Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar Philips Smart TV med Apple TV

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej
vår gamla TV har börjat bete sig konstigt. Ljudet försvinner ibland helt oförklarligt mm. Den har dessutom många år på nacken. Vi har talat om att köpa en ny, men eftersom de tillfälliga problemen ökat på sista tiden har vi bestämt oss för att slå till nu i vår.

Egentligen har vi gått omkring och hoppats att Apple skulle bygga en Smart TV, men vi verkar få vänta förgäves. Då är frågan om någon känner till Philips Smart TV 8000 serien. Prestandamässigt verkar det vara en suverän produkt, men frågan är om den lever upp till reklament. Och fungerar den ihop med en Apple TV?

Nån som vet något om Philips Smart TV i största allmänhet?

Lever upp till reklamen? Vad säger reklamen och vad är ditt intryck av den? Vad tror du att den ska klara av? Jag tror att du måste konkretisera din frågeställning en aning.

Ja, den fungerar med ATV så länge den har samma portar i princip.

Ursprungligen av Crister:

Hej
vår gamla TV har börjat bete sig konstigt. Ljudet försvinner ibland helt oförklarligt mm. Den har dessutom många år på nacken. Vi har talat om att köpa en ny, men eftersom de tillfälliga problemen ökat på sista tiden har vi bestämt oss för att slå till nu i vår.

Egentligen har vi gått omkring och hoppats att Apple skulle bygga en Smart TV, men vi verkar få vänta förgäves. Då är frågan om någon känner till Philips Smart TV 8000 serien. Prestandamässigt verkar det vara en suverän produkt, men frågan är om den lever upp till reklament. Och fungerar den ihop med en Apple TV?

Nån som vet något om Philips Smart TV i största allmänhet?

Jo, de fungerar ihop. Koppla in atv i en av hdmi portarna på tv:n så är du "fit for fight"

Ursprungligen av Crister:

...frågan är om den lever upp till reklamen...

Här får du nog vara lite mer specifik. Vilka saker är det som den ska leva upp till?

Ursprungligen av Crister:

...Och fungerar den ihop med en Apple TV?

Vad menar du med "fungerar ihop"? Vad är det för funktioner som du är rädd inte fungerar?

I princip så kan man väl säga att en AppleTV funkar med alla tv-apparater, så länge det finns en HDMI-port.

Jag kanske skall precisera mig. Enligt reklamen har Philips skapat en liknande funktion som Airplay på IOS. Dvs man skall kunna visa upp det som man ser på skärmen på sin iPhone på TVn. Vidare har de en molnfunktion som påminner mycket om iCloud, och man skal även kunna kommunicera med andra via Skype och en inbyggd kamera. Här verkar de ha kopierat FaceTime.

Allt verkar mycket smart, men finns inte risk att två likartade system slår ut varandra. Att deras version av AirPlay och Apples version konkurrerar så att ingen fungerar ordentligt. Googlar men på Philips Smart TV så kommer gamla kommentarer från 2012 upp som hävdar att TV sär seg som sirap. Men det var då. Är det någon som vet om det gäller idag.

För mig verkar Philips Smart TV i den senaste versionen vara det som jag önskat Apple skulle ha gjort, men samtidigt blir man osäker på hur sakerna fungerar i praktiken. Och själv är jag ingen teknik freak även om jag tycker det är spännande med ny teknik

Ursprungligen av Crister:

Jag kanske skall precisera mig. Enligt reklamen har Philips skapat en liknande funktion som Airplay på IOS. Dvs man skall kunna visa upp det som man ser på skärmen på sin iPhone på TVn. Vidare har de en molnfunktion som påminner mycket om iCloud, och man skal även kunna kommunicera med andra via Skype och en inbyggd kamera. Här verkar de ha kopierat FaceTime.

Allt verkar mycket smart, men finns inte risk att två likartade system slår ut varandra. Att deras version av AirPlay och Apples version konkurrerar så att ingen fungerar ordentligt. Googlar men på Philips Smart TV så kommer gamla kommentarer från 2012 upp som hävdar att TV sär seg som sirap. Men det var då. Är det någon som vet om det gäller idag.

