Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emoji kritiseras för bristande mångfald

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nästan alla miniatyrmänniskor bland Emoji-symbolerna är vita vilket fått kritik. Apple uppger i ett mejl att de arbetar på att förbättra Unicode-standarden tillsammans med Unicode-konsortiet.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-26 10:55

Och hade det varit en svart Emoji då hade det blivit ett jävla liv över det också.
För i vilket syfte skulle den användas? När svarta skickar sms till varandra?
Folk är så himla rädda att inte vara politiskt korrekt att det är skrämmande.

Jag kallar det fortfarande för negerboll och det gör min svarta arbetskamrat också som är från Mozambique.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-26 11:07

Och jag upptäckte att jag är vit på alla mina gamla foton.... kanske skulle färglägga en del av dem

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-03-26 11:20

*mållös*

Det kanske inte är något att bli upprörd över, men det är väl ingen ologisk tanke att man vill att symbolerna ska kunna tilltala fler. Man kan ju set det som en vidareutveckling bara.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-26 12:26

jag har ett förslag. När man aktiverar sin telefon så får man skriva in sin etniska tillhörighet så Emoji förändras efter det.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-26 13:03
Ursprungligen av lappen71:

jag har ett förslag. När man aktiverar sin telefon så får man skriva in sin etniska tillhörighet så Emoji förändras efter det.

Då blir det ju ett jävla liv om att Apple "registrerar" din etniska tillhörighet

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-26 13:04
Ursprungligen av rhesus:

Då blir det ju ett jävla liv om att Apple "registrerar" din etniska tillhörighet

Så än hur dom gör är dom i blåsväder

  • Medlem
  • 2014-03-26 16:20

Allt ska vara så in i helvete politiskt korrekt hela jäv*** tiden nu! Jag blir jävligt kränkt över att min yrkesgrupp inte finns representerad i dessa smileysar! Vart vänder jag mig för att stämma någon för detta? JAG ÄR KRÄNKT!!!

Ursprungligen av Dalle:

Allt ska vara så in i helvete politiskt korrekt hela jäv*** tiden nu! Jag blir jävligt kränkt över att min yrkesgrupp inte finns representerad i dessa smileysar! Vart vänder jag mig för att stämma någon för detta? JAG ÄR KRÄNKT!!!

Ja, även om du är ironisk beter du dig som du vore kränkt. På riktigt. Kränkt över att du tror att andra är kränkta.

Nåväl, med de hundratals bilder som emoji utgörs av är det väl inte mycket att begärt att några av gubbarna har en mörkare hudton, precis som 90 % av världens befolkning.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-27 00:24

Men massor av Emoji-figurerna kunde man vara förutan. Vad ska man med alla höghus och bilar till?
Om det ska vara riktigt rättvist så måste det ju finnas inuiter, samer, pygméer, kineser, läderbögar, indianer, skåningar, araber, bushjägare, romer, aboriginer med flera att välja på.
Det kan bli jobbigt för Unicode-konsortiet att fixa allt detta i brådrappet.

Senast redigerat 2014-03-27 00:40
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-03-27 08:28

Jag tycker inte det är så konstigt att man vill ändra på det. Jag har själv resonerat på samma sätt som andra här tidigare "Negerboll är väl inget farligt att säga, jag är ju inte rasist (på riktigt).". Men om färgade faktiskt tar illa vid sig av nidbilder av svarta som uppstod i en tid då svarta förutsattes vara underlägsna vita. Då kan man väl anstränga sig lite för att ta bort de källorna till att vissa ska känna sig annorlunda och mindre värda? Tex så byter man logotyp på lakritsgodis eller något liknande. Min värld går definitivt inte under för det, men någon kanske mår lite bättre.

Folk är lättkränkta idag, men de som oftast kränks lättast är de som står på åskådarsidan av alla dessa gamla normer (enligt mig). Vi, svenska, vita, män runt medelåldern har aldrig någonsin blivit utsatta för nidbilder eller nedsättande värderingar om vårt värde. Vi ska därför inte heller uttala oss om hur andra känner det när det lever med dem dagligen.

Titta på Sheraton i Stockholm som hindrade en av regeringen inbjuden talare att äta sin hotellfrukost för att hon var Rom. Det är så långt vi har kommit... inte vidare långt med andra ord.

