Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign CS5 - fil finns inte

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en mall i Indesign (för att spara tid och få den helt korrekt lol). När leverantören (välrenommerat ftg) sprendat den packade filen till mig får jag felmeddelande när jag ska öppna.
möjliga felkällor vi testat:
- De sitter i CS6, Mac - jag i CS5, PC > de har sparat ned i CS5 och testat filen hos kollegor som sitter på PC. Jag har testat hos mina kollegor också utan resultat. Ingen annan låser filen.
- Låsningar i min miljö > med IT-support kontrollerat alla eventuella spärrar och även testat admin login, som inte har några begränsningar.
- Alla licenser i ordning och systemet "servas" varannan vecka.
- Lyckades spara ned testversion men all mallning var borta. När jag skulle länka in bilderna kom samma meddelande upp om.
Bifogar bild på felmeddelandet.
Uppskattar alla tips!

Senast redigerat 2014-02-28 13:51
Ursprungligen av rough lines:

...de har sparat ned i CS5...

Mig veterligen finns ingen funktion för att "spara i CS5". Om dokumentet ska användas i tidigare versioner så ska man spara som "IDML" (InDesign Markup).

http://helpx.adobe.com/indesign/kb/save-indes...

Ursprungligen av rough lines:

...och testat filen hos kollegor som sitter på PC...

Och vilken version har de där PC-kollegorna?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mig veterligen finns ingen funktion för att "spara i CS5". Om dokumentet ska användas i tidigare versioner så ska man spara som "IDML" (InDesign Markup).

http://helpx.adobe.com/indesign/kb/save-indes...

Och vilken version har de där PC-kollegorna?

Hej, de sitter i CS 6. De har skickat med en imdl fil i det andra försöket. Men den ger samma svar.

Ursprungligen av rough lines:

...och testat filen hos kollegor som sitter på PC...

Ursprungligen av rough lines:

...de sitter i CS 6...

Om det sparas i CS6/Mac, och öppnas i CS6/Win, så är det ju ingen "test". Det är helt betydelselöst i sammanhanget.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det sparas i CS6/Mac, och öppnas i CS6/Win, så är det ju ingen "test". Det är helt betydelselöst i sammanhanget.

Det har du rätt i. I första leveransen kände de inte till skillnaden i version, men i andra sparades filen ner för tidigare version. Sen skickades filen en tredje gång, bara för att säkerställa. Jag ska säkerställa om PCfolket hos dem också har CS6, vilket är troligt. I så fall kanske detta är felkällan.

Nu har jag fått filen utan att den är sprendad. Den går att öppna. Men, länkarna går inte att återlänka - då kommer meddelandet upp. När jag sen sparar ner indd filen så kan den inte öppnas. Så märkligt alltihop. Tyvärr verkar problemet ligga på min sida, eller vad tror ni?

Om du har CS5 och de har CS6 måste de skicka en idml-fil till dig (som Jesper påpekar). Filändelsen får _inte_ vara indd, då har du fått fel.

Ursprungligen av rough lines:

...Men, länkarna går inte att återlänka - då kommer meddelandet upp...

På bilden som du visade tidigare, så ser det ut som att meddelandet kom när du skulle öppna dokumentet.
Nu säger du att meddelandet kommer när du ska länka bilder.
Är det verkligen samma meddelande?

Var finns bilderna som ska länkas? Har du fått dem med dokumentet? Eller är det bilder som du redan hade? Kan det kanske vara bilderna som är låsta av någon/något?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På bilden som du visade tidigare, så ser det ut som att meddelandet kom när du skulle öppna dokumentet.
Nu säger du att meddelandet kommer när du ska länka bilder.
Är det verkligen samma meddelande?

Var finns bilderna som ska länkas? Har du fått dem med dokumentet? Eller är det bilder som du redan hade? Kan det kanske vara bilderna som är låsta av någon/något?

