Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-14 11:55
Ursprungligen av keptang:

En maskin för rackmontering ställer man såklart inte på sitt skrivbord, var sak har sin plats, http://www.dell.com/us/business/p/workstation...

Likt alla Dell's sidor… Sjukt rörligt. Men jag vet DELL har en fin desktop workstation. Om man kan leva med Windows eller Linux.

Edit: Ursäkta svenskan men hur fan bygger man en burk på Dells hemsida? Rörigare site får man leta efter…

Senast redigerat 2014-04-14 13:39

Rörligare? Flyttar sig sidan på skärmen och duckar för musklick? Ohyra i burken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-14 12:28
Ursprungligen av johan_tanying:

Rörligare? Flyttar sig sidan på skärmen och duckar för musklick? Ohyra i burken?

Ha, faktiskt så gjorde den det. Någon "CLICK HERE FOR SUPPORT, WE CAN'T DESIGN SITES BUT WANT TO SELL CRAP!" ruta flöt omkring!

Den som kan tipsas om en återförsäljare i Sverige som kan leverera "Thunderbolt Optical Cables by Corning" får också Nobelpris :-). Inte ens svenska AppleStore säljer den - inte fysiskt och inte på nätet. Som sagt; Thunderbolt är ännu efter 1-2 år verkligen ett problematiskt gränssnitt. Jag hoppas verkligen att det blir lika stort som FireWire, men jag börjar tvivla. Någon tillbehörsindustri av betydelse har ännu inte kickat igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-14 16:07
Ursprungligen av CrazyCat:

Den som kan tipsas om en återförsäljare i Sverige som kan leverera "Thunderbolt Optical Cables by Corning" får också Nobelpris :-). Inte ens svenska AppleStore säljer den - inte fysiskt och inte på nätet. Som sagt; Thunderbolt är ännu efter 1-2 år verkligen ett problematiskt gränssnitt. Jag hoppas verkligen att det blir lika stort som FireWire, men jag börjar tvivla. Någon tillbehörsindustri av betydelse har ännu inte kickat igång.

NAB som var i förra veckan visade en flora av Thunderbolt 2 enheter. Men nej, det har inte riktigt fått fotfästet man kunde hoppats på. Sakta men säkert kommer det nog, speciellt nu när även HP stödjer det på sina high-end maskiner.

Men jag tror Thunderbolt kommer vara en firewire kontra USB. Och faktum är att för mycket räcker USB3 gott och väl.

Rubriken på denna tråd är...lustig :-D. Det är coolt att låta den stå kvar Jag tvivlade själv aldrig på en ny Mac Pro - har jobbat några år i Kalifornien/Hollywood och där skrattade man bara åt webbrykten om att Apple skulle sluta utvecklat high-end-maskiner. Ingen jag minglade med trodde detta, men mitt umgänge var aningen begränsat.
Den stora världen utanför film/video/3D/FX tror på fullaste allvar att den industrin kan prodda med iMac's och MacBookPro's (eller iPad's!). Det är som om den stora världen av personbilsanvändare skulle tro att logistik-industrin - Schenker etc - skulle klara sig med flakmoppar och i bästa fall SUV's

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-14 16:38
Ursprungligen av CrazyCat:

Den som kan tipsas om en återförsäljare i Sverige som kan leverera "Thunderbolt Optical Cables by Corning" får också Nobelpris :-). Inte ens svenska AppleStore säljer den - inte fysiskt och inte på nätet. Som sagt; Thunderbolt är ännu efter 1-2 år verkligen ett problematiskt gränssnitt. Jag hoppas verkligen att det blir lika stort som FireWire, men jag börjar tvivla. Någon tillbehörsindustri av betydelse har ännu inte kickat igång.

Betvivlar starkt din möjlighet att dela ut nobelpris till höger och vänster, men jag kan försöka att hjälpa dig. Eftersom marknaden för dessa produkter nog är begränsade till något tiotal om året så verkar det svårt att hitta en svensk leverantör som har de inne i sitt sortiment. Den Tyska producenten Delock en kabel i längder om 10 meter (10-30 meter) som borde gå att få in i landet via Deltaco om du absolut vill köpa den i Sverige.