E-mojs är en skitgrej i sammanhanget, men om det inte hade funnits några vita e-mojs och smileysarna varit svarta hade vi nog reflekterat över det som något ganska konstigt... eller?

Ursprungligen av andas:

Jag tycker inte det är så konstigt att man vill ändra på det.<klipp>

Bra sammanfattning!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-27 09:13
Ursprungligen av andas:

E-mojs är en skitgrej i sammanhanget, men om det inte hade funnits några vita e-mojs och smileysarna varit svarta hade vi nog reflekterat över det som något ganska konstigt... eller?

Nu är faktiskt emojis gula (asiat) och jag bryr mig inte om det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-27 09:26
Ursprungligen av lappen71:

Nu är faktiskt emojis gula (asiat) och jag bryr mig inte om det.

Nu är faktiskt bara smileys gula medan alla människoavbildande emojis är beiga, utom en "man med turban" som är mer solbränd. Om vi nu ska fortsätta vara petiga.
???

  • Medlem
  • 2014-03-27 09:28
Ursprungligen av nicket:

Ja, även om du är ironisk beter du dig som du vore kränkt. På riktigt. Kränkt över att du tror att andra är kränkta.

Du har lite svårt för ironi, eller hur?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-27 09:29
Ursprungligen av IngoX:

Nu är faktiskt bara smileys gula medan alla människoavbildande emojis är beiga, utom en "man med turban" som är mer solbränd. Om vi nu ska fortsätta vara petiga.
???

Jag är absolut inte petig för jag bryr mig inte utan tycker detta är bara löjligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-03-27 10:17
Ursprungligen av andas:

Jag tycker inte det är så konstigt att man vill ändra på det. Jag har själv resonerat på samma sätt som andra här tidigare "Negerboll är väl inget farligt att säga, jag är ju inte rasist (på riktigt).". Men om färgade faktiskt tar illa vid sig av nidbilder av svarta som uppstod i en tid då svarta förutsattes vara underlägsna vita. Då kan man väl anstränga sig lite för att ta bort de källorna till att vissa ska känna sig annorlunda och mindre värda? Tex så byter man logotyp på lakritsgodis eller något liknande. Min värld går definitivt inte under för det, men någon kanske mår lite bättre.

Ta bort de källorna? Du menar då bara att inte uttrycka sig så…eller? För talar vi om källor i övrigt på detta temat så har vi ju de gamla Hedenhös-böckerna, det blev ju ett jävla liv kring dem och hur de porträtterade svarta. Helt åt helsike är det, det är klassiska böcker och när det skrevs var den bilden av svarta inget märkligt. Det ska således ses i ljuset av hur det var då, inte hur man ser på det nu. Trots det så ageras det inte så, vansinnigt nog.
Samma sak med andra böcker, ta bara Pippi Långstrump. Hennes far som var negerkung, då var det ju helt plötsligt ett jävla liv kring det.

Man blir bara så trött på alla PK människor utan sunt förnuft.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-03-27 10:37
Ursprungligen av andas:

… Vi, svenska, vita, män runt medelåldern har aldrig någonsin blivit utsatta för nidbilder eller nedsättande värderingar om vårt värde.

Det räcker för mig att tänka tillbaka till min ungdom i förorten för att konstatera att du har helt fel. Men nu är jag ju vit svensk man i medelåldern, och har kanske återigen fel då det gäller frågor som rör sådant här - precis som min systerdotter nog bara inbillar sig att hon dagligen i skolan blir kallad saker jag inte vill nämna på detta forum.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-03-27 11:40
Ursprungligen av filuren:

Det räcker för mig att tänka tillbaka till min ungdom i förorten för att konstatera att du har helt fel. Men nu är jag ju vit svensk man i medelåldern, och har kanske återigen fel då det gäller frågor som rör sådant här - precis som min systerdotter nog bara inbillar sig att hon dagligen i skolan blir kallad saker jag inte vill nämna på detta forum.

Jag har aldrig påstått att individer inte får ta skit. Det här handlar om genomgripande strukturer som finns i samhället och som lever kvar. Jag vill fortfarande hävda att när det kommer till att skaffa jobb eller löneförhandla så har din kategori fördelar.

