Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mail och server

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej
Använder Mail som standard email-program.
Mail hämtar mitt jobbpost från ett webbmail tjänst som företaget har. Jag vill att när mail hämtar posten ska inte lämna några kopior på servern. Är det möjligt?
Tack på förhand

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-12 12:40

Om det är en POP-server: Mails Inställningar > Konton > Avancerat > Radera kopia från servern efter att brev hämtats. Välj direkt eller att de ligger kvar en viss tid.

Om det är en IMAP-server: Nej, hela poängen med IMAP är att mailen ligger på servern och synkroniseras med en eller flera mailklienter. Om tjänsten tillåter anslutning med både POP och IMAP så rekommenderas det senare om du i framtiden vill läsa från flera enheter eller ha webtillgång till all mail.

Tack för en mycket pedagogisk beskrivning. Om man vänder på frågan jag vill Mail sparar på datorn en kopia av alla mail. Så om jag rensar i servern kan en kopia vara kvar lokal på datorn.
Gå då?

Ursprungligen av IngoX:

Om det är en POP-server: Mails Inställningar > Konton > Avancerat > Radera kopia från servern efter att brev hämtats. Välj direkt eller att de ligger kvar en viss tid.

Om det är en IMAP-server: Nej, hela poängen med IMAP är att mailen ligger på servern och synkroniseras med en eller flera mailklienter. Om tjänsten tillåter anslutning med både POP och IMAP så rekommenderas det senare om du i framtiden vill läsa från flera enheter eller ha webtillgång till all mail.

Ursäkta mitt tidigare svar. Hade bråttom. Det är en IMAP-server.

Ursprungligen av IngoX:

Om det är en POP-server: Mails Inställningar > Konton > Avancerat > Radera kopia från servern efter att brev hämtats. Välj direkt eller att de ligger kvar en viss tid.

Om det är en IMAP-server: Nej, hela poängen med IMAP är att mailen ligger på servern och synkroniseras med en eller flera mailklienter. Om tjänsten tillåter anslutning med både POP och IMAP så rekommenderas det senare om du i framtiden vill läsa från flera enheter eller ha webtillgång till all mail.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-12 13:24
Ursprungligen av tjelvar65:

Om man vänder på frågan jag vill Mail sparar på datorn en kopia av alla mail. Så om jag rensar i servern kan en kopia vara kvar lokal på datorn.

Ursprungligen av tjelvar65:

Det är en IMAP-server.

Menar du en lokal kopia i arkiveringssyfte? Då kan du välja menyn Brevlåda > Exportera brevlåda. Denna kan importeras åter till Mail i din eller en annan dator.

Du kan också skapa en ny brevlåda i Mail som bara sparas på lokalt på din mac och flytta över alla mail från inkorgen i IMAP-kontot. Då försvinner de även från inkorgen på servern och du kommer inte åt dem via webmail eller någon annan enhet. Observera att du också i Mail-programmet kan göra en ny mapp som "ligger under" IMAP-kontot, då skapas samma mapp även på servern och alla ändringar ändringar hålls synkroniserade. Kolla menyn Brevlåda > Ny brelvåda samt Innehåll > Visa Brevlådelista om du inte redan har den synlig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-13 11:18

Tidigare fanns det en inställning i Mail där man kunde spara brev lokalt, med eller utan bilagor. Men den inställningen hittar jag inte nu, borttagen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-13 14:06
Ursprungligen av kenjon:

Tidigare fanns det en inställning i Mail där man kunde spara brev lokalt, med eller utan bilagor. Men den inställningen hittar jag inte nu, borttagen?

Har ersatts av "Hämta alla bilagor automatiskt"? Alltså att med IMAP sparas nu alltid en kopia av mailet (så har jag alltid haft det inställt ändå) men man kan välja om bilagorna ska hämtas till datorn, oavsett om man läser dem eller ej?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-13 14:30

Inte tolkar jag det som att mailet som sådant sparas lokalt också, men det kanske det gör.

1
Bevaka tråden