Bilderna har jag fått i den zippade filen. och jag får samma felmeddelande. Ska be dem skicka idmlfilen separat och se om jag kan länka om till bilderna från mitt arkiv. Det blir en lösning men inte ett svar på problemet.

Men var ligger bilderna rent fysiskt när du försöker länka till dem? Har du sparat ner dem på din hårddisk någonstans?

Ursprungligen av rough lines:

...Ska be dem skicka idmlfilen separat...

Onödig åtgärd. Du har ju redan dokumentet. Om ZIP-filen innehåller enbart dokumentet eller dokumentet+bilderna gör ju ingen skillnad på själva dokumentet.

Efter att ha testat allt allan drog jag över de separata delarna: inddfilen (från hämtmappen), font- och länkmapparna (från tidigare uppzippad fmapp) till skrivbordet och la dem i en ny mapp. Och nu funkar det. Förklara det om ni kan
Tackar er för engagemang i mitt problem!

Ursprungligen av rough lines:

...inddfilen (från hämtmappen...

Om det är en INDD-fil så är det helt omöjligt att det funkar. Om den är skapad i CS6 och du har CS5, så måste det vara en IDML-fil för att du ska kunna öppna den.

Så då undrar man ju vad det är vi har försökt hjälpa till med egentligen...

Ursprungligen av rough lines:

...från tidigare uppzippad fmapp...

Vad är en "uppzippad fmapp"?

Ursprungligen av rough lines:

...Förklara det om ni kan...

Fonter, bilder m.m. låg väl tidigare på ett ställe där du inte hade tillräckliga filrättigheter.

Och nu har du lagt sakerna i en mapp där du har rättigheter.

Edit:
IngoXs teori nedan är kanske mer trolig än min teori. Men någon av de två lär det vara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-28 13:59
Ursprungligen av rough lines:

Efter att ha testat allt allan drog jag över de separata delarna: inddfilen (från hämtmappen), font- och länkmapparna (från tidigare uppzippad fmapp) till skrivbordet och la dem i en ny mapp. Och nu funkar det. Förklara det om ni kan

Det var väl helt enkelt så att sökvägarna till länkarna byggde på att filerna låg i samma mapp. Eftersom de inte gjorde det fick du meddelande att filerna "inte fanns".

fmapp, är en mapp där jag råkat trycka f innan
Om jag inte hade behörighet betyder det att leverantören har gjort några spärrar innan de levererade filen till mig? När jag ville relinka och det inte gick stod sökvägen till bilden kvar som "lokal HD/leverantörensnamn/jobbuppdrag/bildnamn" vilket fick mig att reagera. Har ju ingen åtkomst till deras lokala mappar. Men en packad fil kanske har kvar länkinfo till sökvägen den producerades i?

Ursprungligen av rough lines:

...Men en packad fil kanske har kvar länkinfo till sökvägen den producerades i?

Ja.

Men det är ju bara att länka om. Så länge mappstrukturen är densamma så tar det inte många sekunder att fixa det.

Om du försökte göra exakt likadant med omlänkningen båda gångerna, dels när filerna låg på sin förra plats (och det inte funkade), och dels när du hade flyttat alla filerna (och det funkade), så lutar det nog åt min teori iallafall. Dvs otillräckliga filrättigheter på den första platsen på din hårddisk.

Ursprungligen av rough lines:

...Om jag inte hade behörighet betyder det att leverantören har gjort några spärrar innan de levererade filen till mig...

Nej, vad de har gjort har ingenting med saken att göra.

Utan det handlar om var du valde att spara ner och packa upp zip-filen, och vilka filrättigheter du har till den mappen på din hårddisk.

(Jo, de kunde ha gjort filerna skrivskyddade. Men i så fall hade det inte fungerat efter att du flyttade filerna heller. Och därför kan man helt avskriva att det skulle bero på något som de har gjort.)

Försökte du öppna och/eller länka filerna utan att "unzippa" mappen först? Det går _inte_ under OSX.

