Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Choklad + macbook pro

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-07 07:52

Dottern hällde just ut en kopp choklad över datorn. Jag har stängt av den och öppnat baksidan. Någon som har fler tips? Förutom att inte ha datorn på frukostbordet, alltså.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-04-07 08:35

Var det över tangentbordet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-07 09:08

Jepp.
Men nu gör jag det vuxna alternativet - in på service. Vågar inte chansa.

Ursprungligen av wonko:

...Någon som har fler tips?...

Det finns redan många trådar i ämnet. Det finns säkert många bra tips där.

Sökning på "spillt" på forumet
Sökning på "spillde" på forumet

Senast redigerat 2014-04-07 10:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-07 10:00

Tack!
Panikpost från min sida.
Precis pratat med tekniker, han sa att vätska i bärbar per definition trasiga logikkretsar. Man kan klara sig ett tag men problemen kommer.

Har inte MBP spillskydd i tgb? Bör räcka rätt långt om det inte var en halvliter typ.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-07 11:28
Ursprungligen av keptang:

Har inte MBP spillskydd i tgb? Bör räcka rätt långt om det inte var en halvliter typ.

Ahhh Spillskydd inbyggt i tgb det visst jag inte va bra Från någon viss årsmodell eller ?

Riskorn i en försluten påse är effektivt, drar åt sig vätska så det sjunger om det, men man får väl vända och vrida så man inte får riskorn i hela datorn

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-07 12:06

Jag skulle spola den snabbt med avjoniserat (eller destillerat) vatten så snabbt som möjligt, sedan in i en påse med riskorn ett par dagar.

Det största problemet skulle nog kunna vara sockerklet i tangentbordet. Strömlös elektronik tål vatten alldeles utmärkt. Bara den får torka innan man sätter på ström igen. Alltså, ur med batteriet, sänk ner den i batterivatten (inte skärmen) och låt den sen torka omsorgsfullt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-07 13:53

När min MBP 13 för 3,5 år sedan bara var ett halvår fyllt så spillde ett klantarsle (läs polarens flickvän) ett glas vitt vin över tangentbordet. Stängde av den fort som attan och la den upp och ner i ett dygn. Efter någon dag plockade jag bort tangenterna en efter en och rengjorde i vanligt vatten (varmt) i handfatet. Satte tillbaka knapparna och nu 3,5 år senare funkar den fortfarande klockrent (förutom fn, ctrl och shift i högra hörnet som känns lite "stela" om man klickar på dem en varm dag. misstänker att en del av sockret från vinet fortfarande är kvar.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-03 21:30

Lite återkoppling.
Jag lämnade in datorn till Mstore i Sickla. På onsdagen fick jag ett samtal från teknikern - datorn var genomgången och uppstartad. Inga fel. Så när jag hämtade den på torsdagen förväntade jag mig att få betala för felsökningen. Istället blev jag väldigt positivt överraskad av att jag inte behövde betala någonting! Över huvud taget så är jag väldigt nöjd med bemötandet från dem - från mitt inledande telefonsamtal tills jag hämtade datorn. Hög standard och mitt förstaval för appleprodukter hädanefter. Rekommenderar er att använda dem också!

Ursprungligen av wonko:

Lite återkoppling.
Jag lämnade in datorn till Mstore i Sickla. På onsdagen fick jag ett samtal från teknikern - datorn var genomgången och uppstartad. Inga fel. Så när jag hämtade den på torsdagen förväntade jag mig att få betala för felsökningen. Istället blev jag väldigt positivt överraskad av att jag inte behövde betala någonting! Över huvud taget så är jag väldigt nöjd med bemötandet från dem - från mitt inledande telefonsamtal tills jag hämtade datorn. Hög standard och mitt förstaval för appleprodukter hädanefter. Rekommenderar er att använda dem också!

Bästa reklam jag hört, kommer använda dem om olyckan skulle vara framme!

1
Bevaka tråden