Annars kan du nog få tag i Geffen via deras europeiska distributör eller Startech.

Håller med om att det är olustigt att den är svår att få tag i, men marknaden är kraftigt begränsad. Enda applikationen jag kan tänka mig att man vill köra detta över är som du vill göra eller till en DAS kopplat till en Mac.

Tack för tips. Företaget jag är kontrakterad hos kan inte köpa av vem som helst och hur som helst och endast fakturor gäller (köpa med kreditkort is not an option). Deltaco verkar vara ett hett spår - jag vet att man handlat av dom förut.

Ursprungligen av beh:

Betvivlar starkt din möjlighet att dela ut nobelpris till höger och vänster, men jag kan försöka att hjälpa dig. Eftersom marknaden för dessa produkter nog är begränsade till något tiotal om året så verkar det svårt att hitta en svensk leverantör som har de inne i sitt sortiment. Den Tyska producenten Delock en kabel i längder om 10 meter (10-30 meter) som borde gå att få in i landet via Deltaco om du absolut vill köpa den i Sverige.

Annars kan du nog få tag i Geffen via deras europeiska distributör eller Startech.

Håller med om att det är olustigt att den är svår att få tag i, men marknaden är kraftigt begränsad. Enda applikationen jag kan tänka mig att man vill köra detta över är som du vill göra eller till en DAS kopplat till en Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-05 14:42

Hoppsan…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-05 15:12

…ojdå…

Så ska det se ut :-). Enough is not enough. Är det mot inbyggda flashdriven du testar?

Ursprungligen av Erik.dv:

…ojdå…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-05 15:44
Ursprungligen av CrazyCat:

Så ska det se ut :-). Enough is not enough. Är det mot inbyggda flashdriven du testar?

Korrekt. 1TB intern SSD som testas. Jag hade hoppats på över 1GB/s men va fan!

More to come…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-05 16:03

Snyggt, nu är det bara att stoppa den i racket kvar då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-05 16:15
Ursprungligen av beh:

Snyggt, nu är det bara att stoppa den i racket kvar då

Svårt att bestämma mig för lösning där!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-05 17:52

Encoding av 1st x264 och 1st WMV-fil i halv HD från 10s långt ProRes original i full HD:

WATCH FOLDER
MacPro 2008-8 core: 110 sekunder
MacPro 2014-8 core: 49 sekunder (44% av tiden)

FILE LIST
MacPro 2008-8 core: 90 sekunder
MacPro 2014-8 core: 37 sekunder (41% av tiden)

Det har hänt något på 5 år. Dock var 2008-års maskin maxad i belastning, 2013-års maskin ligger kring 80-90% i programmet (Episode Pro). Skalning över flera kärnor fungerar inte alltid perfekt (hyperthreading vs ingen hyperthreading).

Edit: Gjorde samma test två gånger då jag första gången nyttjade en så kallad "Watch Folder" där jag andra gången körde en specifik fil. Jag misstänker man kan få oregelbunden dötid från en Watch-folder även om detta är något man (jag i varje fall) till vardags nyttjar. Får nog rapportera detta till telestream då det låter lite galet med en overhead på 10-20 sekunder att "suga in" filer från en mapp…

Senast redigerat 2014-05-05 18:12

H264: Jag misstänker att det inte finns anledning att köra med Matrox compressorkort med nya MacPro'n. Inte om man packar med Apple Compressor eller QuickTime i alla fall. Jag avvaktar med att köpa en LaCie TB-PCI-hub för Matrox-kortet...å andra sidan kanske jag köper den hubben bara för att föränga TB-signalen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-05 18:53
Ursprungligen av CrazyCat:

H264: Jag misstänker att det inte finns anledning att köra med Matrox compressorkort med nya MacPro'n. Inte om man packar med Apple Compressor eller QuickTime i alla fall. Jag avvaktar med att köpa en LaCie TB-PCI-hub för Matrox-kortet...å andra sidan kanske jag köper den hubben bara för att föränga TB-signalen...

