Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ont om utrymme på min SSD.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
I Program har jag en mapp, iWork, med keynote, pages och number. Dessutom finns keynote etc också som "fristående" program. Kan jag ta bort iWork's och i så fall vilket är det bästa sättet.
Med vänlig hälsning, Mats

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-11 21:15

iWorks 09 är äldre versioner av Number,Keynote och Pages. Dom ligger kvar efter att du uppdaterade till dom nya versionerna.
Kanske lika bra att låta dom ligga kvar ifall det dyker upp ett dokument som inte är kompatibelt med dom nya versionerna.
Alternativt att du för över dom till en extern hdd eller usb-minne. Dumt att slänga dom tycker jag.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-11 21:21

Precis.

Behåll de gamla programmen för att du inte kan öppna äldre dokument i nya program. Korkat, men sant.

Ursprungligen av lappen71:

iWorks 09 är äldre versioner av Number,Keynote och Pages. Dom ligger kvar efter att du uppdaterade till dom nya versionerna.
Kanske lika bra att låta dom ligga kvar ifall det dyker upp ett dokument som inte är kompatibelt med dom nya versionerna.
Alternativt att du för över dom till en extern hdd eller usb-minne. Dumt att slänga dom tycker jag.

OK. Hur gör jag för att föra över dom? Jag har också en 500GB disk på min macbook?
Tack för att du svarade så snabbt

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-11 22:18

Att bara "föra över" tror jag tyvärr är en dålig idé.

Det du behöver för att öppna dokument i äldre versioner av iWork-program är fungerande iWork-program. Dessa brukar, av egen och nyligen visande erfarenhet, bara komma i fråga om de installeras ordentligt.

Med andra ord - har du iWork på optisk skiva? Har du tillgång till en optisk läsare?
Gör isåfall en skivavbild och spara den så du kan installera hela gamla iWork vid behov.

Ursprungligen av filuren:

Att bara "föra över" tror jag tyvärr är en dålig idé.

Det du behöver för att öppna dokument i äldre versioner av iWork-program är fungerande iWork-program. Dessa brukar, av egen och nyligen visande erfarenhet, bara komma i fråga om de installeras ordentligt.

Med andra ord - har du iWork på optisk skiva? Har du tillgång till en optisk läsare?
Gör isåfall en skivavbild och spara den så du kan installera hela gamla iWork vid behov.

OK. Nu visar det sig att iWork-programmet finns både på SSD och på 500GB hårddisken.
Det är för övrigt så att det gäller en del andra program likaså.
Så då tänker jag att det kan vara ok att ta bort programmen från SSD?
Vilket är det bästa sättet?
Bara dra det från Program-biblioteket till papperskorgen?
Med vänlig hälsning, Mats

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-12 14:43

Ja, det borde fungera att bara slänga de från SSD.

1
Bevaka tråden