Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft uppdaterar Entourage och ger stöd för Exchange

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Microsoft har lagt ut en gratis uppdatering av epostprogrammet Entourage på sin webbplats.

Vi skrev i februari att Microsoft lovat stöd för Exchange i Entourage till sommaren och nu finns uppdateringen till Office här.

Entourage har sedan tidigare haft epost, kalender och att-göra-listor. Tyvärr har Entourage inte kunnat prata med Microsofts Exchange-server som många företag använder för e-post och gruppkalender. Uppdateringen gör detta möjligt.

Alla som har kört Outlook 2001 under Mac OS 9 kan nu växla över till Entourage. Outlook 2001 är gratis med Entourage kostar pengar och kan köpas löst eller tillsammans med Word, Excel och Powerpoint i Office-paketet.

Läs mer om Entourage

Ladda ner uppdateringen (Office v.X 10.1.4)
Runt 40 Mb.

Senast redigerat 2003-08-04 17:18

Jag var visst lite snabb upptäckte jag, men jag väntar idogt på en rapport om vad Entourage 10.1.4 levererar och inte.
Det fanns ju farhågor att många funktioner som finns i Outlook inte skulle fungera trots allt.

Själv sitter jag tyvärr bara med Exchange 5.5 och kan inte testa...

Men är grymt nyfiken på en rapport.

Jag har kommit hem nu, men ska köra in uppdateringen på jobbet i morgon och provköra. Har ingen annan gjort det innan dess så rapporterar jag.

/c

Underbart!

Från Versiontracker får man för engelsk version. Den funkar inte om man har svensk. Håller på att ta hem den svenska nu.

Installationen har gått bra, men jag lyckas inte ställa in det rätt.

I Outlook behöver man bara ange kontonamn och vad servern heter. Nu ska man ha SMTP, LDAP. Jag får hur jag än försöker ett fel från IMAP-servern.

Jag konfigurerar manuellt och anger servern till sr05, men ska det vara den på SMTP och LDAP också ?

Du borde inte köra SMTP eller IMAP. Huruvida LDAP används numera (Exch2K). Skumt.
Troligen måste IMAP-tjänsten vara igång på servern, vilket den inte är default.
Kan man inte välja vilken typ av anslutning man vill ha?

SMTP och IMAP kan man ju köra redan idag..... Och LDAP kan man säkert använda för globala adressböcker redan idag genom OS X LDAP-stöd....

Det är väl RPC man vill åt med Exchange-stödet?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-04 18:07

Har fått igång nästan allt, testat det lite grann och det verkar ok. Inga stora förbättringar gentemot IMAP vad det gäller fart eller prestanda.
Ville fråga om någon lyckats få kalendern att fungera ordentligt till PC.

Dessa problemen har jag så här långt:

Har fått problem med LDAP stödet som funkade bra under IMAP men som nu anser att jag inte har rättigheter att kolla upp namn trots att servern är satt till att inte kräva någon. Det finns inga extra valmmöjligheter så jag är lite fast på den punkten.

När jag testar så kan jag skicka inbjudningar och de funkar funkar ok när de dyker upp på PC men när de gör samma sak och skickar mig en får jag precis som i tidigare version av Entourage, enbart en texrad men datum, plats osv men den lägger inte in någonting i själva kalendern.

Senast redigerat 2003-08-04 18:36

Jag trodde detta skulle bli ersättaren för Outlook 2001, men det verkar ju inte riktigt nå fram...

...eller gör den det om man ställer in allt rätt?

Vår Exchange är nog helt i default-läge. Vad ska jag aktivera för att få det att funka. (Har aldrig pysslat med Exchange tidigare)

Va fanken, det verkar ju inte vara riktigt Exchange-stöd. Bara vanliga standarder som IMAP, SMTP och LDAP vad det nu innebär. Men som jag förstår det så är det egentligen inte så mycket nytt.

Dessutom måste vi alltså konfigurera servern för att vi ska komma in. Det kunde vi ju gjort långt tidigare.

Jag gillar verkligen inte Microsoft, men bevisa gärna att jag har fel om denna uppdatering.

