Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Facebook flyttar chatten till egen app

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Facebook bryter loss chattfunktionen ur mobilappen och satsar istället allt på den befintliga appen Facebook Messenger. Ändringarna tas i bruk under de kommande veckorna.

Läs hela artikeln här

Gissar att de flesta redan använder det så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-10 12:45
Ursprungligen av Chaosstar:

Gissar att de flesta redan använder det så.

Ehh nä, varför en separat app för ngt som finns inbyggt? Har du en separat app för MMS?

Använder Safari, bör funka i fortsättningen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-10 12:56
Citat:

En talesperson för Facebook säger till Recode att funktionen passar bättre i en egen app än i den redan fullmatade Facebook-appen och att de kommer att kunna fokusera på en meddelandetjänst hellre än två. De har också märkt att användare får svar omkring 20 procent snabbare via Facebook Messenger än via Facebook.

Jag är skeptisk... De har nog även andra ambitioner med Messenger-appen.
Deras senaste implementation av chatten i huvudappen var både välfungerande och snygg. Facebookappen må vara "fullmatad" men det fungerar för den är väldesignad. Att Messenger-användare får svar lite snabbare beror väl på att de som installerat den över lag är cirka 20% mer benägna på att följa och svara på allt blippande jämfört med tröga personer som mig. Jag ser inget plusvärde med ytterligare en app.

Känns meningslöst, nu måste man ha en app till för de enstaka meddelanden som blippar in emellanåt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-04-10 13:37

Öh... så den enda skillnaden är att facebook-appen inte kommer blippa när man får ett meddelande? Stora nyheter!

Alltså så ingen av er har använt Facebook messenger utan bara den vanliga Facebook-appen?
Så fort Facebook-messenger-appen kom till iOS så gick jag över till den.
SJukt mycket mer logiskt och smidigare.
Olika saker, chat och facebook.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-10 22:31
Ursprungligen av Chaosstar:

Alltså så ingen av er har använt Facebook messenger utan bara den vanliga Facebook-appen?
Så fort Facebook-messenger-appen kom till iOS så gick jag över till den.
SJukt mycket mer logiskt och smidigare.
Olika saker, chat och facebook.

Jag chattar max 1 gång i månaden så för mig är det smidigare att göra det i FB-appen.
Nu tvingar dom mig att installera extra app en för att göra något jag gör så sällan.
Totalt onödigt av Facebook

Ursprungligen av lappen71:

Jag chattar max 1 gång i månaden så för mig är det smidigare att göra det i FB-appen.
Nu tvingar dom mig att installera extra app en för att göra något jag gör så sällan.
Totalt onödigt av Facebook

+1

Mycket gnäll fungerar lika smidigt som förut om inte smidigare, man är ju liksom inne i fb hela tiden så vad är problemet ? Inget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-11 07:51

Ultra fail

Ursprungligen av Redaktionen:

Facebook bryter loss chattfunktionen ur mobilappen och satsar istället allt på den befintliga appen Facebook Messenger. Ändringarna tas i bruk under de kommande veckorna.

Läs hela artikeln här

Så ett av världens största IT-företag kan inte lyckas lägga in en smidig chattfunktion i deras app? Herregud...

Jag ser det inte alls som ett "ultra fail" utan tror att de är ute efter en renodling av funktionaliteterna och att det är en förberedelse för en bredare utrullning av Paper.

Personligen så har jag lämnat FB appen och kör numera Paper (samt FB Messenger men mer sällan)

Google går väl åt samma håll? Flera separata appar men sammanhållet mellan apparna.

Ursprungligen av lappen71:

Jag chattar max 1 gång i månaden så för mig är det smidigare att göra det i FB-appen.
Nu tvingar dom mig att installera extra app en för att göra något jag gör så sällan.
Totalt onödigt av Facebook

Ja jag använder Facebook-messenger säkert 50 gånger på en dag, minst, så det är enklare att ha den i en egen app. (Facebook-messenger har ju ersatt Windows Live Messenger helt då Skype inte riktigt höll måttet eller användarna för den delen.)

Egentligen så använder jag Facebook primärt till fyra saker.
1. Socialt nätverk och debatt.
2. Fotoalbum.
3. Chat.
4. Nyhetsflöde. (Facebook har ju helt ersatt RSS med sitt "Pages feed")

Faktiskt så att då jag kollar Facebook så är det i första hand som nyhetskanal.
Och i min nyhetskanal behöver jag ingen chat.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-04-11 10:04
Ursprungligen av Chaosstar:

Alltså så ingen av er har använt Facebook messenger utan bara den vanliga Facebook-appen?
Så fort Facebook-messenger-appen kom till iOS så gick jag över till den.
SJukt mycket mer logiskt och smidigare.
Olika saker, chat och facebook.

