Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android saknade stöd för touchskärm före Iphone-lanseringen

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Operativsystemet Android hade inte stöd för touchskärmar och fingerbaserad navigering före Apple lanserade sin första modell av Iphone, enligt interna dokument från Google.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Operativsystemet Android hade inte stöd för touchskärmar och fingerbaserad navigering före Apple lanserade sin första modell av Iphone, enligt interna dokument från Google.

Läs hela artikeln här

Jag kan inte vara den enda som ställer mig frågande...

Så vad egentligen är poängen med artikeln?

Ursprungligen av Allexz:

Jag kan inte vara den enda som ställer mig frågande...

Så vad egentligen är poängen med artikeln?

Bra fråga, nyhetstorka kanske?

Ursprungligen av Allexz:

Jag kan inte vara den enda som ställer mig frågande...

Så vad egentligen är poängen med artikeln?

Ursprungligen av zehel03:

Bra fråga, nyhetstorka kanske?

Detta finns även att läsa på bl.a. CNET, BGR och The Guardian. Har de också nyhetstorka? Eller är det helt enkelt en intressant uppgift från rättegången mellan Apple och Samsung?!

Förstår om det kan upplevas provocerande och jobbigt för Android-fanboys... Ni får trösta er med att Samsung säljer smartphones som aldrig förr och att man alltid är ärlig med försäljningssiffror.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-15 07:42

Artikelns rubrik är ganska talande. Sedan kanske man kunnat hänvisa till den pågående rättegången. Men ändå, detta är ett stort bevis till Apples fördel där skulle jag tro. Det kan diskuteras vad man kan och inte kan patentera givetvis.

Ursprungligen av Megasen:

Detta finns även att läsa på bl.a. CNET, BGR och The Guardian. Har de också nyhetstorka? Eller är det helt enkelt en intressant uppgift från rättegången mellan Apple och Samsung?!

Förstår om det kan upplevas provocerande och jobbigt för Android-fanboys... Ni får trösta er med att Samsung säljer smartphones som aldrig förr och att man alltid är ärlig med försäljningssiffror.

Oj, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag trampat dig på tårna.

Jag ställde helt enkelt frågan vad poängen med artikeln var och BAM så är man en androidfanboy som älskar Samsung och saltad statistik.

Tanken var att förlänga frågeställningen med fler punkter men det känns föga motiverat nu.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-15 09:03
Ursprungligen av Allexz:

Oj, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag trampat dig på tårna.

Jag ställde helt enkelt frågan vad poängen med artikeln var och BAM så är man en androidfanboy som älskar Samsung och saltad statistik.

Tanken var att förlänga frågeställningen med fler punkter men det känns föga motiverat nu.

Läser man dina tidigare inlägg så är slutsatsen att du är en androidfanboy inte så långsökt.

Ursprungligen av lappen71:

Läser man dina tidigare inlägg så är slutsatsen att du är en androidfanboy inte så långsökt.

Men seriöst? Jag försöker inte ens skapa kaos i forumet och så blir detta resultatet?

Allexz historik: 6 inlägg:
1* Jag förväntade mig att Samsung reklam skulle vara lika dålig och översittande som förut
2* Finns det möjlighet att stänga av usbportar?
3* Tror inte att dokumenten bådar gott, är glad att Apple inser att deras sortiment inte är tillräckligt stort för att uppehålla försäljning i framtiden
4* "Heh back to Samsung", om jag inte minns fel så försökte Apple flytta bort produktionen från Samsung?
5* Jag undrar relevansen av denna artikeln, lite som att "innan hjulet så använde man inte hjul"

Är inte här för att trolla och eller skapa röra, men tydligen så går det inte ens att ställa en fråga utan att bli attackerad och eller uthängd för .... vad egentligen?

Äh fan vad tråkigt detta blev.

Ursprungligen av Megasen:

Detta finns även att läsa på bl.a. CNET, BGR och The Guardian. Har de också nyhetstorka? Eller är det helt enkelt en intressant uppgift från rättegången mellan Apple och Samsung?!

Förstår om det kan upplevas provocerande och jobbigt för Android-fanboys... Ni får trösta er med att Samsung säljer smartphones som aldrig förr och att man alltid är ärlig med försäljningssiffror.

Jahapp, attackerad av ett troll vid första anblicken, då vet man vad man ska förvänta sig av detta forumet... Ser det ut som jag skrev något om Android? och jag har aldrig ägt en Samsung, lär heller aldrig göra det.

Ursprungligen av Allexz:

....går det inte ens att ställa en fråga utan att bli attackerad och eller uthängd för .... vad egentligen? Äh fan vad tråkigt detta blev.

Ursprungligen av zehel03:

...attackerad av ett troll vid första anblicken, då vet man vad man ska förvänta sig av detta forumet...

