Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips för lösenordshantering

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har flera sidor med lösenord som är antecknade. Finns det alternativ att förvalta lösenorden?

Senast redigerat 2014-04-08 07:36
  • Medlem
  • 2014-04-07 10:41

1Password är allt du behöver. Ett fenomenalt program som samlar alla dina lösenord.

Ursprungligen av Dalle:

1Password är allt du behöver. Ett fenomenalt program som samlar alla dina lösenord.

Ska man alltså köpa för varje enskild enhet?
http://array.se/nyheter/1password-till-mac-fi...

Ursprungligen av calinou:

Ska man alltså köpa för varje enskild enhet?
http://array.se/nyheter/1password-till-mac-fi...

1password är en app för iOS och en för OSX.

Passar inte det finns ju i och med senaste OSX och iOS även nyckelhanteraren i iCloud och detta ingår utan kostnad.

Ytterligare ett alternativ kan vara Lastpass.

Ursprungligen av calinou:

Ska man alltså köpa för varje enskild enhet?...

Om du vill ha det både på iOS och OS X, så måste du köpa på båda ställena, ja.

Men om du t.ex har en iPad och en iPhone, som båda använder samma konto på App Store, så behöver du bara köpa det en gång för iOS.

Och om du har två Macar, som båda använder samma konto på App Store, så behöver du bara köpa det en gång för OS X.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du vill ha det både på iOS och OS X, så måste du köpa på båda ställena, ja.

Men om du t.ex har en iPad och en iPhone, som båda använder samma konto på App Store, så behöver du bara köpa det en gång för iOS.

Och om du har två Macar, som båda använder samma konto på App Store, så behöver du bara köpa det en gång för OS X.

Jag har OS X 10.9.2 på min dator samt har en iPhone och en iPad. Ska man köpa appen för var och en?
Jag har iCloud konto, iTunes, droppbox.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-07 12:21

Precis som Jesper skrev. Du köper den på OSX, och en gång på iOS. Sedan laddar du bara ner den på din andra iOS gratis (samma förfarande som när du köpte den).

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-07 12:22
Ursprungligen av calinou:

Jag har OS X 10.9.2 på min dator samt har en iPhone och en iPad. Ska man köpa appen för var och en?
Jag har iCloud konto, iTunes, droppbox.

Ett köp för OS X + ett köp för iOS.

Ursprungligen av calinou:

Jag har OS X 10.9.2 på min dator samt har en iPhone och en iPad. Ska man köpa appen för var och en?

Och ännu en gång frågar du om igen, om sådant som du har fått väldigt tydligt förklarat.

Har du för bråttom när du läser? Eller tror du inte på det vi skriver? Eller handlar det om något annat?

För jag anser att mitt förra inlägg inte går att missförstås.

Berätta gärna vad vi kan göra för att vara ännu tydligare i våra formuleringar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du vill ha det både på iOS och OS X, så måste du köpa på båda ställena, ja.

Men om du t.ex har en iPad och en iPhone, som båda använder samma konto på App Store, så behöver du bara köpa det en gång för iOS.

Och om du har två Macar, som båda använder samma konto på App Store, så behöver du bara köpa det en gång för OS X.

Jag visste inte ens att OS X är på datorn och IOS är på iPad och iPhone. Så jag ska köpa 1password för datorn och 1password för min iPhone och denna ska fungera även på min iPad? Även om jag har 2 st 1Password så ska de vara gemensamma? dvs att man använder 1 och samma mastepassword på båda? Eftersom jag inte vet hur det ser ut så förstår jag inte mycket av funktionaliteten. Har försökt titta på filmer på Youtube och det verkar vara ganska invecklat.....+ med tanke på en del andra trådar jag läst här.........

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-04-07 12:55
Ursprungligen av calinou:

JSå jag ska köpa 1password för datorn och 1password för min iPhone och denna ska fungera även på min iPad?

Du måste installera det på alla enheter, men om du använder samma Apple ID för App Store på alla enheter behöver du bara köpa det en gång för iPhone/iPad. När du har köpt det en gång är det gratis att ladda ner och installera på övriga enheter.

Jag tror begreppsförvirring är orsaken till de flesta missförstånd här..

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och ännu en gång frågar du om igen, om sådant som du har fått väldigt tydligt förklarat.

Har du för bråttom när du läser? Eller tror du inte på det vi skriver? Eller handlar det om något annat?

För jag anser att mitt förra inlägg inte går att missförstås.

Berätta gärna vad vi kan göra för att vara ännu tydligare i våra formuleringar.

Ställer man en fråga så dyker de upp många fler andra med tanke på att jag inte har all kontext/bakgrundsinformation som hör till frågan. vem menar du med vi? Varför mobbar du mig det är ju så uppenbart!