Obefogad mobbing förekommer alltid, och vi kan antagligen inte göra oss av med det heller. Men att tro att alla Romer är tjuvar (och andra fördomar), det kan vi ändra på, för det är inte sant.

I sammanhanget ska man komma ihåg att Sverige och svenskar ligger långt fram, det vill säga har minskat sina fördomar. Men skalan går från urusel till dålig.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-03-27 11:49
Ursprungligen av zinned:

Ta bort de källorna? Du menar då bara att inte uttrycka sig så…eller? För talar vi om källor i övrigt på detta temat så har vi ju de gamla Hedenhös-böckerna, det blev ju ett jävla liv kring dem och hur de porträtterade svarta. Helt åt helsike är det, det är klassiska böcker och när det skrevs var den bilden av svarta inget märkligt. Det ska således ses i ljuset av hur det var då, inte hur man ser på det nu. Trots det så ageras det inte så, vansinnigt nog.
Samma sak med andra böcker, ta bara Pippi Långstrump. Hennes far som var negerkung, då var det ju helt plötsligt ett jävla liv kring det.

Man blir bara så trött på alla PK människor utan sunt förnuft.

Nej, jag tycker inte man ska skriva om Tintin eller Pippi. Inte heller ta bort de från bibliotek. De speglar, som du säger, en svunnen tid som vi snarare bör minnas.

Men diskussionen gäller idag och där finns det korrigeringar vi kan göra och bör göra för att folk ska behandlas likvärdigt. Om vi hade en fördomsfritt samhälle skulle vi inte behöva en vitbok, och det värsta är att vi inte erkänner bara gamla fördomar och systematiska brott mot minoriteter, utan att dessa frodas idag. Ett annat exempel är lika lön för lika arbete som fortfarande inte tillämpas i sin helhet.

Om man vill vara neutral så ta bort allt trams och kör bara med" "etc. Dessa är ju hyfsat neutrala. Jag antar det inte är dessa som ska förnyas för då blir det en jävla massa färger

Senast redigerat 2014-03-28 10:08
Ursprungligen av andas:

Jag tycker inte det är så konstigt att man vill ändra på det. Jag har själv resonerat på samma sätt som andra här tidigare "Negerboll är väl inget farligt att säga, jag är ju inte rasist (på riktigt).". Men om färgade faktiskt tar illa vid sig av nidbilder av svarta som uppstod i en tid då svarta förutsattes vara underlägsna vita. Då kan man väl anstränga sig lite för att ta bort de källorna till att vissa ska känna sig annorlunda och mindre värda? Tex så byter man logotyp på lakritsgodis eller något liknande. Min värld går definitivt inte under för det, men någon kanske mår lite bättre.

Folk är lättkränkta idag, men de som oftast kränks lättast är de som står på åskådarsidan av alla dessa gamla normer (enligt mig). Vi, svenska, vita, män runt medelåldern har aldrig någonsin blivit utsatta för nidbilder eller nedsättande värderingar om vårt värde. Vi ska därför inte heller uttala oss om hur andra känner det när det lever med dem dagligen.

Titta på Sheraton i Stockholm som hindrade en av regeringen inbjuden talare att äta sin hotellfrukost för att hon var Rom. Det är så långt vi har kommit... inte vidare långt med andra ord.

E-mojs är en skitgrej i sammanhanget, men om det inte hade funnits några vita e-mojs och smileysarna varit svarta hade vi nog reflekterat över det som något ganska konstigt... eller?

Problemet är att veta om färgade VERKLIGEN tar illa vid sig -eller om det är en klick med ultralättkränkta som gör sig till talespersoner för samtliga färgade... Ungefär som debatten när man påtalar felaktigheten att låta muslimska förbundet tala för Sveriges SAMTLIGA muslimer. Som att låta VP föra alla volvoarbetarnas talan (kanske inte är så långt från sanningen...).
När en liten klick påstår sig föra allas talan blir det lätt att extrema åsikter får fäste och man agerar i affekt och rädsla genom att införa förbud och förordningar. Detta i sin tur spiller ju över på hela gruppen som kanske i stort inte bryr sig ett skit om negerboll eller Nogger Black. Men det får vi aldrig veta för deras röster kommer aldrig få mediautrymme. Debatten blir på så sätt VÄLDIGT onyanserad och åsiktskorridoren lite smalare. Är du färgad och inte bryr dig om Nogger black kommer du aldrig få uttrycka den åsikten publikt för det är FEL åsikt enligt de som bestämmer.

