hur det ser ut på hela skärmen?

Nästan helt obegriplig frågeställning.

Men jag gissar att du har lyckats slå på skärm-zoomningen.
Och i så fall kan du stänga av de funktionerna här:
Systeminställningar --> Hjälpmedel --> Zooma

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nästan helt obegriplig frågeställning.

Men jag gissar att du har lyckats slå på skärm-zoomningen.
Och i så fall kan du stänga av de funktionerna här:
Systeminställningar --> Hjälpmedel --> Zooma

Jag har tittat där och hittar inte riktigt vad det kan vara för inställning som ställer till.
Så här ser det ut....

Ja, det där med zoomning var ju bara en vild gissning utifrån din knapphändiga problembeskrivning.

Försök beskriva problemet mer i detalj, så kanske vi får andra idéer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det där med zoomning var ju bara en vild gissning utifrån din knapphändiga problembeskrivning.

Försök beskriva problemet mer i detalj, så kanske vi får andra idéer.

Det är svårt att förklara eftersom det förekommer ibland. Skärmen rör sig /fladdrar vänster / höger ca 0,5 cm. Ibland går det inte att klicka på en länk dvs det verkar som muspekaren inte träffar rätt pga skärmen rör sig. Om jag ska välja någonting via en listpil så går det inte att klicka ibland/det låser sig. Det verkar vara någon glapp.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-18 22:22
Ursprungligen av calinou:

Det är svårt att förklara eftersom det förekommer ibland. Skärmen rör sig /fladdrar vänster / höger ca 0,5 cm. Ibland går det inte att klicka på en länk dvs det verkar som muspekaren inte träffar rätt pga skärmen rör sig. Om jag ska välja någonting via en listpil så går det inte att klicka ibland/det låser sig. Det verkar vara någon glapp.

Filma det med din telefon

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-19 22:49

Så hur gick det med ditt problem? Kunde du lägga upp en film på hur det ser ur?

Senast redigerat 2014-04-20 09:55
Ursprungligen av lappen71:

Så hur gick det med ditt problem? Kunde du lägga upp en film på hur det ser ur?

Du menar att jag ska filma med min mobil eller om det finns via datorn?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-20 16:12
Ursprungligen av calinou:

Du menar att jag ska filma med min mobil eller om det finns via datorn?

Filma fenomenet med din telefon och lägg upp det på Youtube eller nått och infoga det i ett inlägg här så vi får se.

Alternativt ta stillbilder med mobilen på fenomenet o lägg upp dem här så vi kan se vad det handlar om

Det är månde inte Mission Control/Exposé eller Spaces som spökar?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mission_Control_...
http://en.wikipedia.org/wiki/Spaces_(software...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nästan helt obegriplig frågeställning.

Men jag gissar att du har lyckats slå på skärm-zoomningen.
Och i så fall kan du stänga av de funktionerna här:
Systeminställningar --> Hjälpmedel --> Zooma

Hur vet man då vilken är det normala zomingsläge när man använder sig av cmd + scrolla? Finns det någon form av indikation på skärmen som visar det utan att man ska behöva justera i menyn?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-22 11:35
Ursprungligen av calinou:

Hur vet man då vilken är det normala zomingsläge när man använder sig av cmd + scrolla? Finns det någon form av indikation på skärmen som visar det utan att man ska behöva justera i menyn?

Varför lägger du inte upp bilder eller film på hur det ser ut?

Ursprungligen av calinou:

Hur vet man då vilken är det normala zomingsläge när man använder sig av cmd + scrolla? Finns det någon form av indikation på skärmen som visar det utan att man ska behöva justera i menyn?

En gissning bara men har du möjligen hållit nere CTRL -tangenten samtidigt som du skrollat?

För OM du håller nere CTRL när du skrollar med musen så zoomar du in alternativt ut. För att återställa till normal vy håller du nere CTRL igen och skrollar åt andra hållet(ut) så att menyraden blir synlig igen

Ursprungligen av Mymac4ever:

En gissning bara men har du möjligen hållit nere CTRL -tangenten samtidigt som du skrollat?

För OM du håller nere CTRL när du skrollar med musen så zoomar du in alternativt ut. För att återställa till normal vy håller du nere CTRL igen och skrollar åt andra hållet(ut) så att menyraden blir synlig igen

Det fungerar med CTRL men även CMD + scrolla på min dator. Jag undrar vad är läge 100% så att jag kan utgå från det läge för att undersöka vad som kan vara felet.....

Om du lägger upp en bild som visar hur det du skriver om ser ut så vore det 100 ggr enklare för oss andra att hjälpa dig komma till rätta med problemet. För närvarande känns det mest som vi snackar förbi varandra e-som vi inte förstår vad du pratar och och du inte förstår vad vi pratar om...

Ursprungligen av Mymac4ever:

Om du lägger upp en bild som visar hur det du skriver om ser ut så vore det 100 ggr enklare för oss andra att hjälpa dig komma till rätta med problemet. För närvarande känns det mest som vi snackar förbi varandra e-som vi inte förstår vad du pratar och och du inte förstår vad vi pratar om...

Hur vet man vad som är normalläget för min MBP? t ex i MS word kan man få en sådan indikation.....

Ursprungligen av calinou:

Hur vet man vad som är normalläget för min MBP? t ex i MS word kan man få en sådan indikation.....