Ursprungligen av calinou:

Jag visste inte ens att OS X är på datorn och IOS är på iPad och iPhone. Så jag ska köpa 1password för datorn och 1password för min iPhone och denna ska fungera även på min iPad?

Ja o du har fått svar på detta från fyra olika personer ovan. Sedan är det ju konstigt att du inte uppfattat att OSX är på datorn och iOS på iPhone och iPad eftersom du redan har en del frågor kring dessa i sina respektive sektioner här på forumet(eller är det admin som flyttat dem rätt i efterhand?)

Citat:

Även om jag har 2 st 1Password så ska de vara gemensamma? dvs att man använder 1 och samma mastepassword på båda? Eftersom jag inte vet hur det ser ut så förstår jag inte mycket av funktionaliteten. Har försökt titta på filmer på Youtube och det verkar vara ganska invecklat.....+ med tanke på en del andra trådar jag läst här.........

Du ställer in Master password för varje enhet för sig, om du sedan vill ha samma på alla är upp till dig. För att sedan få in alla lösenord på alla enheter så ska du synka dem. Instruktioner kring hur du gör detta finns nog lite varstans men den ultimata källan för svar på frågor kring hur 1Password funkar, iofs på engelska, finner du hos skaparna av 1Password: https://agilebits.com/onepassword

.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-07 13:09
Ursprungligen av calinou:

Ställer man en fråga så dyker de upp många fler andra med tanke på att jag inte har all kontext/bakgrundsinformation som hör till frågan. vem menar du med vi?

Hur kan det alltid komma sig att i nästan alla av dina trådar blir det missförstånd fast dom som svarar förklarar så tydligt det bara går?
Du ställer frågor och du får svar på dessa,du fortsätter ställa samma fråga fast i en annan formulering,du får återigen svar.
Sen när någon blir irriterad att du inte tar dig till svaren skyller du på okunskap.

I framtiden för att i största möjliga mån undvika detta läs och fundera på vad det är för svar du får.
Rusa inte iväg med följdfrågor innan du har tänkt igenom vad svaren innebär.
Allt detta säger jag i all välmening för både din och våran skulle för att slippa irritation.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-07 13:12
Ursprungligen av calinou:

Ska man alltså köpa för varje enskild enhet?
http://array.se/nyheter/1password-till-mac-fi...

Ja så var det förut (artikeln är över två år gammal). Då fanns det flera olika versioner.
Nu är det en universell app, det ser du om du kollar upp appen i iTunes/App Store.
”Den här appen är utvecklad för både iPhone och iPad”
”Kompatibilitet: Kräver iOS 6.0 eller senare. Kompatibel med iPhone, iPad och iPod touch. Appen är optimerad för iPhone 5.”

Så din fråga är berättigad (med den info du fått från artikeln), men när det kommer till programvaror så är 2 år en evighet! Vill du ha svar – gå till källan, dvs App Store eller den som gör appen. Inte en 2 år gammal artikel.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-07 13:16

Ett eller två masterpassword? Prova och se så lär du dig. Ledtråd: med ”master” menas ”huvud” och inte en kopia.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-07 13:34

För att krångla till det ytterliga för @calinou så finns det två versioner till OSX, en som man köper via App Store, och en som man köper direkt på Agile's web site.
Jag rekommenderar den via App Store.

Ursprungligen av calinou:

...vem menar du med vi?

Alla vi som har skrivit i någon tråd där du har ställt samma fråga mer än en gång. Alla vi som har svarat i den här tråden t.ex.

Ursprungligen av calinou:

...Varför mobbar du mig...

Jag bad dig - i all välmening - att berätta för oss vad vi kan göra för att uttrycka oss ännu tydligare, så att det blir lättare för dig att förstå första gången du får ett svar.

Det är inte att mobba!

Ursprungligen av calinou:

Jag visste inte ens att OS X är på datorn och IOS är på iPad och iPhone...

Men detta framgår ju också av min förklaring.
I den ena meningen pratar jag om iPad och iPhone - och att köpa appen för iOS.
I den andra meningen pratar jag om Macar - och att köpa appen för OS X.

Ursprungligen av calinou:

Ställer man en fråga så dyker de upp många fler andra...

Men ställ då de frågorna! Ställ inte den ursprungliga frågan om och om igen!

Om du inte förstår vissa ord i ett svar - ställ då frågor kring de orden i stället. Då vet vi vilken del av svaret som du inte har förstått, och kan förklara detta för dig.

Om du bara ställer om samma fråga om och om igen, som i den här tråden, så skapar du bara frustration hos dem som försöker hjälpa.

  • Medlem
  • 2014-04-07 14:10

Jag använder 1Password och skulle jag nog inte klara mig utan det. Men för de flesta är nog den inbyggda iCloud-nyckelringen ett bättre val.

