Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL och macnätverk...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en fruktansvärd huvudvärk pga av ett till synes olösligt problem så jag tänkte vädra det här och se ifall någon annan har stött på det och löst det.

Vi har ett ADSL-företagsabonnemang ifrån telia, till det får man den söta lilla blåa "Surfing bird" modemet.

Problemet är att vissa datorer inte får ett IP-nummer levererat tills sig via den inbyggda DHCP-servern i ADSL-modemet. Det verkar som om det är slumpartat dessutom, det spelar ingen roll om det är en stationär, via airport, mac eller pc.
Modemet är inställt på att leverera IP-nummer i serien 5-240 så antalet tillgängliga IP-nummer är så det räcker.
Inga andra DHCP-servrar är aktiva så det är inget som stör. Är det någon som har erfarenhet (bra eller dålig) av just denna typ av uppsättning?

Någonstans i mitt bakhuvud ringer det något om att man ibland måste sätta namnet i DHCP Client ID till något annat än den tomma strängen. Chansa på att prova det, dvs skriv in någon text som DHCP-client-ID.

Jag tror jag har löst det...

Det verkar som om DHCP-servern i Telia´s "Surfinbird" ADSL modem inte riktigt är 100% tillförlitlig., Allt har fungerat sedan jag stängde av IP-tilldelningen i modemet och lät en Airport sköta det istället.....

1
Bevaka tråden