Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

xtern hårddisk - Ogiltig indexnyckel

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-04-10 18:03

Jag har en Western Digital My Book 2 Tb som jag tror har gått sönder.

Det började med att den matade ut av sig själv och macen säger "Skivan matades inte ut ordentligt"

Försökte köra Skivverktyg. Då sa det "Ogiltig indexnyckel. Enheten var skadad och behöver reparerats"
Då försökte jag reparera men det efter ett tag för skivan matades ut av sig själv.

Har fixat hem DiskWarrior men i och med att disken matar ut av sig själv efter ett tag är det inte lönt med DiskWarrior

Någon som har erfarenhet av detta?
Är det helt kört?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-04-10 20:10

Jag startade datorn i Återställningsläge och körde skivverktyget - inget fel på disken. Startade om datorn och disken slutade funka igen. Startade då om i felsäkert läge (Säker start) och då funkar det! Så nu håller jag på för fullt att ta backup. Pust!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-04-10 20:31
Ursprungligen av macki81:

Jag startade datorn i Återställningsläge och körde skivverktyget - inget fel på disken. Startade om datorn och disken slutade funka igen. Startade då om i felsäkert läge (Säker start) och då funkar det! Så nu håller jag på för fullt att ta backup. Pust!

Det behöver inte vara disken som pajat utan strömförsörjningen. Pröva att montera ut hårddisken och sätt den i ett annat kabinett. Jag hade ett liknande problem på en LaCie förut.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-04-16 10:59
Ursprungligen av andas:

Det behöver inte vara disken som pajat utan strömförsörjningen. Pröva att montera ut hårddisken och sätt den i ett annat kabinett. Jag hade ett liknande problem på en LaCie förut.

Efter min backup till en annan extern disk gjorde jag en omstart. Det blev ingen förändring - disken går fortfarande inte läsas, matas ut av macen efter en stund. Disken går endast att läsas när man startar macen i felsäkert läge. Skumt!
Jag har även testat att koppla in disken till en PC med MacDrive. PCn vill inte heller läsa den och säger att det är fel på disken.
Blir nog till att köpa en ny disk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-16 17:06

Om du vill rädda data på den KAN Disk Warrior vara till hjälp.

1
Bevaka tråden