Ni båda använder ordet attackerad. En aning överdrivet, kanske. Ni ska kanske observera smileyn som Megasen lade efter meningen om fanboys, och inte ta det på så blodigt allvar.

Dessutom så är jag helt säker på att ni känner till Apple/Samsung-rättegången, och gör man det så är poängen med artikeln ganska uppenbar - vilket gör era ifrågasättanden av artikeln onödiga.

(Och om man nu ändå kommer med sådana utmanande ifrågasättanden som ni gjorde, så får man kanske vara beredd på att få lite av samma medicin tillbaka.)

Senast redigerat 2014-04-15 10:54

Vore det inte lite intressant att återvända till sakfrågan istället för att debattera vem som är och inte är fanboy?

Jag tycker egentligen inte det är speciellt konstigt. Google satte upp riktlinjer baserade på hur marknaden såg ut just då, vilket inte innefattade pekskärmar. När läget ändrades valde de att anpassa systemet.

Ursprungligen av Emil Å:

Vore det inte lite intressant att återvända till sakfrågan istället för att debattera vem som är och inte är fanboy?

Jag tycker egentligen inte det är speciellt konstigt. Google satte upp riktlinjer baserade på hur marknaden såg ut just då, vilket inte innefattade pekskärmar. När läget ändrades valde de att anpassa systemet.

Tack, det var lite hela min poäng med mitt frågeställande.

Tittar man på touchscreen så var Apple inte först heller vilket fick mig att undra vad hela poängen var.

Första touchscreenen kom tidigt 2000-tal om jag inte har helt fel, 7 år senare släpper Apple en produkt som i stort sätt förändrar hela världens syn på vad en Smartphone är, Android samt de flesta andra tillverkarna i hela världen snappar upp detta och vänder sin utveckling mot det nya populära.

Detta händer på samtliga marknader, oavsett om det är en telefon, bil eller smörförpackning.

"BMW saknade xenonljus innann Audi började använda dem...."

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ni båda använder ordet attackerad. En aning överdrivet, kanske. Ni ska kanske observera smileyn som Megasen lade efter meningen om fanboys, och inte ta det på så blodigt allvar.

Dessutom så är jag helt säker på att ni känner till Apple/Samsung-rättegången, och gör man det så är poängen med artikeln ganska uppenbar - vilket gör era ifrågasättanden av artikeln ganska onödiga.

Och om man nu ändå kommer med sådana utmanande ifrågasättanden som ni gjorde, så får man kanske vara beredd på att få lite av samma medicin tillbaka.

Ursprungligen av Emil Å:

Vore det inte lite intressant att återvända till sakfrågan istället för att debattera vem som är och inte är fanboy?

Jag tycker egentligen inte det är speciellt konstigt. Google satte upp riktlinjer baserade på hur marknaden såg ut just då, vilket inte innefattade pekskärmar. När läget ändrades valde de att anpassa systemet.

Exakt! Marknaden ändras hela tiden, även så gäller företagen. Så det är inte så konstigt... ska man ta upp att de "härmat" touch-funktioner kan man lika bra dra upp alla möjliga funktioner som de inte hade och vice versa. Bevis på hur brutet patentsystemet är idag.

Senast redigerat 2014-04-15 11:16

Nej ingenting är konstigt med att Google gjorde en kovändning med sina Android-planer efter att Iphone lanserats. Att släppa en smart telefon utan en skärm med multitouch efter att Iphone gjort entré på marknaden vore vansinnigt. Som både Allexz och zehel03 skriver, så fungerar alla branscher.

Och Apple är knappast förvånade över att alla telefontillverkare i världen började följa deras ledning. Däremot är det intressant att rättegången inte handlar om just touchscreen, utan fem andra mer specifika patent.

Jag är allt annat än insatt i amerikansk juridik, men jag tror det skulle vara svårt att stämma någon för användning av touchscreen och vinna. Däremot kanske vad gäller den tekniska lösningen, hur multitouch fungerar och hur telefonen tolkar input från fingrarna och presenterar alternativ för användaren. Det är ju lite det som Patent 5,946,647 handlar om fast angående igenkänning av datum och tid. Det är en hårfin gräns mellan att kopiera någon och att följa någon

2 inlägg borttagna. Topic tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-15 13:21

Jag tycker det är riktigt intressant att det kommer fram. Sen om det har juridiskt betydelse är en annan femma men det är ett konkret bevis på den innovationen iPhone / iOS konceptet hade 2007. Intressant är då, vid lanseringen av iPhone, hur många "experter" som inte trodde på enheten där, uppenbarligen, såg Google framtiden i iPhones spår.

