Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amazon lanserar Fire TV

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Amazon lanserar en egen liten svart låda att koppla till tv:n i vardagsrummet. Den heter Fire TV och står sig väl mot konkurrensen på pappret, men är bara tillgänglig i USA.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2014-04-03 13:10

"Pappret"

Japp. Jag hatar när pappr inte överensstämmer med verkligheten.

Ursprungligen av jonasn:

"Pappret"

Japp. Jag hatar när pappr inte överensstämmer med verkligheten.

Jag brukar kika i SAOL när jag funderar över hur ord stavas/böjs. De tycker som jag att "pappret" är okej även om papperet står före.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2014-04-03 13:44
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag brukar kika i SAOL när jag funderar över hur ord stavas/böjs. De tycker som jag att "pappret" är okej även om papperet står före.

Där ser man! Bara jag som (som vanligt) är konservativ då. Jag hade aldrig varken sett eller hört ordet på det sättet innan jag flyttade söderut på 2000-talet. I Östergötland (och säkert på många andra platser) säger man verkligen "pappret" vilket känns otroligt fult och slarvigt i mina öron. När jag dessutom upptäckte att man ofta skrev det precis som man sa det tänkte jag att det var nån grej som lata kids pysslade med i den änden av landet. I mitten av Sverige där jag kommer från (Sundsvall) har jag aldrig hört nån säga "pappret".

Oavsett om det är rätt eller inte tycker jag fortfarande att det är fruktansvärt fult, både talat och skrivet, men jag får väl försöka vänja mig. Glad att jag har lyckats lära mig något även idag.

Ursprungligen av jonasn:

Där ser man! Bara jag som (som vanligt) är konservativ då. Jag hade aldrig varken sett eller hört ordet på det sättet innan jag flyttade söderut på 2000-talet. I Östergötland (och säkert på många andra platser) säger man verkligen "pappret" vilket känns otroligt fult och slarvigt i mina öron. När jag dessutom upptäckte att man ofta skrev det precis som man sa det tänkte jag att det var nån grej som lata kids pysslade med i den änden av landet. I mitten av Sverige där jag kommer från (Sundsvall) har jag aldrig hört nån säga "pappret".

Oavsett om det är rätt eller inte tycker jag fortfarande att det är fruktansvärt fult, både talat och skrivet, men jag får väl försöka vänja mig. Glad att jag har lyckats lära mig något även idag.

Ett papper, de pappren. Så som det alltid varit.
Fönster, fönstren. (Eller fönsterna som sägs en del häromkring.)
Fruntimmer, fruntimren.
Und so weiter.

Ursprungligen av jonasn:

Där ser man! Bara jag som (som vanligt) är konservativ då. Jag hade aldrig varken sett eller hört ordet på det sättet innan jag flyttade söderut på 2000-talet. I Östergötland (och säkert på många andra platser) säger man verkligen "pappret" vilket känns otroligt fult och slarvigt i mina öron. När jag dessutom upptäckte att man ofta skrev det precis som man sa det tänkte jag att det var nån grej som lata kids pysslade med i den änden av landet. I mitten av Sverige där jag kommer från (Sundsvall) har jag aldrig hört nån säga "pappret".

Oavsett om det är rätt eller inte tycker jag fortfarande att det är fruktansvärt fult, både talat och skrivet, men jag får väl försöka vänja mig. Glad att jag har lyckats lära mig något även idag.

Det är fritt fram att tycka så förstås Du har säkert rätt i att uttalet/stavningen varierar mellan olika dialekter. Själv kommer jag från Gotland, men har bott i både Skåne och Umeå så vet inte säkert varifrån jag snappat upp det.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2014-04-03 13:51
Ursprungligen av pmarriott:

Ett papper, de pappren. Så som det alltid varit.
Fönster, fönstren. (Eller fönsterna som sägs en del häromkring.)
Fruntimmer, fruntimren.
Und so weiter.

Vadå, "fönsteren" heter det väl? Var ska detta sluta?

Ursprungligen av jonasn:

Vadå, "fönsteren" heter det väl? Var ska detta sluta?

Cykelen, triangelen....

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2014-04-03 14:02
Ursprungligen av pmarriott:

Cykelen, triangelen....

Bara jag som tycker att samtliga de orden känns skånska?

Ursprungligen av jonasn:

Bara jag som tycker att samtliga de orden känns skånska?

Haha, ja det där är typiskt för Skåne. Har inte hört det någon annanstans och det finns inte med i SAOL

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-03 21:35
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Haha, ja det där är typiskt för Skåne. Har inte hört det någon annanstans och det finns inte med i SAOL

Men här finns det.

Ursprungligen av filuren:

Men här finns det.

Haha!

1
Bevaka tråden