Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får ej remote install att funka

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har köpt en beg. Mac mini som vid uppstart ber mig installera OS X 10.7. Vid installation ber den mig om apple id och säger sedan att det inte finns någon license för 10.7 på mitt apple id. Fine. Datorn levererades med OS X Server 10.6 och det är det jag har licensenycklar till. Eftersom Mac minin inte har någon optisk enhet försöker jag på mig en remote install av 10.6. Dock kommer det inte upp någon ruta där jag kan välja att köra remote install, med skivan i en gammal macbook jag har, utan bara samma ruta med OSX 10.7 som innan ( ja jag håller inne alt när jag startar). Jag har prövat både med kabelanslutning och wifi mot min airport extreme men inget funkar.

Nästa steg blir att göra en image av Installationsskivan och lägga in på ett USB minne och testa. Annars får man väl krypa till korset och köpa en extern optisk enhet.

Har ni några andra tips hur man ska gå till väga?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-09 23:21

Är det 10.7 du vill installera, eller vill du göra en ominstallation av 10.6?
Är 10.7 det senaste din dator klarar? Jag tycker annars att man bör hoppa över 10.7. Stanna på 10.6.8 om din maskin inte klarar 10.8 eller 10.9.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-10 00:10

Eftersom du inte nämner det, startade du Fjärrinstallera på Macbooken? Rekommenderar kabelanslutning.
Mac OS X 10.6: Fjärrinstallera Mac OS X

Du nämner inte heller vilken Mac mini det är, men det är som äldst denna. Och den går att uppgradera till 10.9. Att den frågar efter 10.7 vid uppstart beror väl på att den uppgraderats tidigare och har kvar en fungerande återställningspartition för 10.7 knutet till tidigare ägarens Apple-id.

Ursprungligen av IngoX:

Eftersom du inte nämner det, startade du Fjärrinstallera på Macbooken? Rekommenderar kabelanslutning.
Mac OS X 10.6: Fjärrinstallera Mac OS X

Du nämner inte heller vilken Mac mini det är, men det är som äldst denna. Och den går att uppgradera till 10.9. Att den frågar efter 10.7 vid uppstart beror väl på att den uppgraderats tidigare och har kvar en fungerande återställningspartition för 10.7 knutet till tidigare ägarens Apple-id.

Tack för svar.
Det rör sig mycket riktigt om modellen på mac mini som du länkar till.

Målet är naturligtvis att till slut hamna i ver. 10.9. Men måste jag inte först få in ett OS i datorn från vilket jag kan uppdatera. Att det råkar vara 10.7 den vill återinstallera beror som ni säger på att tidigare användare uppdaterat.

Jag har följt instruktionen för remote install som du länkar till. Prövat både med kabel och wifi till mac minin( men endast wifi till macbooken). Inget händer vid uppstart. Kan det bero på att jag har ett blåtandstangentbord och att blåtand inte laddas förrän datorn "är igång" och därmed missar jag jag håller inne alt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-10 07:23
Ursprungligen av Styrman_jansson:

Kan det bero på att jag har ett blåtandstangentbord

Ja, på din beskrivning får du ju aldrig igång starthanteraren. Även om det bara finns en möjlig startskiva tillgänglig (i ditt fall en 10.7 recovery-partition du inte kan använda) så ska bootsekvensen göra ett uppehåll och invänta ett val.

Jag skulle ju i första hand använda ett usb-tangentbord. Men det ska nog oftast kunna fungera med Apples bluetoothtangentbord, knepet är att inte trycka ner alt-tangenten förrän man hört startljudet (enligt Apple och även bättre förklarat här)

Du behöver installera 10.6 och uppgradera till 10.6.8 för att få in App Store i minin för att sedan kunna uppgradera till 10.9.

Ett helt annat sätt är att använda en annan mac som du hämtar 10.9 med och gör en bootbar extern hårddisk eller usb-minne med hjälp av Diskmaker X.

Ursprungligen av IngoX:

Ja, på din beskrivning får du ju aldrig igång starthanteraren. Även om det bara finns en möjlig startskiva tillgänglig (i ditt fall en 10.7 recovery-partition du inte kan använda) så ska bootsekvensen göra ett uppehåll och invänta ett val.

Jag skulle ju i första hand använda ett usb-tangentbord. Men det ska nog oftast kunna fungera med Apples bluetoothtangentbord, knepet är att inte trycka ner alt-tangenten förrän man hört startljudet (enligt Apple och även bättre förklarat här)

Du behöver installera 10.6 och uppgradera till 10.6.8 för att få in App Store i minin för att sedan kunna uppgradera till 10.9.

Ett helt annat sätt är att använda en annan mac som du hämtar 10.9 med och gör en bootbar extern hårddisk eller usb-minne med hjälp av Diskmaker X.

Tack för tipsen.
Jag håller nere alt-tangenten redan innan startljudet kommer så det skulle ju kunna vara en möjlig felkälla. I annat fall får jag pröva med ett USB-tangentbord.

Återkommer ikväll med rapport om hur det funkar!

Du nämnde att du har en annan dator. Gå in i App Store på den datorn, och ladda ner Mavericks. Lägg det på ett USB-minne (http://liondiskmaker.com/). Installera Mavericks på Mac Mini från USB-minnet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du nämnde att du har en annan dator. Gå in i App Store på den datorn, och ladda ner Mavericks. Lägg det på ett USB-minne (http://liondiskmaker.com/). Installera Mavericks på Mac Mini från USB-minnet.

Tyvärr är det 10.6.8 på "den andra datorn" och där funkar tydligen inte lionsdiskmaker;
http://liondiskmaker.com/?p=222

Och jag är osäker om den fixar Mavericks...

Men jag har ju en tredje dator...

Ursprungligen av Styrman_jansson:

Hej,

Jag har köpt en beg. Mac mini som vid uppstart ber mig installera OS X 10.7. Vid installation ber den mig om apple id och säger sedan att det inte finns någon license för 10.7 på mitt apple id. Fine. Datorn levererades med OS X Server 10.6 och det är det jag har licensenycklar till. Eftersom Mac minin inte har någon optisk enhet försöker jag på mig en remote install av 10.6. Dock kommer det inte upp någon ruta där jag kan välja att köra remote install, med skivan i en gammal macbook jag har, utan bara samma ruta med OSX 10.7 som innan ( ja jag håller inne alt när jag startar). Jag har prövat både med kabelanslutning och wifi mot min airport extreme men inget funkar.

Nästa steg blir att göra en image av Installationsskivan och lägga in på ett USB minne och testa. Annars får man väl krypa till korset och köpa en extern optisk enhet.

Har ni några andra tips hur man ska gå till väga?

Kan du bara ladda ner Mavericks kan du använda dig av Skivverktyg, se Option 2 här: http://www.macworld.com/article/2056561/how-to-make-a-bootable-mavericks-install-drive.html

Jag fick igång fjärrinstalleraren när jag väntade tills efter ljudsignalen vid start! Så nu kör vi den vägen. Tack för alla tips!

1
Bevaka tråden