/m

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-03-28 12:34

Det kan vara ett problem med högljudda extremister, som i alla sammanhang. Men man kan också fråga sig hur många det är som inte ens orkar bry sig när de blir diskriminerade/förlöjligade därför att det skett kontinuerligt hela livet? Om Nyman (Sheratonfallet) gick i taket varje gång hon blev diskriminerad, så hade hon troligen aldrig haft tid till annat. Som citatet nedan visar angående alternativ sexuell läggning, där jag personligen anser vi kommit ofantligt långt de senaste 10-15 åren.

Klippt från från DO´s sammanfattning om diskriminering 2010.
"Det är lätt att förringa händelser. Jag tänker att det är som det är. Jag är beredd att ta en del. Det är så verkligheten ser ut på HBT-personer. Då är man utsatt. Man kan inte orka ta till sig allt och engagera sig. Det ska vara mycket för att jag ska göra någonting när någon ropar bögjävel.”

http://www.do.se/Documents/rapporter/Upplevel...

Ett annat exempel är den vän jag växte upp med som var en av få färgade inom en tiomilsradie. Jag upplevde aldrig att det var något problem för honom, men i efterhand har jag förstått att både han och hans mamma (vit) fått tagit många kamper enbart pga av detta.

Varför ska jag gå och säga negerboll när han hela livet blivit fått kämpa för att bli accepterad för sin hudfärg, eller använda bög som ett skällsord när jag känner massa bögar som slitet med att komma ut, både för sig själva och andra? Vissa utryck/logotyper osv kommer från en tid då värderingarna var andra. Jag tycker man ska göra så mycket som möjligt för att visa att vi har andra värderingar idag och en annan acceptans för andras åsikter/utseende/sexuella läggning osv.

Fråga er själva varför ni försvarar hur emoji ser ut idag? Vari ligger motiveringen till att inte göra emoji mer representativa? Är det verkligen så illa att man försöker korrigera misstag?

Små steg mot ett bättre och snällare samhälle ? (med en gul emoji)

Ursprungligen av martinator:

Problemet är att veta om färgade VERKLIGEN tar illa vid sig -eller om det är en klick med ultralättkränkta som gör sig till talespersoner för samtliga färgade... Ungefär som debatten när man påtalar felaktigheten att låta muslimska förbundet tala för Sveriges SAMTLIGA muslimer. Som att låta VP föra alla volvoarbetarnas talan (kanske inte är så långt från sanningen...).
När en liten klick påstår sig föra allas talan blir det lätt att extrema åsikter får fäste och man agerar i affekt och rädsla genom att införa förbud och förordningar. Detta i sin tur spiller ju över på hela gruppen som kanske i stort inte bryr sig ett skit om negerboll eller Nogger Black. Men det får vi aldrig veta för deras röster kommer aldrig få mediautrymme. Debatten blir på så sätt VÄLDIGT onyanserad och åsiktskorridoren lite smalare. Är du färgad och inte bryr dig om Nogger black kommer du aldrig få uttrycka den åsikten publikt för det är FEL åsikt enligt de som bestämmer.

/m

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-28 22:39

Och byt varannan övergångsskylt till en kvinnlig symbol!
Men vänta nu... de är ju svarta allihop! Det går ju inte

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-29 12:29

Ja det är fördjävligt, bara en massa pacman-gulingar!
***ironi***

Angående Sheraton-fallet så kände sig personalen på hotellet kränkta av situationen, helt galet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-03-29 19:24
Ursprungligen av hummel:

Angående Sheraton-fallet så kände sig personalen på hotellet kränkta av situationen, helt galet.

Har du läst vad som hände? Aftonbladet är inte din enda källa hoppas jag.

Ursprungligen av onnyt:

Har du läst vad som hände? Aftonbladet är inte din enda källa hoppas jag.

Visst har jag det. Det hemska är att Sheraton kontaktade henne och berättade att hotellpersonalen och VDn kände sig kränkta.

Bevaka tråden