En bild på hela skärmen tänkte jag. Den där säger ingenting men för mig skulle ett "normalläge" innebära att jag ser tex hela menyraden. Sedan hur stor texten är i den är beror helt på vilken upplösning du valt på skärmen

Detta är en skärmdump (cmd+3) som visar hela mitt skrivbord(bilden är förminskad) utom dockan och program som är dolda. Om du la upp en liknande bild kanske vi skulle kunna förstå vad det är du pratar om...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-22 13:01
Ursprungligen av calinou:

Det fungerar med CTRL men även CMD + scrolla på min dator. Jag undrar vad är läge 100% så att jag kan utgå från det läge för att undersöka vad som kan vara felet.....

Behöver du använda zoom? Annars är det bara att slå av den, och då är den i default-läget, det du avser med 100 % längre ner, antar jag.

Ursprungligen av calinou:

Hur vet man vad som är normalläget...

Det beror på vilket program vi pratar om.

Om det t.ex gäller Firefox (och förmodligen många andra program), så kommer du tillbaka till normalläget (dvs 100%) genom att trycka Cmd-Noll.

Senast redigerat 2014-04-22 22:52
Ursprungligen av kenjon:

Behöver du använda zoom? Annars är det bara att slå av den, och då är den i default-läget, det du avser med 100 % längre ner, antar jag.

Det skulle jag vilja göra.....Var kan man ställa in för att slå av den?

Ursprungligen av Mymac4ever:

En bild på hela skärmen tänkte jag. Den där säger ingenting men för mig skulle ett "normalläge" innebära att jag ser tex hela menyraden. Sedan hur stor texten är i den är beror helt på vilken upplösning du valt på skärmen

Detta är en skärmdump (cmd+3) som visar hela mitt skrivbord(bilden är förminskad) utom dockan och program som är dolda. Om du la upp en liknande bild kanske vi skulle kunna förstå vad det är du pratar om...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/7552744/99/Snapz002.jpg

Det är så små skillnader så det är svårt att filma. Det är inte alltid det förekommer. Nu när jag ställt in på normalläge ska det kanske bli bättre. Just nu "fladdrar" det inte höger och vänster.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-23 07:58
Ursprungligen av calinou:

Det är så små skillnader så det är svårt att filma. Det är inte alltid det förekommer. Nu när jag ställt in på normalläge ska det kanske bli bättre. Just nu "fladdrar" det inte höger och vänster.

0-5s visar hur 99mac ser ut när sidan inte är zoomad.
6-10s visar hur 99mac ser ut när den är zoomad.
Är det detta fenomen du menar? Konstigt att du inte märkt det för så här har det "alltid" varit.

Ursprungligen av lappen71:

0-5s visar hur 99mac ser ut när sidan inte är zoomad.
6-10s visar hur 99mac ser ut när den är zoomad.
Är det detta fenomen du menar? Konstigt att du inte märkt det för så här har det "alltid" varit.

Tack för en utförlig visuell beskrivning. Mitt meddelande är väl inte på den offentliga youtube?
Det verkar vara lite som du visar när jag använder Macen:s snabbkommandon för att zooma.
Det finns alltså 2 alternativ att zooma. Dels Macen:s egen och dels direkt i Firefox?
När jag väljer att zooma via firefox:s egna snabbkommandon så blir hela skärmen mer stabilt. Jag trycker CMD och siffran 0 eller CMD och bindestreck-tecknet för att justera. Det fladdrar inte alls oavsett vilket läge i Firefox. Så det var kanske det som var felet?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-23 08:39
Ursprungligen av calinou:

Tack för en utförlig visuell beskrivning. Mitt meddelande är väl inte på den offentliga youtube?
Det verkar vara lite som du visar när jag använder Macen:s snabbkommandon för att zooma.
Det finns alltså 2 alternativ att zooma. Dels Macen:s egen och dels direkt i Firefox?
När jag väljer att zooma via firefox:s egna snabbkommandon så blir hela skärmen mer stabilt. Jag trycker CMD och siffran 0 eller CMD och bindestreck-tecknet för att justera. Det fladdrar inte alls oavsett vilket läge i Firefox. Så det var kanske det som var felet?

Dina inlägg här kan vem som helst läsa så att det också finns på Youtube spelar ingen roll.
Det är inget fel utan det fungerar på det sättet.

De flesta program har egna inställningar för att zooma/förstora vyn i just dessa program utan att påverka andra program eller skärmen i övrigt.

Ursprungligen av Mymac4ever:

De flesta program har egna inställningar för att zooma/förstora vyn i just dessa program utan att påverka andra program eller skärmen i övrigt.

Jag har ställt in på CMD och siffran 0 på en annan sida och sidan rör sig vänster / höger i alla fall. Så det är relaterat till vilka sidor man surfar på har jag upptäckt. Det kanske är relaterat till att jag använder firefox också?
Här t ex
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.389504/har-a...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-23 09:25
Ursprungligen av calinou:

Jag har ställt in på CMD och siffran 0 på en annan sida och sidan rör sig vänster / höger i alla fall. Så det är relaterat till vilka sidor man surfar på har jag upptäckt. Det kanske är relaterat till att jag använder firefox också?
Här t ex
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.389504/har-a...

En sida kommer alltid att röra sig lite i sidled fast sidan inte är zoomad.

Ursprungligen av lappen71:

En sida kommer alltid att röra sig lite i sidled fast sidan inte är zoomad.

vilket väl beror på hur den är kodad. Om den är kodad för att fylla ut fönstret eller ej eller om den är skriven för att anpassa sig efter fönstrets storlek. Här är ett exempel på det senare: http://www.ddaudio.com/

Bevaka tråden