Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital penna, vad finns nuförtiden?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-21 15:15

Jag funderar på att investera i nån enklare digital penna eller ritplatta. Haft både en och två wacoms som blev liggande i ett hörn, dom blev aldrig mina kompisar. Men det var för massa år sedan. Vad finns på marknaden nu? Nåt supersmart och billigt? Skulle helst vilja ha något som jag ritar/skissar med som syns direkt på skärmen. Vill dessutom kunna spela in det jag ritar för att använda i en idé jag har för en filmsnutt.

Tacksam för tips!

Jag tror det är bäst att se det som två olika problem, dels det om vilken penna du ska ha, och dels hur du ska spela in skärmvisningen. Vad gäller penna så kan jag personligen inte rekommendera något, men när det gäller skärminspelning är jag mycket nöjd med Camtasia, som jag tycker både har alla de funktioner jag önskar, men ändå är lättanvänt.

Den här kan eventuellt vara det du frågar efter:
https://www.evernote.com/market/feature/stylu...

Adonit, som tillverkar Evernote-pennan, kommer också att tillverka Adobes penna, Mighty

http://www.youtube.com/watch?v=KstD0WZ55I8

Problemet är bara att de där typerna kan ju teckna:)

Skämt å sido, finns Evernotepennan att få tag på denna sidan av pölen? Alternativt om JOT TOUCH 4 finns?

Edit: Hittade... http://www.campusstore.se/

Inget fel på Wacoms produkter - tvärtom! Skaffade själv en billig Bamboo nyligen som barnen tycker är fantastiskt rolig.

Men det hänger ju mycket på vilken mjukvara du använder. SketchBook från Autodesk är trevligt. Finns som gratis (SketchBook Express) och betald (SketchBook Pro) i app store.

Förresten - dina gamla wacomplattor funkar nog fortfarande om det inte är någon urgammal version med seriell port för en gammal beige mac. Har den bara USB (fanns de någonsin med firewire?) skall det nog inte vara något problem att hämta hem drivisar om det inte funkar out of the box.

  • Medlem
  • ?
  • 2014-02-11 12:50

?Nu har de släppt Adonit / Evernote-pennan Jot Script i Sverige. Billigast inkl frakt & moms idag är Dustin 749kr (privatperson), 985kr !! (företag). Campus Store 790kr. Finns även i butik över disk hos M-store 795kr och Kullander 799kr.
Pennan är bara beställd så det blir ingen recension idag, men det finns ju några på tuben.

Ursprungligen av mac+:

?Nu har de släppt Adonit / Evernote-pennan Jot Script i Sverige. Billigast inkl frakt & moms idag är Dustin 749kr (privatperson), 985kr !! (företag). Campus Store 790kr. Finns även i butik över disk hos M-store 795kr och Kullander 799kr.
Pennan är bara beställd så det blir ingen recension idag, men det finns ju några på tuben.

Jag fick min i mitten av januari. Köpte den från Campus Store. Den fungerar riktigt bra och är utan tvivel den bäst stylus som jag har kört på Ipad - med brasklappen att du måste köra en app som ha stöd för den så att du får "wrist protection".

Jag kör Noteshelf och den är klart bättre än Penultimate som är koppla till Evernote.

Största nackdelen är att powerknappen är i princip osynlig och jag har alltid svårt att hitta den:)

Exempel på resultat med pennan och frihandkluddrande. Undrar vad jag tittade på när jag gjorde det där? Kan det vara True Detective?

Däremot så har jag fortfarande inte riktigt hittat någon vettig använding för den.

Ska plocka upp en från mStore i Lund i eftermiddag. Har en Bamboo Stylus idag men den är lite för mjuk och "bullig" i spetsen.

Ursprungligen av pmarriott:

Ska plocka upp en från mStore i Lund i eftermiddag. Har en Bamboo Stylus idag men den är lite för mjuk och "bullig" i spetsen.

Spetsen på Adoniten är härlig. Nästan som en riktig penna.

  • Medlem
  • ?
  • 2014-02-11 13:55

?Din sista mening låter lite oroande. Jag använder Jot Pro- och Jot Touchpennorna mer än fingrarna på mina paddor.
Edit:
Om jag förstått rätt så kräver Jot Script en anpassad Script app (finns 4st) annars är pennan obrukbar.
De övriga Jot-pennorna fungerar till alla iOS-enheter som ett precisionsfinger och till Jot Touch funktionen finns det 17st appar idag.
Se länken till Adonit Jot Script / Jot Ready apps.