Lyckligtvis finns 1Password i gratis demoversion för OS X (alltså på datorn). Det funkar i 30 dagar utan begränsningar. Du har inget att förlora på att testa det. iOS-versionen finns tyvärr inte att testa, där är det grisen i säcken som gäller. Fast det finns ju en massa positiva använderrecensioner på App Store och övriga Internätet. Just nu är dock ett dåligt tillfälle att börja använda 1Password på iOS. En ny version är på gång som visserligen är en kostnadsfri uppgradering om du köpt 1Password för iOS tidigare, men du kommer tvingas lära om dig en del saker.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-07 14:15
Ursprungligen av 8645:

…Just nu är dock ett dåligt tillfälle att börja använda 1Password på iOS. En ny version är på gång som visserligen är en kostnadsfri uppgradering om du köpt 1Password för iOS tidigare, men du kommer tvingas lära om dig en del saker.

Källa?

  • Medlem
  • 2014-04-07 14:21
Ursprungligen av reboot81:

Källa?

Från utvecklarens nyhetsbrev:

http://email.agilewebsolutions.com/t/ViewEmai...

Från utvecklarens twitter:

https://twitter.com/1password

Macworld.com testar:

http://www.macworld.com/article/2139350/expo-...

Ursprungligen av 8645:

Just nu är dock ett dåligt tillfälle att börja använda 1Password på iOS. En ny version är på gång som visserligen är en kostnadsfri uppgradering om du köpt 1Password för iOS tidigare, men du kommer tvingas lära om dig en del saker.

Du avråder användare iOS versionen för att det kosmetiskt kommer att ändras i nästa version!?

Jag hade förstått dig om det varit buggar i mjukvaran men nu är det inte det.

Ursprungligen av Borttaget:

Du avråder användare iOS versionen för att det kosmetiskt kommer att ändras i nästa version!?

Jag hade förstått dig om det varit buggar i mjukvaran men nu är det inte det.

Kan inte mer än hålla med. Snacka om att skapa extra huvudbry. Alla program uppdateras någon gång och alla "drabbas" av visuella och funktionsmässiga förändringar men uppdatering är ändå valfri och dessutom följs uppgraderingar av tydliga instruktioner kring vad som förändrats och varför

Senast redigerat 2018-07-23 10:11
Ursprungligen av lappen71:

Hur kan det alltid komma sig att i nästan alla av dina trådar blir det missförstånd fast dom som svarar förklarar så tydligt det bara går?
Du ställer frågor och du får svar på dessa,du fortsätter ställa samma fråga fast i en annan formulering,du får återigen svar.
Sen när någon blir irriterad att du inte tar dig till svaren skyller du på okunskap.

I framtiden för att i största möjliga mån undvika detta läs och fundera på vad det är för svar du får.
Rusa inte iväg med följdfrågor innan du har tänkt igenom vad svaren innebär.
Allt detta säger jag i all välmening för både din och våran skulle för att slippa irritation.

Jag ber dig att inte svara på mina frågor. Jag klarar inte av att bli dumförklarad.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Alla vi som har skrivit i någon tråd där du har ställt samma fråga mer än en gång. Alla vi som har svarat i den här tråden t.ex.

Jag bad dig - i all välmening - att berätta för oss vad vi kan göra för att uttrycka oss ännu tydligare, så att det blir lättare för dig att förstå första gången du får ett svar.

Det är inte att mobba!

Men detta framgår ju också av min förklaring.
I den ena meningen pratar jag om iPad och iPhone - och att köpa appen för iOS.
I den andra meningen pratar jag om Macar - och att köpa appen för OS X.

Men ställ då de frågorna! Ställ inte den ursprungliga frågan om och om igen!

Om du inte förstår vissa ord i ett svar - ställ då frågor kring de orden i stället. Då vet vi vilken del av svaret som du inte har förstått, och kan förklara detta för dig.

Om du bara ställer om samma fråga om och om igen, som i den här tråden, så skapar du bara frustration hos dem som försöker hjälpa.

Jag ber dig att inte svara på mina frågor. Jag klarar inte av att bli dumförklarad.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-07 16:21
Ursprungligen av calinou:

Jag ber dig att inte svara på mina frågor. Jag klarar inte av att bli dumförklarad.

Det är ingen som dumförklarar dig utan vi försöker ärligt hjälpa dig.

  • Medlem
  • 2014-04-07 16:21
Ursprungligen av Mymac4ever:

Kan inte mer än hålla med. Snacka om att skapa extra huvudbry. Alla program uppdateras någon gång och alla "drabbas" av visuella och funktionsmässiga förändringar men uppdatering är ändå valfri och dessutom följs uppgraderingar av tydliga instruktioner kring vad som förändrats och varför

Ursprungligen av Borttaget:

Du avråder användare iOS versionen för att det kosmetiskt kommer att ändras i nästa version!?

