Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intrång i datorn?

Tråden skapades och har fått 149 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, alla Mac-fans!
Jag befinner mig i rätt läskig situation just nu. Jag tror min ex har tillgång till min dator (Mac Book Pro), min telefon (iPhone) och även min padda (iPad). Han hade suttit vid min dator en gång..han skulle ladda något program för sin egen dator (bärbar) med hjälp av min(så sa han i alla fall)..och nu händer det konstiga saker..han vet vad jag gör i min dator..jag har Tinder (app för iPhone) och även där..skriver en idiot som heter ME, det går varken blockera eller rapportera personen som skriver läskiga meddelanden..när man chattar på Tinder så brukar mina meddelande vara markerade i blått och den personen jag chattar med brukar vara markerade i vitt. Konstigt nog, men ME's meddelanden är blåa..TROR NI HAN HAR 100%-lig tillgång till min iPhone? Vad ska jag göra??? Please, help me, guys!
Tack!!!

Senast redigerat 2014-04-03 09:06
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-02 10:49

Och det går inte att prata med honom?
Byt lösenord, för iCloud och "iTunes och App Store".
Har du olika chattjänster (Twitter, Facebook...), byt där också.

Ursprungligen av kenjon:

Och det går inte att prata med honom?
Byt lösenord, för iCloud och "iTunes och App Store".
Har du olika chattjänster (Twitter, Facebook...), byt där också.

Hej!!!
Tack för svaret!! Ja..ska göra det nu..hur byter man lösenordet på iCloud?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-02 11:08

och när du byter lösenord så ska du självklart använda t.ex. 1Password för at generera unika långa lösenord för varje tjänst och se för tusan till att byta lösenord på de mailadresser du har för han kan även ha tillgång till dessa och får då ev. även access till dina nya lösenord på iCloud, Tinder etc

https://appleid.apple.com/cgi-bin/WebObjects/...

Ursprungligen av FreddeB:

och när du byter lösenord så ska du självklart använda t.ex. 1Password för at generera unika långa lösenord för varje tjänst och se för tusan till att byta lösenord på de mailadresser du har för han kan även ha tillgång till dessa och får då ev. även access till dina nya lösenord på iCloud, Tinder etc

https://appleid.apple.com/cgi-bin/WebObjects/...

Fan också!! Hur gör jag? Hur hittar man programmet på min mac som ger honom tillgång till min dator? Kanske kan radera det bara...hmmmm...

Ursprungligen av FreddeB:

och när du byter lösenord så ska du självklart använda t.ex. 1Password för at generera unika långa lösenord för varje tjänst och se för tusan till att byta lösenord på de mailadresser du har för han kan även ha tillgång till dessa och får då ev. även access till dina nya lösenord på iCloud, Tinder etc

https://appleid.apple.com/cgi-bin/WebObjects/...

Han är IT:((((((((( Jävla nörd!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-02 11:24
Ursprungligen av guzelle87:

Fan också!! Hur gör jag? Hur hittar man programmet på min mac som ger honom tillgång till min dator? Kanske kan radera det bara...hmmmm...

Kolla i menyraden vad du har för ikoner där. Kolla även vilka program som startas upp under Äpplet - Systeminställningar - Användare och grupper under fliken Startobjekt.
Det finns förstås program man kan lägga in utan att det syns där, i så fall är det bättre att installera om hela datorn.
Har han tillgång till din dator borde du kunna se att muspekaren rör sej utan att du gör något. Mer troligt är nog att han har dina uppgifter och har loggat in som dej på sin egen dator. Så byt alla lösenord. Även lösenordet du loggar in med på din egen dator.

Ursprungligen av kenjon:

Kolla i menyraden vad du har för ikoner där. Kolla även vilka program som startas upp under Äpplet - Systeminställningar - Användare och grupper under fliken Startobjekt.
Det finns förstås program man kan lägga in utan att det syns där, i så fall är det bättre att installera om hela datorn.
Har han tillgång till din dator borde du kunna se att muspekaren rör sej utan att du gör något. Mer troligt är nog att han har dina uppgifter och har loggat in som dej på sin egen dator. Så byt alla lösenord. Även lösenordet du loggar in med på din egen dator.

Öppnat systeminställningarna..men ser inget som heter "Användare"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 11:51
Ursprungligen av guzelle87:

Öppnat systeminställningarna..men ser inget som heter "Användare"

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-04-02 11:55

Börja med att köpa 1password (till både dator och telefon). Det programmet genererar lösenord åt dig. Nackdelen är att du inte kommer komma ihåg dem (om du inte har ett grymt minne), men ingen kan gissa dem heller. Välj ett nytt lösenord till 1password som du kommer ihåg och inte är lättgissat.

Byt sedan lösenord till inloggning på din dator.

Ändra e-post lösenord.

För att därefter gå vidare med Facebook, iCloud och alla andra konton som misstänker att han har tillgång till. Om du dessutom har samma lösenord på massa olika ställen måste du ändra alla dessa... och 1password använder du för att göra ett unikt lösenord till varje site. Slå också på dubbel verifiering på de ställen där det går (tex gmail).

Ursprungligen av IngoX:

så här såg det ut för mig..."Konton"

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-04-02 11:56

Det finns alternativ till 1Password... men av de jag prövat är 1password bäst.
https://agilebits.com/onepassword

Ursprungligen av andas:

Börja med att köpa 1password (till både dator och telefon). Det programmet genererar lösenord åt dig. Nackdelen är att du inte kommer komma ihåg dem (om du inte har ett grymt minne), men ingen kan gissa dem heller. Välj ett nytt lösenord till 1password som du kommer ihåg och inte är lättgissat.

