Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken browserbaserad 'Office suite'?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu behöver jag råd. Jag skulle vilja använda en 'Office-suite' i molnet. Då har vi Google Docs, Office 365 och iCloud att välja på (finns det fler?)
Vad rekommenderar ni?
Håll dock i minnet att jag behöver kunna jobba offline på ngt smidigt sätt eftersom jag reser mycket, vill jobba på planet och att jag ibland (oftare än de flesta av er ) hamnar på platser utan uppkoppling.
Begär jag det omöjliga? Jag är trött på att ha en massa feta programvaror installerade - vill gärna jobba browserbaserat. Men det kanske inte går för mig. Vad säger ni?

Anders

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-09 14:46
Ursprungligen av Anders Ingelstam:

Begär jag det omöjliga?

Helt browserbaserat utan feta programvaror och på platser utan uppkoppling. Hmmm... det får jag nog klura på lite till...

iWork är feta program men jag är mycket nöjd med hur integration och synk mellan mac, web och i-enhet funkar. Enda gången jag blivit strandsatt är när jag glömt mobilen och närmast tillgängliga datorinstallation inte tillåtit en modern icloud.com-kompatibel webläsare.

Feta programvaror? Jag antar att du redan har Office, och min Office 2011-mapp tar upp 1,36 GB i programmappen. Inget problem ens för en klent bestyckad MBA.

I ditt fall kan jag inte se annat än att molnet bara är ett komplement - och då borde Dropbox vara betydligt bättre för att göra backup, dela filer etc så fort du får uppkoppling.

Nu jobbar jag inte bara i Office utan också med CS-paketet och CAD mm. _Alla_ mina jobbfiler ligger i en 100+GB Dropbox-mapp för delning och synkning med kollegor, åtkomst hemifrån osv osv. Inget problem med att hålla reda på vilka filer som kan öppnas och sparas i vilka molntjänster - allt på ett ställe.

Mina 2 ören.

Senast redigerat 2014-04-09 15:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-09 15:58

Jag använder Google Drive. Problemet med näthårddiskar är att det är knöligt att hantera filer via webbläsaren och att du måste vara uppkopplad, men det har Google Drive löst med ett synkroniseringsprogram. Om du installerar det på din dator skapas en ny mapp, och allt du lägger här kopieras till Googles servrar. Programmet ser även till att du alltid har den senaste versionen, och kör du det på fler än en dator kan du (och dina vänner) med andra ord arbeta med samma filer. Låter beskrivningen bekant så är det inte så konstigt. Här har Google kopierat succétjänsten Dropbox.
En viktig skillnad är dock att Google Drive låter dig redigera dina texter, kalkylblad och presentationer direkt i webb­läsaren. Drive har nämligen kopplats ihop med Google Dokument, som är Googles Office-paket i molnet.
Sök på Google Drive så hittar du mer information.

1
Bevaka tråden