För mig verkar Philips Smart TV i den senaste versionen vara det som jag önskat Apple skulle ha gjort, men samtidigt blir man osäker på hur sakerna fungerar i praktiken. Och själv är jag ingen teknik freak även om jag tycker det är spännande med ny teknik

När det gäller all teknik är det viktigt att söka information på rätt ställe så man finner information om rätt produkt. Bästa stället att finna grundinformation om Philips TV-apparater är således Philips

När du sedan ska köpa en TV bör du komma ihåg att vissa butiker, tex Elgiganten, Siba, Mediamarkt etc, ibland kan ha egna modeller av samma tv som också har liknande namn men inte nödvändigtvis samma funktioner.

Ursprungligen av Crister:

Jag kanske skall precisera mig. Enligt reklamen har Philips skapat en liknande funktion som Airplay på IOS. Dvs man skall kunna visa upp det som man ser på skärmen på sin iPhone på TVn. Vidare har de en molnfunktion som påminner mycket om iCloud, och man skal även kunna kommunicera med andra via Skype och en inbyggd kamera. Här verkar de ha kopierat FaceTime.

Allt verkar mycket smart, men finns inte risk att två likartade system slår ut varandra. Att deras version av AirPlay och Apples version konkurrerar så att ingen fungerar ordentligt. Googlar men på Philips Smart TV så kommer gamla kommentarer från 2012 upp som hävdar att TV sär seg som sirap. Men det var då. Är det någon som vet om det gäller idag.

För mig verkar Philips Smart TV i den senaste versionen vara det som jag önskat Apple skulle ha gjort, men samtidigt blir man osäker på hur sakerna fungerar i praktiken. Och själv är jag ingen teknik freak även om jag tycker det är spännande med ny teknik

Det finns ingen risk att de där två systemen slår ut varandra. Apple tv använder tv:n som en bildskärm så det blir inga störningar

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-18 21:29

Jag har en Philips-tv. Den har "Smart-TV”-funktion men är allt annat än smart. Faktum är att dessa smart-funktioner är helt efterblivna. Noll logik i bläddrande, noll funktion av tangentbordet (på baksidan av fjärrkontrollen). Jag skulle vilja kalla Philips funktioner för Philips Retard

Trots kritiken ovan är jag grymt nöjd med teven. Den ger bra bild, den är snygg, den har bra ljud (trots att den är otroligt tunn). De Smart-TV-funktioner som påstås har jag aldrig behövt använda mig av. Jag har ju Apple TV.
Den får 4,5 solar av 5 från mig.

Jag har Apple TV kopplad till den, och där har aldrig något krånglat.

Jag har en Sharp smart TV. Samma sak där totalt oanvändbart. Kör min appleTV mot den istället

Tack Filuren - du sparade mig från en resa till Media Markt

Tack. Det här är verkligen ett användbart och seriöst Forum. Nästan varje gång jag haft ett problem har jag fått bra svar som hjälpt mig välja hur jag skall göra.

Filurens svar sparade mig från en onödig resa idag. Jag hade nämligen bestämt mig för att nu på påskafton åka till Media Markt och kolla på Smart TV apparater, men nu avstår jag. Philips TV lever uppenbarligen inte upp till reklamen. Att Apple TV är suverän vet jag - har en sådan kopplad till min nuvarande TV - men jag trodde i min enfald att Philips lyckats göra något liknande. Så verkar dock inte vara fallet.

Jag såg på reportage från CEB mässan att Philips är på gång med en TV som kör Android och som har Google Chrome som webläsare. Vad tror ni om det - kan det vara värt att vänta på

Och tack än en gång Filuren och ni andra som tagit er tid att svara - det sparade mig mycket tid

Köp inte en TV för dess "SmartTV"-funktioner, oavsett märke. Köp den för dess bildkvalitet/storleken på din plånbok.

En gemensam sak med alla dessa smart-TV jag märkt i jobbet mitt är att de alla har problem med Wifi.

