Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har beställt nya iMac (November/december 2012)

Tråden skapades och har fått 388 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-24 11:42

Hur mkt tar ÅF för att smälla in en SSD?? Inte för att jag kommer göra det på ett bra jävla tag då 1 TB FusionDrive är ganska svårslaget för mig. Bara nyfiken

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-03-24 12:57

Lite sent kanske men jag har samlat flera recensioner av iMac 2012 här: http://www.99mac.se/forum/p/2145356.

Äntligen kom min iMac igår!!

tog 26dagar från beställning.
Hittills funkar den jättebra, inga fel och skärmen funkar fint med Ram-minnet insatt så har 24gb nu, inte så fel när man fick 16gb från jobbet gratis Enda är att apple klantade sig med mitt apple care protection care då den började gälla från den 18:e och inte 26 när jag fick datorn :/ men har pratat med dem och de ska fixa det snarast

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-31 12:53
Ursprungligen av crayzee:

Hur mkt tar ÅF för att smälla in en SSD?? Inte för att jag kommer göra det på ett bra jävla tag då 1 TB FusionDrive är ganska svårslaget för mig. Bara nyfiken

De ville ha runt 1200:- + kostnad för ny tejp vilket skulle landa på 100-150:-. De var rätt schysta och bjuder på det när de ändå ska byta panel på min iMac.

verkar som bootcamp för fusion drive 3TB fungerar nu

https://discussions.apple.com/thread/4673824?...

Ursprungligen av el gringo:

verkar som bootcamp för fusion drive 3TB fungerar nu

https://discussions.apple.com/thread/4673824?...

Det kom med 10.8.3

Boot Camp support for Macs with a 3TB hard drive
http://support.apple.com/kb/DL1640

Ni med de nyaste imac, har ni installerad Cuda drivrutiner från nVidia? Installerade precis dessa fast för rmbp och vilken ökning det blev i After effects cs6.

Ursprungligen av Erik.dv:

Du skriver att din förra MacPro lät mindre än en MacBook, jag skrev en MacBook låter mer än en MacPro. Smaken är alltså samma!

Sedan skiljer det säkert sig från MacPro till MacPro då dessa kan ha väldigt olika uppsättningar CPU / GPU.

Vill bara uppdatera mitt inlägg sedan tidigare och bekräfta att min nya MBPr med 16GB Ram är knäpptyst, inte ens fläktarna går igång under hård belastning i Logic där gamla MPBr jag hade väldigt enkelt fick fläktarna att surra!
Så i slutändan mkt nöjd knäpptyst dator med vrålkapacitet köpte även 2 externa SSD så nu har jag 1,5 TB SSD via Thunderbolt, kör dubbla skärmar grymt nöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-02 11:52
Ursprungligen av D_Odell:

Ni med de nyaste imac, har ni installerad Cuda drivrutiner från nVidia? Installerade precis dessa fast för rmbp och vilken ökning det blev i After effects cs6.

Kollade verkar inte som de senaste drivrutinerna stöder det grafikkortet:

Supported products

GeForce 300M series:
GT 330M, GT 320M

GeForce 200 series:
GTX 285 for MAC

GeForce 100 series:
GT 120

GeForce 9M series:
9400M

GeForce 8 series:
8800 GT

GeForce 8M series:
8800M GTS, 8600M GS

Quadro series:
4000

Quadro FX series:
FX 5600, FX 4800 for MAC

Men fan va nice om du fått ut mer kräm ur kortet tack vare det! Synd att vi med iMac inte kan få den optimeringen (oklart om det behövs)

Ursprungligen av Erik.dv:

Panel bytt, iMac på mitt skrivbord igen, 32GB RAM och en Eizo 23" skärm vid dess sida.

Hoppas på det bästa nu!

Jasså vad var problemet med panelen på din nya imac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-03 21:28
Ursprungligen av Hunter78:

Jasså vad var problemet med panelen på din nya imac?

Den led av allvariga så kallade "image persistence" problem. Tydligen inte helt ovanligt med nyare IPS-paneler. De större tillverkarna har varningar om det - däribland Apple. I mitt fall - och många andra iMac 2012 ägares - var det på tok för mycket / kraftfullt så panelen fick bytas.

Allt är frid och fröjd nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-03 21:32

Kan tilläggas att jag för första gången hörde min iMacs fläkt igår när jag renderade en 2 minuters sekvens i FCPX. En ytterst trevlig detalj med datorn att den är så tyst i normala fall.