Ska testa vidare på jobbet i morgon.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-04 22:58

...och sedan kommer det Exchange-stöd i Panther enligt ryktena...
läs här

Citat:

Skrevs ursprungligen av benela
...och sedan kommer det Exchange-stöd i Panther enligt ryktena...
läs här

Ja, men så står det ju i den sista skärmdumpen "Outlook Web Access Server". Det kanske är XML-baserat på nåt sätt i nya Exchange 2003 (i 2000?) vilket gör att man kan dra ut informationen på ett effektivt sätt. Men det verkar inte vara RPC-baserat i alla fall.....
Det kanske är så att man kan glömma allt det gamla man visste om Exchange och Mac?

Hmmm har testat lite fram och tillbaka nu med Entourage 10.1.4.
Visst finns det stöd för Exchange Servern (Vår är en 2000). Men hmm ja jo. Kopplingarna fungerar men det är också allt. Det verkar som om det släppt en halvklar Entourage/Exchange klient. Kopplingarna finns men inte integrationen i programmet.
Det får duga så länge.
Kommer förmodligen se bättre ut längre fram. Vi har fått något som vi längtat efter. Hmm ja jo nja... "längtat".

jag har inte haft möjlighet att prova detta ännu...

vad jag undrar är vad som fungerar?

kalender/möten - att se andras och att andra ser mig samt att bokningar fungerar i båda riktningarna?

är det svårt att konfigurera? eftersom jag är den enda på min arbetsplats som kan stava till Mac lär jag få lösa detta själv och det vore lysande att briljera med denna funktionalietet...ja - ni fattar...

Jag var tvungen att skriva IP-adressen till servern för att få kontakt.

Jag får upp mina gamla mail. Har jag Entourage igång så ser jag inga nya som kommer in, inte heller om jag klickar på Skicka & Ta emot. Någon kalender ser jag inte till. Allt går segt och verkar inte funka som det ska.

Jag ska inte säga att allt är MS fel eftersom jag kan ha konfigurerat helt fel, men bra är det ju inte just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-05 10:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Jag var tvungen att skriva IP-adressen till servern för att få kontakt.

Jag får upp mina gamla mail. Har jag Entourage igång så ser jag inga nya som kommer in, inte heller om jag klickar på Skicka & Ta emot. Någon kalender ser jag inte till. Allt går segt och verkar inte funka som det ska.

Jag ska inte säga att allt är MS fel eftersom jag kan ha konfigurerat helt fel, men bra är det ju inte just nu.

Jepp. jag var också tvungen att skriva IP-adressen till servern, och då verkar mina gamla mejl trilla in. Men – jag kan inte få in några nya mejl, och heller inte skicka mejl utanför mitt företags domän (eftersom vi inte har SMPT-stöd aktiverat?). Kalendern är helt tom, vit, blank. Blä. det här var verkligen inget att ha.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 11:08

Jag har lyckats få Entourage att synka med mitt företags Exchange server. Mailen funkar bra, det går att skicka och så.

Problemet är att kalendern, to-do och kontakter synkas som vanliga mappar. Dom finns där och jag kan titta innehållet i mapparna och se mina kontakter och kalenderuppgifter m.m men som vanliga mail.

Om man kunde få kalendern i Entourage att fatta vilken map den ska använda skulle allt vara great.. Någon som har något tipps ?

/D

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 11:42

Är det någon som fått Directory service att funka än?
Jag har testat lite och får bara felmedelande som säger att jag inte har rättigheter att logga in, detta trots att vi har satt servern att ignorera rättigheter.

Om jag skapar ett IMAP konto och sätter det som default så funkar det inte heller.
MEN, om jag går under verktyg och Directory services direkt och sedan testar att skriva in ett namn under IMAP kontot så hittar sökningen direkt, fortfarande så funkar inte exchange kontot och man kan inte kasta det
.
Det finns ingen möjlighet att ignorera rättigheter under de avancerade valmöjligheterna på Directory services så jag tror att det än en gång är att vänta, sätta sin tilltro till att Apple har integrerat det i Panther gå.