Jag hade förstått dig om det varit buggar i mjukvaran men nu är det inte det.

Får väl förklara extra tydligt eftersom det är temat för tråden.

1) Lösenordsprogram är generellt sett ganska komplicerade. Inte för nördar som du och jag, men för gemene man. En massa småsaker kan ställa till det. Synkronisering: Dropbox eller iCloud, var är egentligen mina lösenord? (Bonusfråga: Vad är skillnaden mellan synk och backup?) Vad händer när telefonen går sönder/tappas bort/blir stulen? Varför sparar programmet registrerings-URL:er men inte inloggnings-URL:er? Varför fylls inte uppgifterna i på sida A? Hur genererar jag slumpmässiga lösenord? Varför accepterar inte sidan A det av programmet genererade lösenordet? Hur gör jag om jag måste mata in ett lösenord där jag inte har 1Password installerat? Osv.

2) Ja, program uppdateras alltid, och man måste alltid lära om sig saker och ting. Det betyder inte att det inte finns bättre och sämre tillfällen att börja använda ett visst program. Jag ville bara lägga alla fakta på bordet: 1Password står inför den största uppdateringen sedan 2012. Den är några veckor bort. Självklart råder jag då en oerfaren användare som trådstartaren att ha is i magen och vänta tills nästa version kommer. Om behovet av en lösenordshanterare är akut kan man självklart skaffa det redan nu. Ungefär samma sak som med Mac-hårdvara: man ska vara försiktig med att alltid vänta på nästa modell, eftersom risken är att man då får vänta för evigt. Men inte sällan finns det fakta tillgängliga (macrumors.com) som pekar på vilket datum en ny modell är att vänta.

Angående instruktioner: Jo, de finns, och är enkla att läsa. Men ingen läser dem. Självklart vore det bra om folk gjorde det.

Senast redigerat 2018-07-23 10:11
Ursprungligen av 8645:

Får väl förklara extra tydligt eftersom det är temat för tråden.

1) Lösenordsprogram är generellt sett ganska komplicerade. Inte för nördar som du och jag, men för gemene man. En massa småsaker kan ställa till det. Synkronisering: Dropbox eller iCloud, var är egentligen mina lösenord? (Bonusfråga: Vad är skillnaden mellan synk och backup?) Vad händer när telefonen går sönder/tappas bort/blir stulen? Varför sparar programmet registrerings-URL:er men inte inloggnings-URL:er? Varför fylls inte uppgifterna i på sida A? Hur genererar jag slumpmässiga lösenord? Varför accepterar inte sidan A det av programmet genererade lösenordet? Hur gör jag om jag måste mata in ett lösenord där jag inte har 1Password installerat? Osv.

2) Ja, program uppdateras alltid, och man måste alltid lära om sig saker och ting. Det betyder inte att det inte finns bättre och sämre tillfällen att börja använda ett visst program. Jag ville bara lägga alla fakta på bordet: 1Password står inför den största uppdateringen sedan 2012. Den är några veckor bort. Självklart råder jag då en oerfaren användare som trådstartaren att ha is i magen och vänta tills nästa version kommer. Om behovet av en lösenordshanterare är akut kan man självklart skaffa det redan nu. Ungefär samma sak som med Mac-hårdvara: man ska vara försiktig med att alltid vänta på nästa modell, eftersom risken är att man då får vänta för evigt. Men inte sällan finns det fakta tillgängliga (macrumors.com) som pekar på vilket datum en ny modell är att vänta.

Angående instruktioner: Jo, de finns, och är enkla att läsa. Men ingen läser dem. Självklart vore det bra om folk gjorde det.

Tack för din förtydligande. Innan jag ställde min fråga hade jag läst ett antal diskussioner här på forumet ang. 1password och läst om dina tidigare inlägg ang. installation och frågor kring det och tänker följa dina råd.

Ursprungligen av calinou:

Jag ber dig att inte svara på mina frågor. Jag klarar inte av att bli dumförklarad.

Härlig inställning. Så fort svaren inte serveras på silverfat, utan du får lite motstånd i form av ifrågasättande av dina metoder, så säger du att det är mobbing och dumförklaring.

Men det handlar inte om mobbing och dumförklaring, utan det handlar om lite "tough love" (*).

Vi försöker bara hjälpa dig.

Men om silverfat är det enda som funkar, så får jag väl låta bli att svara då. Lycka till.

(*) "...when someone treats another person harshly or sternly with the intent to help them in the long run..." (Wikipedia)

Bevaka tråden