Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte uppdatera till Maverick

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag sitter nu på ver 10.7.5 och när jag försöker uppdatera till Maverick så får jag bara ett meddelande att det inte går att skapa ett åeterställninssystem. Jag googlar runt och söker, men hittar inga svar. MAC support forum hänvisar till att jag har Raid eller bootcamp, men det har jag inte?

Någon som vet vad felet kan vara? Och hur man löser det?

Vad har du för Mac? Hur mycket Ram, hur mycket hårddiskutrymme?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-02 13:23

Hur mycket ledigt utrymme har du på din hårddisk?
Har du läst på länken som Apple hänvisar till?
Jag har själv ingen SSD och vet inte om det kan vara problemet...

Har en MacBook Pro 15'' från 2011
50 GB ledigt utrymme
8GB Minne (1333 MHz DDR3)

Ursprungligen av kenjon:

Hur mycket ledigt utrymme har du på din hårddisk?
Har du läst på länken som Apple hänvisar till?
Jag har själv ingen SSD och vet inte om det kan vara problemet...

Läst både den länken och andra, men känns lite som en återvändgränd.

Kan ju hända att 50GB inte räcker som ledigt utrymme. Hur mycket plats behöver recovery-partitionen?

Jag kan inte hitta något svar på det. Men 50GB borde ju räcka med tanke på att hela min hd är 230

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 14:41
Ursprungligen av mrsamurai:

Jag kan inte hitta något svar på det. Men 50GB borde ju räcka med tanke på att hela min hd är 230

Recovery-partitionen på min HD är 650 MB. Du kan se den om du aktiverar debug-menyn i Skivverktyg. Öppna Terminal.app och skriv

defaults write com.apple.DiskUtility DUDebugMenuEnabled 1

Starta Skivverktyg och du har nu en ny meny med valet Felsök > Visa alla partitioner. Se efter om du kan se de vanligtvis dolda Recovery-HD och EFI. Men Skivverktyg kan inte reparera en felande Recovery-HD, det blir nog ominstallation.

Ibland verkar det ju som att SSD:er ger mer strul. Kanske får du göra en nyformatering från en extern hårdisk/usb-sticka. Du kan använda DiskMaker X för att göra startskivan.
Förresten, man kanske numera även kan använda Apples egna verktyg som länkas till i länken du fick i felmeddelandet?

Jag lyckades efter mycket om och men!

Jag var tvungen att först visa den dolda Recovery HD i skivverktyg. Sen raderade jag den (själva disken raderas inte, men allt innehåll)

Detta gjorde att jag kunde uppdatera Maverick.

OBS - Om nån annan gör detta - se till att göra en back-up eftersom det kan gå fel när man raderar nån hd

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 15:38
Ursprungligen av mrsamurai:

Jag lyckades efter mycket om och men!

Jag var tvungen att först visa den dolda Recovery HD i skivverktyg. Sen raderade jag den (själva disken raderas inte, men allt innehåll)

Detta gjorde att jag kunde uppdatera Maverick.

OBS - Om nån annan gör detta - se till att göra en back-up eftersom det kan gå fel när man raderar nån hd

Vad bra! Fixade 10.9-installationen en fungerade Recovery-HD så att du kan välja den som startskiva vid eventuella framtida behov?

Ursprungligen av IngoX:

Vad bra! Fixade 10.9-installationen en fungerade Recovery-HD så att du kan välja den som startskiva vid eventuella framtida behov?

Det verkar faktiskt som det!

1
Bevaka tråden