Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styrplattan defekt - musen också

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder inte min styrplatta på min MBP (köptes i mitten av 2012 och ej garanti) dock fick jag höra från Apple reparatör att den verkar vara trasig (stämmer att det beter sig konstigt ibland) och att det skulle kosta över 2000 kr att reparera den. Dock använder jag styrplattan enbart när min mus inte fungerar och det händer då och då. Nu händer det igen att den är död och eftersom jag har redan köpt 2 nya möss tidigare så vill jag fråga här på forumet ifall man kan göra någonting för att den ska fungera innan jag köper en ny . Jag fick igår uppmaning att byta batterier i min mus och efter det så har den slutat fungera.

Det är en trådlös mus som du har... om jag förstår frågan rätt.....
Har du bytt batterierna i den, och om så är fallet.. och den fortfarande inte fungerar, har du provat att par koppla om den med datorn?

Ursprungligen av dvalfrid:

Det är en trådlös mus som du har... om jag förstår frågan rätt.....
Har du bytt batterierna i den, och om så är fallet.. och den fortfarande inte fungerar, har du provat att par koppla om den med datorn?

Jag har en trådlös mus. Jag har klickat på menyn där uppe där det står "kiosksmus" (konstigt namn....!) och valt anslut /ingenting händer. Hur kopplar man om med datorn?

Nu fungerar den igen av någon konstig anledning. tack för all hjälp!

Ursprungligen av calinou:

Nu fungerar den igen av någon konstig anledning. tack för all hjälp!

Om det slutar igen.. så kan du läsa hur du par kopplar din mus här: Parkoppling

Ursprungligen av dvalfrid:

Om det slutar igen.. så kan du läsa hur du par kopplar din mus här: Parkoppling

Tack! jag ska spara länken.

Jag har också en annan fråga av samma ämne.
Det händer (ofta när jag skriver) att fönstret försvinner åt sidan och jag får inte tillbaka den. Kan tänka mig att det har med "svep"-funktion att göra men man borde väl kunna få tillbaka fönstret för att kunna fortsätta att skriva?

Ursprungligen av calinou:

Jag har också en annan fråga av samma ämne.
Det händer (ofta när jag skriver) att fönstret försvinner åt sidan och jag får inte tillbaka den. Kan tänka mig att det har med "svep"-funktion att göra men man borde väl kunna få tillbaka fönstret för att kunna fortsätta att skriva?

Det låter som att startat Exposé som visar skrivbordet om du trycker på F11. Det kan också aktiveras om du för muspekaren ut till något hörn. Alltihop går att styra och ställa in under Systeminställningar -> Exposé och Spaces. Det kan nog heta/ligga på olika ställen i olika versioner av OSX. Detta gäller 10.6.8 (Snow Leopard) som jag kör. Vilken version kör du? Kolla under äpplet i menyn längst upp till vänster -> Om den här datorn.

Läs mer exvis här: http://support.apple.com/kb/HT2503?viewlocale...

Ang musen: Din skärmavbild visar två bluetooth-enheter. Kan det vara så att "sifferordet" är din mus och "kiosks mus" är någon annans? En kollega e.dyl.? Kolla gärna vilket namn som är ibockat när musen funkar.

Ursprungligen av johan_tanying:

Det låter som att startat Exposé som visar skrivbordet om du trycker på F11. Det kan också aktiveras om du för muspekaren ut till något hörn. Alltihop går att styra och ställa in under Systeminställningar -> Exposé och Spaces. Det kan nog heta/ligga på olika ställen i olika versioner av OSX. Detta gäller 10.6.8 (Snow Leopard) som jag kör. Vilken version kör du? Kolla under äpplet i menyn längst upp till vänster -> Om den här datorn.

Läs mer exvis här: http://support.apple.com/kb/HT2503?viewlocale...

Ang musen: Din skärmavbild visar två bluetooth-enheter. Kan det vara så att "sifferordet" är din mus och "kiosks mus" är någon annans? En kollega e.dyl.? Kolla gärna vilket namn som är ibockat när musen funkar.

1) Angående exposé: Jag har har öppnat flera fönster och provat att trycka på F11 och då ser man skrivbordet. F9 och F 10 är inte aktiva. Nu kan jag inte titta under systeminställningar pga ett annat problem som dykt upp (det slutar aldrig!!). Så jag får fixa först med det.
2) jag har följande version: OS X 10.9.2 (13C64)
3) Musen: är aktiverad och det stämmer att det är kioskmus
4) De siffrorna verkar vara ett tangenbord och är ej ansluten.
Angående mitt problem med fönstren som försvinner så flyttar de sig lite åt höger vänster /uppåt och nedåt hela tiden när men ens knappast rör med musen och det är det som händer ibland är att vips så försvinner ett fönster. Ibland kan man inte klicka på länkar i ett sådant läge. Ps: mina fönster är maximerade och jag hittar inte tillbaka till det jag tappat även via alt tabb.

Aha. Du har förstorat bildskärmen genom att trycka på ctrl och musens scrollhjul/tvåfingerscroll på styrplattan. Zooma ut igen bara! Jättebra funktion för oss som inte har 100% syn och som tillfälligt behöver "titta närmare på" någon del av skärmen. Om du inte behöver använda denna funktion går den att stänga av under Systeminställningar -> Styrplatta -> Skärmzoomning (eller vad det nu heter under 10.9).
Det kan också hända att du slagit på handikapphjälpmedlet för skärmzoomning (ctrl cmd = för inzoomning, ctr cmd - för utzoomning): Systeminställningar -> Hjälpmedel -> Syn -> Zoom på eller av.

Ursprungligen av johan_tanying:

Aha. Du har förstorat bildskärmen genom att trycka på ctrl och musens scrollhjul/tvåfingerscroll på styrplattan. Zooma ut igen bara! Jättebra funktion för oss som inte har 100% syn och som tillfälligt behöver "titta närmare på" någon del av skärmen. Om du inte behöver använda denna funktion går den att stänga av under Systeminställningar -> Styrplatta -> Skärmzoomning (eller vad det nu heter under 10.9).
Det kan också hända att du slagit på handikapphjälpmedlet för skärmzoomning (ctrl cmd = för inzoomning, ctr cmd - för utzoomning): Systeminställningar -> Hjälpmedel -> Syn -> Zoom på eller av.

Tack för hjälpen! Nu har jag ställt in /tagit bort alla bockar och äntligen är det stabilt. Förut rullades fönsterna åt alla håll och kanter och de försvann också emellanåt utan man ens rörde musen.

1
Bevaka tråden