Sådärja... efter mycket tragglande om jag ska beställa datorn med eller utan finans så gjorde jag ett slag i saken och tog den kontant. Smällen får man väl ta senare...

3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB (32 gb sitter hemma och väntar)
3 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 680MX med 2 GB GDDR5
Apple Care

Min första Mac (efter en veckas gästspel med en lånad Mac) och förhoppningsvis inte den sista!!!

Jag beställde en 27" iMac med Fusion drive den 1/3 från Macforum. Den har fortfarande inte kommit. Det har alltså gått mer än en månad. Börjar bli riktigt less, särskilt när den redan är betald och klar. Ska det verkligen ta så lång tid att sätta in en Fusion Drive?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-07 15:39

Äntligen är iMacen åter på skrivbordet. Den nya panelen har inga spår av inbränningar efter några dagars användande. Verkstan gjorde ett riktigt bra jobb och testkörde den i långbänk innan de limmade ihop allt så att jag inte skulle behöva krångla med ett byte igen.

De var lite oroliga att min Samsung SSD skulle krångla då den saknar temperaturgivare men efter att de kört hardware test i några timmar så höll sig fläkten på normal nivå. Så för de som vill uppgradera så fungerar Samsung 840 Pro serien bra.

Ursprungligen av Junghage:

Äntligen är iMacen åter på skrivbordet. Den nya panelen har inga spår av inbränningar efter några dagars användande. Verkstan gjorde ett riktigt bra jobb och testkörde den i långbänk innan de limmade ihop allt så att jag inte skulle behöva krångla med ett byte igen.

De var lite oroliga att min Samsung SSD skulle krångla då den saknar temperaturgivare men efter att de kört hardware test i några timmar så höll sig fläkten på normal nivå. Så för de som vill uppgradera så fungerar Samsung 840 Pro serien bra.

Pris på byte av SSD eller är allt ihop räknat?

Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-08 10:12
Ursprungligen av D_Odell:

Pris på byte av SSD eller är allt ihop räknat?

Tack!

Nu passade jag på att få den monterad i samband med panelbytet och jag fick en bra deal av min ÅF. Men standardpriser är runt 1200:- + en uppsättning tejp (120-200:-) inkl. moms + kostnad för SSD och en 2,5"->3,5" vagga för montering.

Nu har jag ju inte fått min iMac ännu men har redan två frågor

1. Hur bra dåliga är de inbyggda högtalarna - Funderar på att köpa till dessa: http://en.store.creative.com/speakers/gigaworks-t40-series-ii/4-18021.aspx Någon som vet hur bra dom fungerar med iMac?

2. Min arm/hand klarar inte av en sådan oergonomisk mus som Apples. Vet någon hur denna fungerar med iMac: http://www.logitech.com/en-roeu/product/perfo... ???

7 dagar kvar...

@primus: jag är positivt överraskad över ljudet i nya iMac. Har både 24" iMac och en 2009 iMac 27" och ljudet i nya är bättre och fylligare än tidigare (min värdering så klart).

Ursprungligen av primu[s]®:

Nu har jag ju inte fått min iMac ännu men har redan två frågor

1. Hur bra dåliga är de inbyggda högtalarna - Funderar på att köpa till dessa: http://en.store.creative.com/speakers/gigaworks-t40-series-ii/4-18021.aspx Någon som vet hur bra dom fungerar med iMac?

2. Min arm/hand klarar inte av en sådan oergonomisk mus som Apples. Vet någon hur denna fungerar med iMac: http://www.logitech.com/en-roeu/product/perfo... ???

7 dagar kvar...

Håller med, Tycker att de inbyggda är väldigt bra, men självklart beror det på vad du ska ha dem till, lyssnar du mkt på musik, se på film eller liknande så kan det vara bra o köra till extra som är bättre (åk och testa i någon butik vilka du tycker är bäst), men om du bara ska skypa, ser lite klipp etc så funkar det jättebra med de inbyggda, kanske vänta o testa till du får din Imac

Ang musen så har min far en liknande, tycker de är okej, sj har jag ofta ont i handleden och lillfinger(gammal skada) så jag köpte den mus från märket Cyborg. R.A.T 7 - modellen har jag men de har många olika modeller (och kostar typ samma som den du länka till), skönt med dem är att de har trådlösa och med sladd och att de sitter så himla skönt i handen då man justerar dem efter sin hand, rekommenderar dem starkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-10 11:52
Ursprungligen av primu[s]®:

Nu har jag ju inte fått min iMac ännu men har redan två frågor

1. Hur bra dåliga är de inbyggda högtalarna - Funderar på att köpa till dessa: http://en.store.creative.com/speakers/gigaworks-t40-series-ii/4-18021.aspx Någon som vet hur bra dom fungerar med iMac?

