Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes kan få musik i högre kvalitet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple planerar omfattande förändringar i sin digitala musikbutik Itunes Store. Både musikfiler i högre kvalitet och en expansion av en strömmande musiktjänst planeras.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-04-11 10:55

Äntligen!

HD for the rest of us.

Trevligt om det blir så! Jag kan iofs inte tillförlitligt höra skillnad mellan 16 och 24 bit (blindtestat x flera på ändå ganska påkostad anläggning), men ALAC vs AAC är en helt annan sak.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-11 19:54

Frågan som uppstår kommer detta innebära att vi som har iTunes Match få tillgång till denna musik i högre kvalitet?

16 till 24 bitar är ingen förbättring som någon människa hör.
Hade varit bättre om man koncentrerat sig på vanlig CD kvalité i ALAC formatet och sedan tillåtit konvertering från FLAC till iTunes Match. Apple gör allt så svårt istället för att göra det enkla nu.

Men om de nu skall satsa på dessa HD format, så skall det vara 24 bit/96 kHz eller 24 bit/88,2 kHz och inte någon konstig form som tex 24 bit/44 kHz då det inte är de 24 bitarna som är avgörande vid HD Audio

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-14 22:50
Ursprungligen av MalcomX:

...och sedan tillåtit konvertering från FLAC till iTunes Match.

Eller helt enkelt bara implementera stöd för uppspelning av filer i format som FLAC (och Ape, Ogg Vorbis, etc) i iTunes, såsom alla andra vettiga musikspelare.

Ursprungligen av MalcomX:

16 till 24 bitar är ingen förbättring som någon människa hör.
Hade varit bättre om man koncentrerat sig på vanlig CD kvalité i ALAC formatet och sedan tillåtit konvertering från FLAC till iTunes Match. Apple gör allt så svårt istället för att göra det enkla nu.

Men om de nu skall satsa på dessa HD format, så skall det vara 24 bit/96 kHz eller 24 bit/88,2 kHz och inte någon konstig form som tex 24 bit/44 kHz då det inte är de 24 bitarna som är avgörande vid HD Audio

Håller verkligen med. Enda anledningen att köpa HD-musik, som jag ser det, är att man ibland får bättre mastrade album, mer i stil med vad som åker till vinylpressarna. Musiken på CD och iTunes är ofta mer reklamradiomässig. Finns såklart ingen teknisk anledning att det ska vara så, handlar väl mer om anpassning till olika målgrupper.

24 bitar viktigare än hög samplingsfrekvens

Ursprungligen av MalcomX:

16 till 24 bitar är ingen förbättring som någon människa hör.
Hade varit bättre om man koncentrerat sig på vanlig CD kvalité i ALAC formatet och sedan tillåtit konvertering från FLAC till iTunes Match. Apple gör allt så svårt istället för att göra det enkla nu.

Men om de nu skall satsa på dessa HD format, så skall det vara 24 bit/96 kHz eller 24 bit/88,2 kHz och inte någon konstig form som tex 24 bit/44 kHz då det inte är de 24 bitarna som är avgörande vid HD Audio

Jag tycker det är större skillnad på 24 bitar mot 16bitar — högre upplevd densitet bl a — än allt över 44.1khz vad gäller publiceringsformat. I studion är kraven högre, men det beror ju på att materialet bearbetas där.

Jag tror förstås också att det är väldigt få som medvetet uppskattar ens CD-kvalitet jämfört med AAC eller ens MP3 (LAMEkodad MP3 låter typiskt lika bra som AAC tycker jag). Man kan nog uppleva kvalitetsskillnader, men jag tror få medvetet registrerar dessa. Lossless-kvalitet gör skillnad om man lyssnar mycket och länge på musik. Knappast vid kortare lyssning.

Jag skulle kunna tänka mig betala 120 för 24bitars-album, eller 15-17kr per låt.

Men hur mastrar skivbolagen om materialet och hur redovisar man det? Det tar ju 1 minut att omvandla en kass MP3 till 24bitars AIFF med 96khz, men det låter ju precis likadant som "originalet" (MP3filen). Kan man lita på skivbolagen (eller snarare rättighetsinnehavarna) som helst bara hanterar sina rättigheter och låtskatter och gärna säljer om samma musik om och om igen?

1
Bevaka tråden