Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: "Du som är expert"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac:s redaktör Ida Lindkvist får inte helt otippat ofta svara på olika Apple-relaterade frågor i sociala sammanhang. Oftast blir det trevliga konversationer, men det kan nog vara annorlunda för andra typer av "experter".

Läs hela artikeln här

Själv har jag tröttnat på att alla alltid ska fråga om deras problem med IT-utrustning. Man är på släktkalas och får hjälpa till med krånglande telefoner, frågor om skillnaden mellan iPhone eller Android och sen den vanliga "min dator är långsam"-frågan. Eller fikar hos en kollega och får barnens dator med spyware som tillbehör till kaffet.
Ibland är det bra att vara "expert". Gick ut och skulle ta några öl, men kortläsaren funkade inte eftersom det trådlösa nätet "gått sönder" och ingen kunde installera den nya accesspunkten. 10 minuters jobb och en gratis helkväll.
Efter 15+ år med detta har jag kommit på hur jag själv kan vinna något på det hela. Startat eget och då blir den naturliga följdfrågan vad det kostar att laga eventuella fel.
Senast idag , när jag var hemma för att passa sotarn, fick jag frågan om varför internet var segt. Funderade på att "hämnas" och fråga varför det ryker in i vedspisen i vår stuga...

Även för mig har det blivit mer ett irritationsmoment på senare år. Folk frågar saker hela tiden och förväntar sig i princip en färdigpaketerad lösning rakt av. Det kan vara allt från krånglande antivirus till nästa telefoninköp eller skillnaden mellan olika mediaspelare. Jag "kan ju det här med data", därför ska jag följaktligen vara behjälplig.

Samma personer ser det ju dessutom närmast som en hobby - något jag borde tycka är roligt att få leka med helt utan ersättning, inte alls jämförbart med typ vara mekaniker/skruva bil. Att jag sitter 8-10 timmar per dag med samma sak i jobbet och därför kanske vill tänka på annat periodvis? Dumheter.

Det som får mig att slå ut med armarna mest är nog dock när folk blir irriterade av min "brist på kunskap". Exempel är när en släkting ringer och frågar "varför Spotify slutar fungera ibland på kompisens dator", vilken enligt uppgift är "en Asus". När jag sanningsenligt säger att jag verkligen inte har någon aning och drar en klassisk (risig) bilanalogi får jag ett surt "jag trodde du kunde sånthär" i örat. Blä.

När jag läser min egen text inser jag att jag verkligen blivit lite bitter i den här frågan, hehe.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-26 22:25

Det hände mig betydligt oftare förr än nu. Det beror sannolikt på att de flesta av de få människor jag träffar i egenskap av stressad småbarnsfar är andra datanördar. Det gäller att välja sitt umgänge.

En annan betydande faktor för det minskade antalet supportsamtal är att jag konverterade min far från PC till Mac för några år sedan. Nu för tiden ringer han för att prata med mig eller sitt barnbarn, inte för att datorn strular.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-26 22:51

Händer mig hela tiden. Otroligt trött på det faktiskt, men jag har väldigt svårt att säga nej när det för mig tar 1 minut att fixa eller så har jag generellt svårt att säga nej :S

Startade eget för ett par år sedan och trodde att folk skulle dra sig från att fråga om gratis hjälp då det vet att jag annars tar betalt. Fick totalt motsatt effekt.

Jag tror helt ärligt att jag skulle kunna jobb gratis på heltid, resten av mitt liv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-03-26 23:28

Ja det kan vara riktigt irriterande, jag upplever rätt ofta angående IT, men än värre är det med jobbet.

Folk har en föreställning om att bara för man är elektriker så ska man kunna bilar, hissar, båtar, flygplan, helikoptrar, mikrovågsugnar, diskmaskiner, rulltrappor, rullstolar och även gärna kunna förklara hur elektricitet uppstår och vad som händer i en kärnreaktor. Kan man det då inte så blir man, precis som Emil Å skriver, dumförklarad.