Byt sedan lösenord till inloggning på din dator.

Ändra e-post lösenord.

För att därefter gå vidare med Facebook, iCloud och alla andra konton som misstänker att han har tillgång till. Om du dessutom har samma lösenord på massa olika ställen måste du ändra alla dessa... och 1password använder du för att göra ett unikt lösenord till varje site. Slå också på dubbel verifiering på de ställen där det går (tex gmail).

Ok..så byta lösenord på min;
1-dator
2-e-post
3-FB
4-iCloud...och det byts via denna länken https://appleid.apple.com/cgi-bin/WebObjects/.... ???

Ursprungligen av IngoX:

vad är iTunesHelper..det han använder..djävulen!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 12:05
Ursprungligen av guzelle87:

vad är iTunesHelper..det han använder..djävulen!!

iTunes helper ska finnas där. Ligger och känner av när en i-enhet kopplas till datorn och startar då iTunes.

Ursprungligen av IngoX:

iTunes helper ska finnas där. Ligger och känner av när en i-enhet kopplas till datorn och startar då iTunes.

Ok..let's start..ska börja med lösenordet på min dator

har bytt lösenordet på min dator..ska nu ta iCloud..men jag kmr fan inte ihåg svaren till security questions..vad gör jag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 12:17
Ursprungligen av guzelle87:

har bytt lösenordet på min dator..ska nu ta iCloud..men jag kmr fan inte ihåg svaren till security questions..vad gör jag?

Verifiering via e-post eller om du kopplat ditt mobilnummer till kontot tidigare så kan man använda tvåstegsverifiering med sms till mobilen.
Apple-ID: Ändra lösenord
Apple-ID: Om du glömmer lösenordet

Ursprungligen av andas:

Börja med att köpa 1password (till både dator och telefon). Det programmet genererar lösenord åt dig. Nackdelen är att du inte kommer komma ihåg dem (om du inte har ett grymt minne), men ingen kan gissa dem heller. Välj ett nytt lösenord till 1password som du kommer ihåg och inte är lättgissat.

Byt sedan lösenord till inloggning på din dator.

Ändra e-post lösenord.

För att därefter gå vidare med Facebook, iCloud och alla andra konton som misstänker att han har tillgång till. Om du dessutom har samma lösenord på massa olika ställen måste du ändra alla dessa... och 1password använder du för att göra ett unikt lösenord till varje site. Slå också på dubbel verifiering på de ställen där det går (tex gmail).

Nu när jag tänkte byta lös. på min iCloud..så vill inte sidan öppnas..alla andra öppnas..kan det vara han som har redan loggat in?..

http://appleid.apple.com/se kan inte öppnas..och jag fick inget mejl fr Apple..kan han ha bytt min e-mail adress?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 12:25
Ursprungligen av guzelle87:

Nu när jag tänkte byta lös. på min iCloud..så vill inte sidan öppnas..alla andra öppnas..kan det vara han som har redan loggat in?..

Länken du skrev i inlägg #13 är fel.
Pröva denna https://appleid.apple.com/se/

Ursprungligen av IngoX:

Länken du skrev i inlägg #13 är fel.
Pröva denna https://appleid.apple.com/se/

öppnas ej..alla andra sidor öppnas ..

Ursprungligen av guzelle87:

http://appleid.apple.com/se kan inte öppnas..och jag fick inget mejl fr Apple..kan han ha bytt min e-mail adress?

Han kanske följer den här tråden.

Ursprungligen av leni45:

Han kanske följer den här tråden.

Devil!!!!
Jag kmr ge upp snart!

Ursprungligen av IngoX:

Länken du skrev i inlägg #13 är fel.
Pröva denna https://appleid.apple.com/se/

Ursprungligen av guzelle87:

OK..han måste ha blockerat denna sida..hur tar jag bort blockeringen? För sidan vill inte öppnas..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-02 12:47

Använd en annan läsare, Firefox, Chrome...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 12:49
Ursprungligen av guzelle87:

OK..han måste ha blockerat denna sida..hur tar jag bort blockeringen? För sidan vill inte öppnas..

Om han blockerat sidan så har han verkligen planerat denna eventuella ID-stöld väl.
Använd din iPhone eller iPad, de är svårare att mixtra med.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-02 12:59
Ursprungligen av IngoX:

Verifiering via e-post eller om du kopplat ditt mobilnummer till kontot tidigare så kan man använda tvåstegsverifiering med sms till mobilen.
Apple-ID: Ändra lösenord
Apple-ID: Om du glömmer lösenordet

Jag tänkte slå på tvåstegsverifiering och loggade in på mitt AppleID - Hantera. Men de två frågorna om Drömjobb, förstastrand jag besökte etc, har jag inga svar på. Jag har ju loggat in och sitter nu och kan inte höja min säkerhet...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 13:19
Ursprungligen av kenjon:

Jag tänkte slå på tvåstegsverifiering och loggade in på mitt AppleID - Hantera. Men de två frågorna om Drömjobb, förstastrand jag besökte etc, har jag inga svar på. Jag har ju loggat in och sitter nu och kan inte höja min säkerhet...

Då får du väl försöka tänka till en gång till Antagligen valde du just de frågorna (av det fåtalet man får välja på) någon gång vid en uppdatering av AppStore-villkor när du egentligen var på språng och bara ville få den där appen uppdaterad. Kan vara svårt att komma ihåg nu...

Men om du matar in fel uppgifter ska du väl få nollställa säkerhetsinformationen via en sekundär e-postadress?

Bevaka tråden