2. Min arm/hand klarar inte av en sådan oergonomisk mus som Apples. Vet någon hur denna fungerar med iMac: http://www.logitech.com/en-roeu/product/perfo... ???

7 dagar kvar...

1. De inbyggda högtalarna låter ganska bra men har primärt dålig stereospridning. Jag skulle rekommendera ett par externa. Kör själv med ett par Genelec 6010 och en Nuforce Icon 2. Förstår om inte alla vill lägga 7000 kr på ljudet dock…

2. Jag skulle rekommendera en annan mus än det Apple kläckt ur sig ja. Kör själv med en G400.

Senast redigerat 2013-04-10 12:11
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-10 15:20
Ursprungligen av Erik.dv:

Den led av allvariga så kallade "image persistence" problem. Tydligen inte helt ovanligt med nyare IPS-paneler. De större tillverkarna har varningar om det - däribland Apple. I mitt fall - och många andra iMac 2012 ägares - var det på tok för mycket / kraftfullt så panelen fick bytas.

http://www.uptownmedia.se/99mac/imac_2012_badscreen.jpeg

Allt är frid och fröjd nu!

Jag har precis upptäckt att jag får image persistence problem. Noterade det inte de första veckorna, men nu när jag byter till Dashboard ser jag tydliga inbränningar som inte försvinner inom loppet av någon minut. Ska jag orka bry mig? Jag märker det ju inte i mitt vanliga arbete som (för tillfället iaf) inte innebär bildbehandling och liknande.

Jag gissar att jag skulle kunna vänta någon månad och ta tag i det under semestern eller nåt.

Ursprungligen av andas:

Jag har precis upptäckt att jag får image persistence problem. Noterade det inte de första veckorna, men nu när jag byter till Dashboard ser jag tydliga inbränningar som inte försvinner inom loppet av någon minut. Ska jag orka bry mig? Jag märker det ju inte i mitt vanliga arbete som (för tillfället iaf) inte innebär bildbehandling och liknande.

Jag gissar att jag skulle kunna vänta någon månad och ta tag i det under semestern eller nåt.

om du ska ta tag i det gör det nu, kanske (borde inte men kan hända) att under semestern att det tar lång tid etc....men om det är fel så ja, ta tag i det!!!

  • Medlem
  • Solna
  • 2013-04-11 19:50

Jaha, bortsett från löjligt lång leveranstid så är jag kanon nöjd med nya iMacen (3.4Ghz, 24GB, 680MX, 840 Pro). Inga problem med inbränning eller så. Inga större problem var det heller att öppna upp den och sätta in en Samsung 840 pro om nån undrar. Extremt stor skillnad prestandamässigt mot min gamla 24":are (som faktiskt led av inbränning). Tyst som tusan är den också (minst lika tyst som gamla 24":arn).

/Dennis

Äntligen så kom min iMac... några dagar för tidigt. STOR eloge till UPS-killen som mötte upp mig på stan då jag inte var hemma när han skulle leverera paketet...

Återkommer med en längre feedback på min första OSX-enhet lite senare... men tydligen så är det Barbapappa-memory som gäller nu.

Jaha, då har äntligen Apple tagit sitt förnuft tillfånga och erbjuder även 256 och 512mb SSD till iMac. Synd att de inte kunde göra det tidigare dock...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-16 08:34
Ursprungligen av timlundborg:

om du ska ta tag i det gör det nu, kanske (borde inte men kan hända) att under semestern att det tar lång tid etc....men om det är fel så ja, ta tag i det!!!

Nu har jag äntligen tagit tag i det Det blev inte semestern och inte heller julen utan direkt nu efter nyår. Beställde service igår, datorn hämtades inom en timme och jag får tillbaka den på måndag eller tisdag.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-01-28 11:49

Det är en lång härlig väntan idag, UPS levererar någon gång under dagen en iMac 27 I7, GTX780m, 512gb, 8gb + lite tillbehör..
Min trogna Macbook Pro, early 2008 som har hängt med bra tills nu, började kännas lite för klen för Aperture och 18mp Raw-bilder.

Känner mig som ett litet barn på julafton

Eftersom det aldrig verkar bli någon uppdatering av mac mini så blev det en imac istället.
21.5" 3.1 GHz 8 GB ram och 256 flashminne. Kommer i nästa vecka och då hoppas jag att all frustration byts till glädje!

Bevaka tråden