Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Qnap OS VS Synology OS

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter i köp tankar kring NAS men funderat en del kring det OS de kör, Synology har ju ständigt legat i top på detta område men
med Qnap senaste QTS (4.0 tror jag) ligger de fortfarande efter i detta område ?

Smaken som baken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-30 16:58

Nu är detta en något daterad recension men…

Citat:

The previous version of QNAP’s OS was playing catch-up to the more fully-featured DSM4.x OS found in Synology’s latest products. But QNAP QTS 4.0 seems to have caught up and leveled the playing field with Synology.

http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-review...

Spontant låter det som de, äntligen, kommit ikapp. DSM 5.0 har förvisso släppts från Synology som var en ganska massiv release.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-30 17:00

Har du någon NAS idag? Vad söker du för typ av modell? Det kanske påverkar dig mer än val av OS?

Den här tråden är bra om du går i tankarna att köpa en NAS:
http://www.99mac.se/forum/t/245807-vilken-nas

Hej, jag söker nog en NAS som i första hand är lite over-kill. Mest för att det ska kännas som den är något framtidssäker. Lär använda den somback-up för datorer och helst iPhone/iPads med. Apparna till just iPhone är kanske något jag värdesätter då jag vill kunna streama musik (gärna film med till iPad). Alltid tittat på Qnap men rygat tillbaka lite pga av just DMS i Synology alltid fått så mycket bättre recensioner. Vore därför kul att höra från någon som testat. Kollade tråden, den är iof 6 år gammal men kanske finns en del matnyttigt ändå. Har ingen NAS idag men tittat på DS 1514+ eller 470+ Pro (tror jag den heter) på Qnap

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-30 22:09

Även om tråden i sej är 6 år gammal är inte alla inlägg det.
Jag tycker Synology har ett stort försprång framför Qnap: De uppdaterar mer frekvent med fler/bättre finesser. Jag tycker Qnap mest håller på med att försöka komma ikapp/hålla jämna steg med Synology.

@kenjon: Har du erfarenhet av deras nyare QTS 4.0 ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-31 13:22

Nej, tyvärr. Själv kör jag Drobo, en kompis har Synology. Känner ingen med Qnap.

1
Bevaka tråden