Senast redigerat 2014-02-11 14:54
Ursprungligen av mac+:

?Din sista mening låter lite oroande. Jag använder Jot Pro- och Jot Touchpennorna mer än fingrarna på mina paddor.
Edit:
Om jag förstått rätt så kräver Jot Script en anpassad Script app (finns 4st) annars är pennan obrukbar.
De övriga Jot-pennorna fungerar till alla iOS-enheter som ett precisionsfinger och till Jot Touch funktionen finns det 17st appar idag.
Se länken till Adonit Jot Script / Jot Ready apps.

Det beror på vad du menar med obrukbar. Den fungerar som en stylus oavsett app men om du ska ha handledsstödet (dvs: att appen filtrerar bort när din handled tar i skärmen) så måste appen ha stöd för detta.

Det där med att hitta en användning för pennan är helt enkelt att jag använder normalt sett händerna för navigering och bara stylus när jag ska rita eller skriva för hand och jag skriver ganska snabbt med tangentbordet så det är väligt få appar som jag har användning för en stylus i.

  • Medlem
  • ?
  • 2014-02-11 16:21

?Lysande! Jag hade fått för mig att den krävde anpassad app för att fungera överhuvudtaget. Då är min beställda penna oändligt mycket mera användbar än vad jag accepterade. Förmodligen beror min miss på att jag inte träffat på något som fungerat med så liten spets som Jot Script-pennan har. Det ska bli intressant att testa den och se hur mycket den kommer att användas framöver.

Testa med SketchBook för iPad - har hört mycket gott om den versionen. Iaf fenomenalt på dator med wacomplatta!
https://itunes.apple.com/se/app/sketchbook-ex...
https://itunes.apple.com/se/app/sketchbook-pr...

495 kr kostar den på Evernote market

Ursprungligen av erro67:

495 kr kostar den på Evernote market

Då skickas den från USA så du riskerar att åka på moms plus expeditionsavgift.

Ursprungligen av guzen:

Jag funderar på att investera i nån enklare digital penna eller ritplatta. Haft både en och två wacoms som blev liggande i ett hörn, dom blev aldrig mina kompisar. Men det var för massa år sedan. Vad finns på marknaden nu? Nåt supersmart och billigt? Skulle helst vilja ha något som jag ritar/skissar med som syns direkt på skärmen. Vill dessutom kunna spela in det jag ritar för att använda i en idé jag har för en filmsnutt.

Tacksam för tips!

Har börjat använda min idag, men reagerar på en sak. Om jag drar ett diagonalt streck långsamt så blir det vågigt. Drar jag det snabbt så blir det rakt. Strecket på bilden är ritat med linjal.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-02-11 21:44

Dålig linjal?

  • Medlem
  • ?
  • 2014-02-11 22:09
Ursprungligen av erro67:

495 kr kostar den på Evernote market

?Jag testade på Evernote Market vad priset skulle bli till det fantastiska landet sverige. Endast 1013,01 skr debiteras kreditkortet vid köp av 1 st penna!
Förmodar att du fick ett utskick från Evernote Market och det ger bara ett pris på 495 kr och inget annat.

Ursprungligen av mac+:

?Jag testade på Evernote Market vad priset skulle bli till det fantastiska landet sverige. Endast 1013,01 skr debiteras kreditkortet vid köp av 1 st penna!
Förmodar att du fick ett utskick från Evernote Market och det ger bara ett pris på 495 kr och inget annat.

Ja, fick ett mail från Evernote och klickade på "köp nu"-länken. 495 kr visas som pris, inget om att något tillkommer. Jag avbröt när det var dags att ange kreditkort. Men det kanske tillkommer en massa kostnader i nåt steg efter det?

  • Medlem
  • ?
  • 2014-02-11 22:33

?Hade du väntat en stund till efter att leveransuppgifterna är ifyllda så fyller sidan på med Leverans 331,50 skr + Importtullar/ skatt 186,51 skr. Inga kortuppg behövs.

Senast redigerat 2014-02-12 12:48

Hmmm... ja då är det ju inte lika billigt längre...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-09 23:32

Vill gärna återkoppla till er som engagerade er i min tråd här!
Efter mycket vånda, googlande, testande och übershoppande löste jag till sist mitt problem. Kan nu avslöja att jag ansöker till Hyper Island och mitt teknikletande hade att göra med den creative task som ska lämnas in i samband med ansökan. Idag är den lämnad!! Och 2 ton bly är lyft från mina axlar.