Ursprungligen av johan_tanying:

Försökte du öppna och/eller länka filerna utan att "unzippa" mappen först?...

Förmodligen inte. För han lyckades ju öppna InDesign-dokumentet. Och det hade ju inte heller funkat om mappen fortfarande varit zippad.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, vad de har gjort har ingenting med saken att göra.

Utan det handlar om var du valde att spara ner och packa upp zip-filen, och vilka filrättigheter du har till den mappen på din hårddisk.

(Jo, de kunde ha gjort filerna skrivskyddade. Men i så fall hade det inte fungerat efter att du flyttade filerna heller. Och därför kan man helt avskriva att det skulle bero på något som de har gjort.)

Men det är det som är så knepigt, för jag testade att spara mer på mitt skrivbord och jag testade att spara och zippa upp mappen i nätverket jag sitter på. Samma resultat. Och IT admin testade att zippa upp men fulla rättigheter. Kan summera att tiden som gick till att lösa detta var större än det utlagda jobbet tog.

Ursprungligen av rough lines:

Efter att ha testat allt allan drog jag över de separata delarna: inddfilen (från hämtmappen), font- och länkmapparna (från tidigare uppzippad fmapp) till skrivbordet och la dem i en ny mapp. Och nu funkar det. Förklara det om ni kan
Tackar er för engagemang i mitt problem!

Låter ju som ett rättighetsproblem... Du provade aldrig att ändra rättigheterna på mappen och dess innehåll?

Att unzippa en mapp direkt på nätverksdisken kan nog vara boven i dramat.

Samma problem som TS...

Får samma felmeddelande när jag ska öppna ett paketerat indesigndokument. Extraherade zip-filen utan problem, alla filer verkar finnas med (kan till och med se en förhandsgranskning av indd-dokumentet). Kan det möjligen bli så pga att avsändaren jobbar på en Mac och sparar den som en vanlig indd-fil istället för idml, och jag jobbar på PC?! ...känns ju inte riktigt som att det är felet, vet att jag fått ett annat indd-dokument som skapats på Mac, som funkat!

Förslag? Felet bör ju ligga hos avsändaren, eller?!

Bara att gå igenom frågorna ovan - sitter ni exempelvis med samma CS-version? Sitter ni med samma (även om det är mac och win) behöver man inte exportera som idml. Är det själva indd-filen som inte kan öppnas? Eller är det de länkade filerna som inte hittas/inte kan öppnas? Unzippade du på en nätverksdisk? Gör inte det i så fall. Har unzippningen resulterat i att åäö försvunnit? Zip är en värdekass standard när det kommer till att bevara tecken som inte finns i USA. Kan inte motparten bara dela ut en dropbox-mapp med hela faderullan i, och låta dig jobba i den?

Ursprungligen av johan_tanying:

Bara att gå igenom frågorna ovan -

Har liksom gjort det

Ursprungligen av johan_tanying:

sitter ni exempelvis med samma CS-version? Sitter ni med samma (även om det är mac och win) behöver man inte exportera som idml.

Ja samma version, CS6 (enligt filinformationen i bridge).

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det själva indd-filen som inte kan öppnas? Eller är det de länkade filerna som inte hittas/inte kan öppnas?

Ja själva filen! De länkade filerna går att öppna separat i tex PS.

Ursprungligen av johan_tanying:

Unzippade du på en nätverksdisk? Gör inte det i så fall. Har unzippningen resulterat i att åäö försvunnit? Zip är en värdekass standard när det kommer till att bevara tecken som inte finns i USA.

Extraherade lokalt, zip-filen innehåller inga åäö utan är ersatt med o & a, däremot är själva indd-filen med åäö. Men det är den även i den zippade filen (om man "tjuvkikar" in i den)

Ursprungligen av johan_tanying:

Kan inte motparten bara dela ut en dropbox-mapp med hela faderullan i, och låta dig jobba i den?

Får väl bolla problemet till dem!

1
Bevaka tråden