Jodå, jag gör det sen länge. Appen har blivit sjukt solid med tiden också. Antagligen den bästa chatappen jag provat.

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja jag använder Facebook-messenger säkert 50 gånger på en dag, minst, så det är enklare att ha den i en egen app. (Facebook-messenger har ju ersatt Windows Live Messenger helt då Skype inte riktigt höll måttet eller användarna för den delen.)

Egentligen så använder jag Facebook primärt till fyra saker.
1. Socialt nätverk och debatt.
2. Fotoalbum.
3. Chat.
4. Nyhetsflöde. (Facebook har ju helt ersatt RSS med sitt "Pages feed")

Faktiskt så att då jag kollar Facebook så är det i första hand som nyhetskanal.
Och i min nyhetskanal behöver jag ingen chat.

Ganska konkret. Bättre att göra det enkelt för de som använder den mycket än de som använder den sällan

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-11 13:57

Varför inte göra så att man själv kan ställa in i vilken app man vill chatta?

Ursprungligen av lappen71:

Varför inte göra så att man själv kan ställa in i vilken app man vill chatta?

Kostar troligtvis mer och kanske även påverkar det upplevelsen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-11 14:15
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kostar troligtvis mer och kanske även påverkar det upplevelsen.

Varför skulle det påverka upplevelsen och för vem? Den som använder den dedikerade chattappen eller FB appen?
Att det skulle kosta mer kan inte vara ett skäl med tanke på dom oerhörda summor FB lagt ut på att köpa andra företag.
Detta kommer innebära att jag aldrig kommer se chatt meddelanden för jag tänker inte installera en app för 1 mess i veckan.
Synnerligen korkat beslut.

Ursprungligen av lappen71:

Varför skulle det påverka upplevelsen och för vem? Den som använder den dedikerade chattappen eller FB appen?

Kan tänka mig att det eventuellt skulle förvirra allmogen.

Ursprungligen av lappen71:

Att det skulle kosta mer kan inte vara ett skäl med tanke på dom oerhörda summor FB lagt ut på att köpa andra företag.

Det handlar alltid om pengar.

Ursprungligen av lappen71:

Detta kommer innebära att jag aldrig kommer se chatt meddelanden för jag tänker inte installera en app för 1 mess i veckan.
Synnerligen korkat beslut.

Se inlägg #16 av @BlackSmp

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-11 19:34
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan tänka mig att det eventuellt skulle förvirra allmogen.

Det handlar alltid om pengar.

Se inlägg #16 av @BlackSmp

Hur svårt ska det vara att vid installation av FB få en fråga ifall man vill använda FB appen eller chatt appen?
Vad hjälper det mig att dom som använder det mycket får en fördel?
Likväl kommer jag att missa alla meddelanden jag får.

http://zurb.com/article/744/steve-jobs-innova...

Citat:

People think focus means saying yes to the thing you've got to focus on. But that's not what it means at all. It means saying no to the hundred other good ideas that there are. You have to pick carefully. I'm actually as proud of the things we haven't done as the things I have done. Innovation is saying "no" to 1,000 things.

Det är kanske en god ide för FB att bryta ut chatten men hur som helst så är det ditt val att installera en app eller inte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-11 19:47
Ursprungligen av BlackSmp:

http://zurb.com/article/744/steve-jobs-innova...

Hur som helst så är det ditt val att installera en app eller inte.

Visst är det så men när man flyttar ut funktioner som fungerade väl för att tvinga kunder till att installera fler appar gör det mig irriterad.
Samma sak är det med Podcaster som fungerade väl i Musik-appen och att dela på dom var också ett beslut som jag tycker är dumt.

Ursprungligen av lappen71:

Hur svårt ska det vara att vid installation av FB få en fråga ifall man vill använda FB appen eller chatt appen?
Vad hjälper det mig att dom som använder det mycket får en fördel?
Likväl kommer jag att missa alla meddelanden jag får.

Du ser det från ett egoistiskt perspektiv. Detta må vara dåligt för just dig, men overall bättre för större delen av användarna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-12 08:12
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du ser det från ett egoistiskt perspektiv. Detta må vara dåligt för just dig, men overall bättre för större delen av användarna.

Naturligtvis så ser jag det från mitt perspektiv eftersom det är jag som använder det men det betyder väl inte att jag inte får uttrycka mitt missnöje? Är övertygad om att det är många fler som kommer bli förbannad när dom missar meddelanden.
Har det förresten varit en omröstning om detta är bra eller inte bland användarna som jag missat eftersom du vet att majoriteten tycker om detta?

I senaste uppdateringen har de dessutom lagt till röstsamtal (över wifi). Intressant med alla alternativ som finns till röstsamtal nu men det börjar bli en fragmenterad marknad

1
Bevaka tråden