Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En dator har problem i nätverket (AirPort)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2014-03-30 13:19

Hej,

Jag har ett knepigt problem. I hushållet finns 6 st Mac-datorer av olika modeller och ett anal iPhone och iPads. Allt fungerar som det ska, utom på EN dator.
Den datorn är inte (så vitt jag vet) konfigurerad på något annorlunda sätt än de övriga. Internet fungerar, men när jag ska använda andra tjänster strular det. Programmet AirPort-verktyg fungerar inte, jag kan inte ansluta till en D-Link trådlös kamera och jag kan inte ansluta till en trådlös skrivare. Alla andra datorer har inga av dessa problem.

Vad kan detta bero på? Den Macen som inte fungerar är den nyaste och är en MacBook pro Retina mitten 2012 med alla uppdateringar (de andra datorerna är också helt uppdaterade).

Några idéer?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-30 21:56

Vilka IPadresser har de olika enheterna?
Routern/den trådlösa APn har inte max 10 enheter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-31 00:05

tonym,

- Vad har Du för Router i nätverket..!?
- Vad har du för internet-förbindelse..?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2014-04-01 00:44
Ursprungligen av kenjon:

Vilka IPadresser har de olika enheterna?
Routern/den trådlösa APn har inte max 10 enheter?

Alla enheter har ip-adress 192.168.0.xxx.

Alla datorer/enheter fungerar och får ip-adress. Det är bara de beskrivna tjänsterna som strular på EN dator.

Det känns som om det är något av de andra protokollen som begränsas på något sätt...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2014-04-01 00:46
Ursprungligen av Torkel:

tonym,

- Vad har Du för Router i nätverket..!?
- Vad har du för internet-förbindelse..?

Hej,

- Det är en Airport Time Capsule
- Vad jag har för Internet-förbindelse torde inte påverka detta då problemen är på det lokala nätverket. Hur som helst är min internetlevernatör Bredbandsbolaget, men det är som sagt på utsida av APn/routern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-01 01:02
Ursprungligen av tonym:

Hej,

- Det är en Airport Time Capsule
- Vad jag har för Internet-förbindelse torde inte påverka detta då problemen är på det lokala nätverket. Hur som helst är min internetlevernatör Bredbandsbolaget, men det är som sagt på utsida av APn/routern.

Har du Din TimeCapsule satt i "DHCP och NAT"-läge, eller är den konfigurerad som en brygga mot Bredbandsbolaget...!?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2014-04-01 01:07
Ursprungligen av Torkel:

Har du Din TimeCapsule satt i "DHCP och NAT"-läge, eller är den konfigurerad som en brygga mot Bredbandsbolaget...!?

Som sagt, problemen är på det lokala nätverket och på en specifik dator. Alla datorer/enheter tilldels ip-adresser korrekt. Jag har adsl-koppling mot B3 och APn fungerar som router.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-01 01:15

Har du provat att sätta en fast IP-adress på den "felande" datorn!? Detta för att utesluta ev. adresskonflikter orsakade av strulande DHCP-tilldelningar!?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2014-04-01 01:42
Ursprungligen av Torkel:

Har du provat att sätta en fast IP-adress på den "felande" datorn!? Detta för att utesluta ev. adresskonflikter orsakade av strulande DHCP-tilldelningar!?

Alla datorer/enheter är tilldelade olika ip-adresser...hmmm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-01 01:48
Ursprungligen av tonym:

Alla datorer/enheter är tilldelade olika ip-adresser...hmmm...

...å rätt delnätmask, router & DNS...!?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2014-04-01 01:54
Ursprungligen av Torkel:

...å rätt delnätmask, router & DNS...!?

Ja! Det är inga problem med ip-inställningarna. Alla datorer/enheter tilldelas automatiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-01 08:40

Aktiverat inbyggda brandväggen eller installerat någon annan mjukvara som styr vilka tjänster och portar som kan användas?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-01 21:41

Den felande datorn... Är den ansluten trådlöst, eller via Ethernet...!?

Är den ansluten trådlöst..så prova att koppla in den via kabel å se om den lirar då...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-09 00:34

...å hur har det gått...!?

1
Bevaka tråden