Såhär gjorde jag:
1) Shoppade efter vånda en Wacom Intuos, den vanliga. Hyfsat prisvärd, men ja, jag irriterar mig precis som @pmarriot ovan på att diagonala linjer är ASsvåra att dra. Likaså hjul i ett svep – vilket jag behövt göra flera gånger i detta projekt.

2) Shoppade iShowU (från Shinywhitebox) och testade att jobba direkt i Photoshop. Fult. Inte nöjd. Ville inte se GUIt samtidigt som allt hände. Jag ville gärna få mer "Linus på Linjen"-känsla.

3) Spanade in (men avstod köp) av Screenium. Samma typ av program som iShowU.

4) Hittade av en händelse efter snurrande på YouTube, en svinenkel historia: Sparkol Videoscribe.
Här kunde jag göra egna bilder med wacomplattan och plocka in direkt, men låta en fiktiv hand rita upp dem. Gjorde egna voice over och lade egen musik till.

Supernöjd. Det blev en kalaspresentation. Videoscribe har en massa svagheter men funkade suveränt för mitt ändamål just nu.
Fick också en massa hjälp på vägen av er och andra om jag längre fram kommer göra nåt mer avancerat … vilket inte är osannolikt. Fick ju lite blodad tand nu!

Tack allihop och Glad Påsk!

hälsar guzen

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-10 08:49
Ursprungligen av pmarriott:

Har börjat använda min idag, men reagerar på en sak. Om jag drar ett diagonalt streck långsamt så blir det vågigt. Drar jag det snabbt så blir det rakt. Strecket på bilden är ritat med linjal.

Är det där på en iPad?

Isåfall har Apple antagligen gått ner i kvalitet på touch sensor, eller så använder de en sensor som egentligen är bättre på en mindre skärm?

Ursprungligen av juanito:

Är det där på en iPad?

Isåfall har Apple antagligen gått ner i kvalitet på touch sensor, eller så använder de en sensor som egentligen är bättre på en mindre skärm?

Detta är på en iPad Air. Det är nog så att den kapacitiva skärmen är gjord för större föremål än den lilla spetsen. Gissar att sensorpunkterna sitter i ett rutnät med ca 3 mm avstånd. Om man tittar på Adonit Touch-pennan så har den en rund platta ca 5 mm i diameter och med den pennan blir det raka linjer.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-10 10:54
Ursprungligen av pmarriott:

Detta är på en iPad Air. Det är nog så att den kapacitiva skärmen är gjord för större föremål än den lilla spetsen. Gissar att sensorpunkterna sitter i ett rutnät med ca 3 mm avstånd. Om man tittar på Adonit Touch-pennan så har den en rund platta ca 5 mm i diameter och med den pennan blir det raka linjer.

Så fungerar det med en ressistiv skärm, men inte med en kapasitiv. Inget rutnät med kapacitiva skärmar.

När jag nu tänker på det, pröva med en tjockare linjal ifall det är fingrarna från andra handen som stör avläsningen.

Ursprungligen av juanito:

Så fungerar det med en ressistiv skärm, men inte med en kapasitiv. Inget rutnät med kapacitiva skärmar.

När jag nu tänker på det, pröva med en tjockare linjal ifall det är fingrarna från andra handen som stör avläsningen.

Lika krokigt även när det bara är pennan som berör skärmen. För övrigt har jag med egna ögon sett ett tydligt rutmönster i glaset på min iPad, men det krävs lite speciella omständigheter, som rätt ljus, rätt betraktningsvinkel och helt ren skärm.

Ursprungligen av juanito:

Så fungerar det med en ressistiv skärm, men inte med en kapasitiv. Inget rutnät med kapacitiva skärmar.

När jag nu tänker på det, pröva med en tjockare linjal ifall det är fingrarna från andra handen som stör avläsningen.

Det är det inte. Inte världens bästa video men den visar på problemet

Ursprungligen av pmarriott:

Lika krokigt även när det bara är pennan som berör skärmen. För övrigt har jag med egna ögon sett ett tydligt rutmönster i glaset på min iPad, men det krävs lite speciella omständigheter, som rätt ljus, rätt betraktningsvinkel och helt ren skärm.

Fast rutmönstret är väl pixlarna? Jag märkte definitivt av dem när jag försökte använda Ipaden som ett ljudbord för att fota diabilder

Bevaka tråden