Det beror lite på. I ovan fallet kör jag ut 24s material från 12s på ca 37s. Så kring 1.5X i tid kontra materialets längd. Detta är med överlag mycket hög kvalité på outputen. Och ena filen är Windows Media vilken skalar mycket sämre över flera kärnor.

Så fort OpenCL-versioner av x264 kommer ut så skulle jag tippa på att ett compressor kort är sämre rent av.

Windows Media? Används det fortfarande? WMV eller vad det heter. Har aldrig gjort en sådan fil under alla mina år i branschen

Matrox ger också väldigt fina H264-filer - finare än Apples egna på en MacPro pre-chimney. Åtminstone i givna lägre bitrates.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det beror lite på. I ovan fallet kör jag ut 24s material från 12s på ca 37s. Så kring 1.5X i tid kontra materialets längd. Detta är med överlag mycket hög kvalité på outputen. Och ena filen är Windows Media vilken skalar mycket sämre över flera kärnor.

Så fort OpenCL-versioner av x264 kommer ut så skulle jag tippa på att ett compressor kort är sämre rent av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-05 19:47
Ursprungligen av CrazyCat:

Windows Media? Används det fortfarande? WMV eller vad det heter. Har aldrig gjort en sådan fil under alla mina år i branschen

Matrox ger också väldigt fina H264-filer - finare än Apples egna på en MacPro pre-chimney. Åtminstone i givna lägre bitrates.

Fortfarande många kunder med Widnows-maskiner dessvärre. Apples egna H264 har heller inte varit en bra måttstock för bra kvalité heller tyvärr.

Jag levererar också ibland till Windowsanvändare (koncerner), men har aldrig behövt skicka wmv. QT/mov går bra idag, men jag kör .mp4-format för att vara på säkra sidan (dessutom är chansen större att dom filerna går att lira om x antal år). Wmv finns inte ens på PirateBay! Men men - man lär sig nytt hela tiden.

Ursprungligen av Erik.dv:

Fortfarande många kunder med Widnows-maskiner dessvärre. Apples egna H264 har heller inte varit en bra måttstock för bra kvalité heller tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-06 08:11
Ursprungligen av CrazyCat:

Jag levererar också ibland till Windowsanvändare (koncerner), men har aldrig behövt skicka wmv. QT/mov går bra idag, men jag kör .mp4-format för att vara på säkra sidan (dessutom är chansen större att dom filerna går att lira om x antal år). Wmv finns inte ens på PirateBay! Men men - man lär sig nytt hela tiden.

Framför allt .mp4 börjar bli standard / helt accepterat ja men inte av alla. Jag undrar om vissa organisationer sitter kvar på typ Windows XP eller dyl. Vi har åtskilliga kunder som kräver WMV fortfarande. Men vi har även många som undrar varför filen på datorn inte fungerar i telefon...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-06 10:51

Kom igen, pressa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-06 12:16

Svårflörtad modell...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-06 14:52

…and the memory remains…

Shit! Där blir det bara 32 GB för min del - första året i alla fall.

Jag nöjer mig också med en 3,5 GHz 6-Core - det är dubbla AMD FirePro D700-grafikprocessorer som jag är ute efter.

Ursprungligen av Erik.dv:

…and the memory remains…

Senast redigerat 2014-05-06 18:21
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-05-06 18:22

Fin logga du har @CrazyCat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-06 18:36
Ursprungligen av CrazyCat:

Shit! Där blir det bara 32 GB för min del - första året i alla fall.

Jag nöjer mig också med en 3,5 GHz 6-Core - det är dubbla AMD FirePro D700-grafikprocessorer som jag är ute efter.