Antingen sitter det väldigt små antenner eller så är alla kunder som råkar ut för det dumma nog när det gäller köp av router (troligtvis väldigt långt avstånd från router).

Jag vet inte vilket som är problemet. Men faktum kvarstår att jag rekommenderar nätverkskabel i alla de lägen man väljer att köpa smart-TV.

Dock slutar ju tillvekarna supportera sina funktioner.
Har sett att både Samsung och LG lämnar gamla kunder i sticket.

Nej, köp en Apple-TV, Mac mini, Rasberry Pi eller en Intel NUC.
Lönar sig mer i längden!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-21 00:25
Ursprungligen av Crister:

… Och tack än en gång Filuren och ni andra som tagit er tid att svara - det sparade mig mycket tid

Som jag skrev i mitt inlägg - jag mycket nöjd med min Philips-TV. Jag ger den ju för bövelen 4,5 vadduvill av 5.

Det är Smart TV-funktionen jag dissar. Men hur ofta behöver man sådant? I min värld, ungefär noll gånger. Allt sköts istället av Apple TV.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-04-21 00:32
Ursprungligen av filuren:

Som jag skrev i mitt inlägg - jag mycket nöjd med min Philips-TV. Jag ger den ju för bövelen 4,5 vadduvill av 5.

Det är Smart TV-funktionen jag dissar. Men hur ofta behöver man sådant? I min värld, ungefär noll gånger. Allt sköts istället av Apple TV.

...inte Viaplay.

Om man nu använder det. Där kan jag tycka det är smidigare att använda appen i TVn än att köra igång den i iOS-enheten och sedan köra Airplay.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-21 00:38
Ursprungligen av zinned:

...inte Viaplay.

Om man nu använder det. Där kan jag tycka det är smidigare att använda appen i TVn än att köra igång den i iOS-enheten och sedan köra Airplay.

Mycket möjligt.

Jag har dock utgått från mitt eget perspektiv i mina svar, och där har Viaplay inte varit en variabel överhuvudtaget.

Självklart är behov och önskemål individuella.

Bra du tog upp Viaplay.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-04-22 07:44

Oftast har vi ju allt som behövs redan utanför TV:n.

AppleTV, förstärkare, högtalare, BD-spelare, spelkonsoll mm.
Så det behövs ingen TV längre och i mina ögon absolut ingen "smart" en heller. I alla fall inte i TV-soffan.

Tyvärr går det ju inte att bara köpa en "dum" skärm med TV upplösning idag. Det tjänar företagen tydligen inget på.

jag betraktar numera TV:n som en ren skärm. Jag har inget behov av avancerade funktioner i TV:n utan allt körs från andra enheter. Jag har inte ens behov av en bra fjärr till TV:n eftersom jag kör en Logitech multifjärr istället. Det har aldrig varit så lätt att ställa in en ny TV som den senaste.

Plugga in sourroundanläggningen, plugga in dreamboxen, plugga in Apple-TV:n och uppdatera Logitechfjärren

Strunta i resten.

Det blev ingen Philips utan en LG Smart TV ur 670 serien. Hitills är jag väldigt nöjd. Det enda jag saknar ett sätt att köra TV4 Play eftersom den medföljande webläsaren inte stöder Flash. Nån som vet ett sätt?

Ursprungligen av Crister:

Det blev ingen Philips utan en LG Smart TV ur 670 serien. Hitills är jag väldigt nöjd. Det enda jag saknar ett sätt att köra TV4 Play eftersom den medföljande webläsaren inte stöder Flash. Nån som vet ett sätt?

Du får se över andra lösningar, typ Chromecast eller liknande.

Ursprungligen av Crister:

Det blev ingen Philips utan en LG Smart TV ur 670 serien. Hitills är jag väldigt nöjd. Det enda jag saknar ett sätt att köra TV4 Play eftersom den medföljande webläsaren inte stöder Flash. Nån som vet ett sätt?

Hade inte du en Apple TV? Den har ju en TV4 Play app...

Ursprungligen av HåkanE:

Hade inte du en Apple TV? Den har ju en TV4 Play app...