  • Medlem
  • 2014-04-15 13:29

Kina, Nordkorea och Sydkorea ligger väldigt nära varandra. Både geografiskt och i sättet de arbetar på.
Köp en produkt, kör den i kopieringsmaskinen och sälj den senare billigare eftersom man på så sätt slipper utvecklingskostnader.

(Rent generellt, inte bara i denna fråga)

Senast redigerat 2014-04-15 13:57

Och svenska Neonode hade multitouch 2003 på Windows CE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-15 15:25
Ursprungligen av keptang:

Och svenska Neonode hade multitouch 2003 på Windows CE.

Fanns de verkligen då eller var det demo-ex som visades?

http://en.wikipedia.org/wiki/Neonode

Sen var 1/4 av "skärmen" var fortfarande hårdvaruknappar. Men finns kan det ses som en tidig ättling av iPhone. Lika så alla stylus-enhter från 90-talet (Newton, Palm). Tydligen fanns den i detta sammanhanget inte på Googles karta av "framtiden" (förrän Apple visade oss den).

Ursprungligen av Erik.dv:

Fanns de verkligen då eller var det demo-ex som visades?

http://en.wikipedia.org/wiki/Neonode

N1 fanns på marknaden 2004, hade en själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-15 16:29
Ursprungligen av keptang:

N1 fanns på marknaden 2004, hade en själv.

Ah! Hur upplevde du den kontra iPhone? Om du gick över till iPhone dvs när den kom.

Fanns det någon första generationens Neonode som överlevde så länge? Har för mig att kvaliteten var lite skiftande på de enheter som till slut skeppades.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ah! Hur upplevde du den kontra iPhone? Om du gick över till iPhone dvs när den kom.

Så längesen så jag har förträngt det, men den fungerade som den skulle.

Ja, jag köpte första Iphone direkt från USA dagen den släpptes.

Ursprungligen av keptang:

Så längesen så jag har förträngt det, men den fungerade som den skulle.

Ja, jag köpte första Iphone direkt från USA dagen den släpptes.

Hehe fick lite nostalgi där, min första var en iPhone3g!

Var rejält sugen på en iPhone men mitt dåvarande abb gick ut och jag bestämde mig för en LG Viewty istället, fanns inget datum satt för en Europa release för iPhone än...

6 månader senare släpps aset till telefon och jag blev så galen på det att det slutade med att jag hade dubbla abbonemang i 1.5 år! Det sved rätt bra prismässigt men det var fan värt det

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-15 23:03
Ursprungligen av Allexz:

"BMW saknade xenonljus innann Audi började använda dem...."

Hade Audi patent på xenonljus?

Ursprungligen av kenjon:

Hade Audi patent på xenonljus?

Det var ett påhittat exempel, i övrigt handlade väl just denna tråden om touchscreen så jag borde väl ställa en liknande motfråga, men jag har inte lust att åka på fler kängor nu...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-16 16:56

Det var ingen känga alls, utan Apple anklagar ju Samsung pga att de har patent på en funktion. Om Audi hade patent på xenonljus skulle de nog säkert dra in BMW m fl inför rätta.

Mycket offtopic här, som bilmärken och telefoner/assistenter med pekpinne. On topic är amerikanskt rättssystem och det medföljande bättre stämma ån än bäcken och det i floder. Neonode var och förblir väl den enda phonen som närmade sig iPhone när det gäller just touchskärm och telefon i kombo? Men jag minns iPhone-lanseringen så här: It´s a phone it is an ipod it is a phone its is an ipod. And boy have we patented it. Fortsättning följer ...

PS. jag köpte förstås iPhone3.

Ursprungligen av Redaktionen:

Operativsystemet Android hade inte stöd för touchskärmar och fingerbaserad navigering före Apple lanserade sin första modell av Iphone, enligt interna dokument från Google.

Läs hela artikeln här

Det är ingen större nyhet. Hittade detta från 2012:
This was the original 'Google Phone' presented in 2006 (The Verge)

Jag tycker 99mac skulle ägna sig åt riktiga Macnyheter istället för grunda sensationsartiklar utan egentligt innehåll. Än sen om andra skriver om det? Det blir väl inte mer intressant bara för det? Var är 99macs vinkling och koppling till Machistorien? Nä, just det. Redaktionen har ingen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-17 09:08
Ursprungligen av Micke Byström:

Det är ingen större nyhet. Hittade detta från 2012:
This was the original 'Google Phone' presented in 2006 (The Verge)

Jag tycker 99mac skulle ägna sig åt riktiga Macnyheter istället för grunda sensationsartiklar utan egentligt innehåll. Än sen om andra skriver om det? Det blir väl inte mer intressant bara för det? Var är 99macs vinkling och koppling till Machistorien? Nä, just det. Redaktionen har ingen.

Nu är inte denna artikel enbart skriven för dig så tycker du inte om den läs inte.

Bevaka tråden