Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hamnar program som släppts in i Launchpaden?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-04-16 01:44

Jag har precis installerat mountain lion. Laddade ner ett program (xee) och trodde att jag var tvungen att dra det till launchpaden som någon ny slags application mapp. Men sen upptäckte jag att jag skulle lagt det i applications mappen istället som med snow leopard.
Dock kunde jag inte hitta ett sätt att få bort programmet från launchpaden. När ikonerna började skaka blev det inget x på den filen som tillät mig att ta bort filen.

Då hittade jag istället ett script som rensade bort allt i launchpaden. Men jag misstänker att själva programfilen i sig ligger kvar någonstans. Var kan jag hitta den för att ta bort den?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-16 05:37

Drar jag ett program till Launchpad så flyttas inte själva programmet utan det är bara en genväg.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-16 10:00
Ursprungligen av Dsc:

Jag har precis installerat mountain lion. Laddade ner ett program (xee) och trodde att jag var tvungen att dra det till launchpaden som någon ny slags application mapp. Men sen upptäckte jag att jag skulle lagt det i applications mappen istället som med snow leopard.
Dock kunde jag inte hitta ett sätt att få bort programmet från launchpaden. När ikonerna började skaka blev det inget x på den filen som tillät mig att ta bort filen.

Då hittade jag istället ett script som rensade bort allt i launchpaden. Men jag misstänker att själva programfilen i sig ligger kvar någonstans. Var kan jag hitta den för att ta bort den?

I MacOS och även i MacOSX även om det är känsligare i MacOSX kan program ligga var du än lägger dem. Om du vill ha bort programmet är det oftast bara att hitta det, kanske just i applications mappen och dra dem till trash. Om det är ett program som du installerat via en installer, kan det troligen finnas inställningsfiler och annat under Library mapparna endera under / eller under ~/.

I.o.m du laddade ner det, så kan det ju ligga fortfarande i ~/Download mappen, såvida du aldrig flyttade det, och det är dit du laddar ner.

  • Medlem
  • 2014-04-16 14:01
Ursprungligen av Dsc:

Dock kunde jag inte hitta ett sätt att få bort programmet från launchpaden. När ikonerna började skaka blev det inget x på den filen som tillät mig att ta bort filen.

Det är endast program från Mac App Store som kan tas bort via Launchpad, eftersom dessa installeras på ett enhetligt sätt.

1
Bevaka tråden