Inte illa. Denna blev stråååååt vassare. 8-core, 64GB RAM, Dubbla D700 samt 1TB intern + 1 TB extern SSD, 12TB extern SAS RAID och lite annat godis…

Nej, det blev en 8 Core, dubbla AMD FirePro D700, 32 RAM och 1TB flash Ett upphandlingspaket där den ingår skickas imorgon (mycket från BlackMagic i det paketet också - snygga grejer dom gör...BM är provideo's Apple :-).
Jag har suttit några år nu med en 8-core PowerMac och stod inte ut med tanken på att bara ha 6 staplar närmaste åren :-D. När jag såg Erik's 8 staplar här så insåg jag det - sjukt, men det är trots allt ett verktyg jag lever på och med - många tusen timmar. I övrigt renderar den tydligen FCPX en aning snabbare än 6-core och det kan ju aldrig gå för fort enligt mig...renderingen...annars vet jag inte om prestandaskillnaden egentligen är något att snacka om mellan 6-core och 8-core. Jag tror mera på det där med D500 vs D700 gpu'er. Kan ha fel, en magkänsla jag har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-07 00:53

Angående 6-core vs 8-core beror det på tillämpningen. Teoretiskt sätt har du kring 25% snabbare maskin på 8-core modellen. Den CPU:n har även mest cache per kärna av alla valen vilket kanske gör den ännu snabbare kontra 6-core modellen i optimala förhållanden. Under vissa omständigheter kan 8-core maskinen vara några procent slöare men jag tror sällan det sker. 12-core maskinen kommer däremot endast vara snabbast med tillämpningar som skalar enormt bra över fler kärnor. Även vid 8-core med hyperthreading har jag sett detta ofta inte är fallet så den maskinen är aningen speciell.

D700:orna är definitivt bra val, för framtiden speciellt. Allt mer börjar GPU:n nyttjas i varje fall i mediaproduktion. Helt klart värt det i sammanhanget. Jag tror även det extra VRAM-minnet de har kontra D500 gör stor skillnad vid arbete med större format.

Beroende på vad du gör I FCPX kommer RAM, CPU:n, GPU:n eller i/o vara din begränsande faktor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-07 16:07
Ursprungligen av CrazyCat:

Windows Media? Används det fortfarande? WMV eller vad det heter. Har aldrig gjort en sådan fil under alla mina år i branschen

Det är väl i alla fall fortfarande ett alternativ med VC-1 på BluRay? Vad man nu ska med det till.

Ursprungligen av CrazyCat:

... I övrigt renderar den tydligen FCPX en aning snabbare än 6-core och det kan ju aldrig gå för fort enligt mig...renderingen...annars vet jag inte om prestandaskillnaden egentligen är något att snacka om mellan 6-core och 8-core. Jag tror mera på det där med D500 vs D700 gpu'er. Kan ha fel, en magkänsla jag har.

Ursprungligen av Erik.dv:

Angående 6-core vs 8-core beror det på tillämpningen. Teoretiskt sätt har du kring 25% snabbare maskin på 8-core modellen. Den CPU:n har även mest cache per kärna av alla valen vilket kanske gör den ännu snabbare kontra 6-core modellen i optimala förhållanden. Under vissa omständigheter kan 8-core maskinen vara några procent slöare men jag tror sällan det sker. 12-core maskinen kommer däremot endast vara snabbast med tillämpningar som skalar enormt bra över fler kärnor. Även vid 8-core med hyperthreading har jag sett detta ofta inte är fallet så den maskinen är aningen speciell.

D700:orna är definitivt bra val, för framtiden speciellt. Allt mer börjar GPU:n nyttjas i varje fall i mediaproduktion. Helt klart värt det i sammanhanget. Jag tror även det extra VRAM-minnet de har kontra D500 gör stor skillnad vid arbete med större format.

I realiteten är 6- och 8-core maskinerna mycket lika fram till och med 6-aktiva kärnor då de skalar nästan linjärt och få applikationer drar nytta av den extra L3 cachen som är vad som "kostar pengar" på E5-1680 v2 jämfört med E5-1650 v2.

Men det blir svårare att jämföra rakt av när hyperthreading är inblandat: Eftersom en 8-core maskin som kör 12-trådar har mycket större flexibilitet, då den antingen kan lasta 6 fysiska kärnor med HT och köra högra turbo boost, eller lasta 8 fysiska kärnor och i mindre grad behöva förlita sig på HT kontra med en 6-core modell som kör 12-trådar och ingen turbo-boost på samma last.

Hur som håller jag med om att 12-core modellen utgår fullständigt.

Bevaka tråden