Jo det har jag så nu har jag pluggat in den och det fungerar bra. Problemet är bara att då behöver jag trots allt mer än en fjärrkontroll, och det var något jag ville slippa genom att köpa en LG Smart TV.

Det skall gå att få LGn att styra andra apparater via standardkontrollen men den verkar inte känna igen Apple TVn. Nån som fått det att funka?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-25 10:15
Ursprungligen av Mymac4ever:

När det gäller all teknik är det viktigt att söka information på rätt ställe så man finner information om rätt produkt. Bästa stället att finna grundinformation om Philips TV-apparater är således Philips

Nu säger jag inte att det är så vad gäller Philips, men vill man verkligen veta vad en produkt går för, får man ofta söka information på andra ställen än tillverkarens hemsida. Det gäller i högsta drag om man vill ha detaljerade uppgifter om t.ex. Apple hårdvara.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-07-25 10:27
Ursprungligen av Crister:

Jo det har jag så nu har jag pluggat in den och det fungerar bra. Problemet är bara att då behöver jag trots allt mer än en fjärrkontroll, och det var något jag ville slippa genom att köpa en LG Smart TV.

Det skall gå att få LGn att styra andra apparater via standardkontrollen men den verkar inte känna igen Apple TVn. Nån som fått det att funka?

Du ska programmera om via AppleTVns gränssnitt, inte via X's fjärr. Kika i hjälpen.

Ursprungligen av Crister:

Jo det har jag så nu har jag pluggat in den och det fungerar bra. Problemet är bara att då behöver jag trots allt mer än en fjärrkontroll, och det var något jag ville slippa genom att köpa en LG Smart TV.

Det skall gå att få LGn att styra andra apparater via standardkontrollen men den verkar inte känna igen Apple TVn. Nån som fått det att funka?

Jag brukar använda en iPhone eller iPad med appen Remote som fjärrkontroll till Apple TV. Helt suveränt när man ska ange t.ex. lösenord. Det blir iofs mer än en fjärrkontroll att hantera, men det får gå.

Ursprungligen av Crister:

Jo det har jag så nu har jag pluggat in den och det fungerar bra. Problemet är bara att då behöver jag trots allt mer än en fjärrkontroll, och det var något jag ville slippa genom att köpa en LG Smart TV.

Det skall gå att få LGn att styra andra apparater via standardkontrollen men den verkar inte känna igen Apple TVn. Nån som fått det att funka?

Skaffa något i stil med denna Logitech Harmony. Jag har haft en äldre variant i evigheter nu och det är hur smidigt som helst

Ursprungligen av BlackSmp:

jag betraktar numera TV:n som en ren skärm. Jag har inget behov av avancerade funktioner i TV:n utan allt körs från andra enheter. Jag har inte ens behov av en bra fjärr till TV:n eftersom jag kör en Logitech multifjärr istället. Det har aldrig varit så lätt att ställa in en ny TV som den senaste.

Plugga in sourroundanläggningen, plugga in dreamboxen, plugga in Apple-TV:n och uppdatera Logitechfjärren

Strunta i resten.

Så med andra ord behöver man inte ha en tv längre? det räcker med en vanlig skärm?

Vad har en Apple tv som kan vara intressant som inte min Samsung tv har?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-25 13:29
Ursprungligen av calinou:

Så med andra ord behöver man inte ha en tv längre? det räcker med en vanlig skärm?

För mig är det just så men jag hittar inte produkten i affär. Var hittar man en 50"-70" skärm idag. Allt den skulle behöva är HDMI.

Edit: nej inte behöver den ens airplay.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-25 13:32
Ursprungligen av calinou:

Vad har en Apple tv som kan vara intressant som inte min Samsung tv har?

Trevligare fjärr och airplay

Ursprungligen av juanito:

För mig är det just så men jag hittar inte produkten i affär. Var hittar man en 50"-70" skärm idag. Allt den skulle behöva är HDMI.

Edit: nej inte behöver den ens airplay.

Man kan se på allting precis som i en vanlig tv?

Bevaka tråden