Enligt mig verkar det som om Microsoft ännu en gång har släppt en ytterst värdelös och halvfärdig produkt, inte ovanligt bara en skam att man börjar bli van vid det.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-08-05 11:43

Jag får inte igång min.
Den frågar efter SMTP server?
Behövs det några ändringar på servern?
I så fall måste man kontakta IT staben.
Har angivit Ip på fältet exchange server.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 11:51

Sten
Du kan antingen skriva in IP eller också använda en DNS adress.
Enligt mig så är deras så kallade Exchange stöd fortfarande baserat på IMAP och är inte säker på om jag genom exchange trots att jag skapat kontot där.

Jag använder hela DNS namnet. alltså server.domän.se. Som default fick jag bara SERVER. Då funkande det inte alls bra.
Efter den ändringen så funkar allt som det ska tror jag.
Jag ser allt som mail. Trist!
Halvfärdigt. Jag som trodde jag skulle få en Outlook men snyggare för Mac. suck.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-08-05 12:28

Det betyder att om IMAP och SMTP är avstängda på servern fungerar ej detta?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 12:40

Om de är avstängda tror jag inte att du kommer få det att fungera.

Detta är inte en ren Exchange klient utan en hybrid som använder IMAP och smpt, den verkar ta lite av varje där det passar den. IMAP till mail och lite exchange kalender funktion. Tyvärr så verkar inte bitarna passa ihop riktigt.

Outlook 2001 för Classic eller via logga in via webbläsaren kanske är ett bättre alternativ forfarande?

/c

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 13:07

Saxat från Microsofts sida.
> Unfortunately, calendar and contacts are not syncing at all. In fact,
> the calendar and contacts folders under my main exchange account
> folder just look like email folders.

Hi Dave!

I'm going by an earlier post by Paul Berkowitz in a different thread. For syncing calendar and contacts, WebDAV must be enabled on the server. Have you checked this yet?

Mmmm.. då gäller det bara att få fart på WebDAV då

/D

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-08-05 13:42

Finns det någon bra info vad som krävs för att använda Exchange/Entourage?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-08-05 14:21

While I believe many folks will be happy with this release of Entourage, I
also believe many folks will be disappointed.

The Entourage update offers some new functionality, but sorely misses a lot
of the functionality of Outlook 2001. In particular, I miss server-side
rules. All rules in Entourage must now be run at the client, which means
vacation replies, etc., can only be responded to by an open Entourage client
or be set on a Windows machine. Not very smart.

On the otherhand, for those who are taken back by the use of IMAP and SMTP,
I applaud the MacBU for aligning with standards and not adopting the
proprietary MAPI protocol.

Macs are a very small portion of Microsoft clients, but I believe that
squeaky wheels will get heard. I encourage you and everyone else who is
disappointed to actively use the Help --> Send Feedback on Entourage menu.

We may have to wait for a major revision of Entourage before seeing
functionality return, but I believe it will return if we show demand for it.

bill
--
William M. Smith
(Microsoft Interop MVP)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Outlook 2001 för Classic eller via logga in via webbläsaren kanske är ett bättre alternativ forfarande?

/c

Eller PC Outlook via Citrix eller RDC.

Jag har IP-adressen på alla ställen det går att fylla i och nu funkar mail och kalender. Jag kan också söka i globala adressboken även om de personliga kontakterna ligger som standard, men börjar man skriva en adress så kompletteras det automatiskt från Globala adressboken.

Det ända som inte funkar nu är schemaläggning. Om jag vill boka ett möte så kan jag inte se när någon är upptagen eller ledig.

Jag provade IP på alla ställen en gång tidigare. Det strulade. Efter mycket pillande ställde jag tillbaka och nu funkar det ju ändå hyffsat.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 14:40

Johan
En snabb fråga, kör du Exchange på en W2000 server?
Jag har febrilt försökt att få igång Directory Services med det vägrar.
Något tips om hur du fick det att funka?

Jo vi har Exchange 2K men jag kan inget om konfigureringen av den.

Om man går in i System Manager för Exchange ser det ut så här under protokoll (se attachment). Kan det hjälpa kanske...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Outlook 2001 för Classic eller via logga in via webbläsaren kanske är ett bättre alternativ forfarande?

/c

Är inte hundra. Men http://www.ximian.com/products/evolution/
i XWin kanske fungerar.

Bevaka tråden