Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-program som inte går att radera?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-07 09:25

Jag fick för första gången på länge upp ett irriterande meddelande i senaste OS X på min MB pro:

"”iBooks.app” krävs av OS X och får inte ändras eller raderas."

Jag vill hålla min dator välstädad och det där är ett program som jag inte använder eller komma använda.

Vad jag undrar är om det finns flera överflödiga add-ons jag inte får radera enligt apple och hur jag gör för att ta bort det ändå....?

Ursprungligen av spaceas:

...och hur jag gör för att ta bort det ändå

Om det går, så är det i mina ögon en inbjudan till problem - om inte annat så vid framtida systemuppdateringar.

Låt programmen ligga. Du behöver ju inte ha dem synliga i Docken. Vad gör det att där ligger några oanvända program i Program-mappen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-07 10:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det går, så är det i mina ögon en inbjudan till problem - om inte annat så vid framtida systemuppdateringar.

Låt programmen ligga. Du behöver ju inte ha dem synliga i Docken. Vad gör det att där ligger några oanvända program i Program-mappen?

det är sant och du har rätt, blir irriterad oavsett, när i mina ögon onödiga program ligger o skrotar. Måhända är ibooks något som kan vara en kärntjänst i framtiden men det är kanske OSX teamets klåfingrighet i att bestämma vilka program jag har som gör mig måndagssur, det räcker att iOS har massa "tvångsprogram"... fast

"”Schack.app” krävs av OS X och får inte ändras eller raderas."

Helt säkert är det något viktigt i nästa version av OSX

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-07 10:21

Jag förstår att du vill ta bort Schack eftersom det tar upp oerhörda 8.6MB

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-07 10:27
Ursprungligen av lappen71:

Jag förstår att du vill ta bort Schack eftersom det tar upp oerhörda 8.6MB

Just så. Och apple vill ha Schack som kärnprogram, antagligen för att det skall användas som säkerhetslösning i framtiden. Eller för att skapa en artificiell intelligens i form av iAL

Jag fick hjälpa en kund via jobb som valt att manuellt plocka bort Mail då han istället använde Microsofts Office-paket.

Kan säga att avsaknad av mail ställde till problem på andra ställen.

Lägg programmen du inte vill ha i en mapp, i en mapp, i en mapp...osv o göm den således långt ner i hierarkin på din dator. Du behöver ju inte ha dem synliga på skrivbordet eller i dockan om du inte vill

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-07 14:05

jag tror att mitt ogillande kommer från det faktum att OSX med sin stabila grund o möjlighet att jobba med unixkommandon osv är öppet för anpassning. Detta känns som en iOS-fiering, en stängning av den fina miljön i OSX.

Jo jag har hivat sakerna i en mapp som heter grrrrr

  • Medlem
  • 2014-04-07 14:14

Man kan ju alltid gömma program med kommandot chflags hidden. Med tredjepartsprogram fungerar det direkt, medan det för Apples program krävs adminlösenord (man måste alltså skriva "sudo chflags hidden"). Oklart vad som händer om man gömmer Apples program, jag vågade inte testa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-07 14:22

ja! DET skall jag testa. Och skriva en minneslapp att jag gjord det, så jag vet vad som är gömt i mappen!

  • Medlem
  • 2014-04-07 14:26
Ursprungligen av spaceas:

ja! DET skall jag testa. Och skriva en minneslapp att jag gjord det, så jag vet vad som är gömt i mappen!

Gör så! Och glöm inte att "nohidden" används för att visa det igen. "ls -a" visar alla mappar och filer i mappen du står i, även gömda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-07 15:21

exellent plan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-07 17:16

Det borde väl räcka att sätta hidden på mappen i sej.

Att använda chflags hidden gömmer bara appen i Finder-fönstret Program, det är fortfarande sökbart i Finder och går att öppna via t.ex. Spotlighet i alla fall.

Vill man ta bort t.ex. Schack kan man göra det med sudo rm -rf /Applications/Chess.app (om man är villig att ta risken med eventuella framtida problem vid uppdateringar etc som diskuterades ovan).

1
Bevaka tråden