Får inte glömma all form av hemelektronik och även vara behjälplig vid glödlampsbyten, vilket faktiskt har hänt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-27 08:13

Visst känner man igen sig. Men det har blivit mycket bättre.
Förra jobbet så var det Windows som gällde, men när jag bytte till arbete med bara macar som verktyg, etc. så försvann den it-underhålleningen med släkt och vänner.

Sen bytte dom till Apple-produkter, och kom tillbaks, men periodisiteten i supporten ökar, och ökar till att det inte kommer nästan några samtal alls men helt plötsligt kommer det nya samtal med ny karaktär.

Min bror ringde och med stolthet berättade att han lyckats lösa ett problem som bankens support gått bet på.

Tack alla ni er på forumet som bidrar gratis med ert engagemang och kunnande. Det uppskattar jag verkligen!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-27 10:24
Ursprungligen av ne100:

Visst känner man igen sig. Men det har blivit mycket bättre.
Förra jobbet så var det Windows som gällde, men när jag bytte till arbete med bara macar som verktyg, etc. så försvann den it-underhålleningen med släkt och vänner.

Sen bytte dom till Apple-produkter, och kom tillbaks, men periodisiteten i supporten ökar, och ökar till att det inte kommer nästan några samtal alls men helt plötsligt kommer det nya samtal med ny karaktär.

Min bror ringde och med stolthet berättade att han lyckats lösa ett problem som bankens support gått bet på.

"Mac är för tekniskt okunniga"

Har i princip helt slutat med att hjälpa folk i min omgivning.
Har förklarat för de närmaste att jag jobbar med det hela dagarna och att jag vill prata om och göra annat på min fritid. Det har fungerat över förväntan bra faktiskt. Naturligtvis rycker jag in i ibland när det faktiskt verkligen behövs. Men mängden är nästan noll nu.

Jag hjälper grannen som är läkare med hennes båda Mac:ar. I gengäld får jag recept på piller som är bra att ha, sjukintyg när det behövs och allmän medicinsk rådgivning.

Själv är man ganska bevandrad i det mesta som gäller datorer, Dock endast som hobby och egen firma (konsult)

Sedan så är man utbildad elektriker, Vitvarureparatör och Kyltekniker.
Såklart så kan man även lite om allt hantverk t.ex. VVS osv.
Detta gör dock att hela min och mina föräldrars kompiskrets ringer en alltid om allt!
T.om. om datorfrågor när deras egna son är utbildad IT-tekniker eller dylikt (tror det var nätverk)

Men detta är ett stort men, ingen har någonsin inte erbjudit mig betalning för det jag utför och därför utför jag nästan allt gratis utom delar!
För det visar att folk uppskattar vad man kan och är villiga att ersätta den tid som det tog att förklara!

Dock så är det många "kunder" på företaget jag jobbar för som tycker att man kan ringa oss och få gratis teknisk support. (jo tjena)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-28 02:14

Som @pmarriott skriver, när det är en sund ge och få tillbaka relation är det ok, men inte när folk antar att man har det som hobby att rensa spyware. Vid vissa tidskrävande problem (läs ominstallation av windows) har jag faktiskt ljugit och sagt att det är en gammal dator som är på väg att rasa och tipsat om att investera i en ny, gärna Mac.
Familjemedlemmar som konverterat till Mac hör alltmer sällan av sig med problem, brukar mer vara frågor hur de kan vara kreativa med film, musik och bilder på sin Mac.
Support för iOS går alltid att lösa via SMS/telefon - ett så simpelt och standardiserat system med så få inställningar kan man utantill.

Tycker att det är trist att många teknikorienterade diskussioner med bekanta handlar om problem, ofta med dyster underton. Det finns ju så mycket roligt att diskutera vad gäller teknik - hur semesterbilderna blev i fotoboken etc, nya tjänster som Reedly, Netflix, TV4 på AppleTV etc.

1
Bevaka tråden