Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slå ihop 2 Apple-ID till 1

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ordet "Apple ID" är som jag kan förstå inte är "unik" och kan vara olika beroende på om det är på iCloud eller inloggningen på Apple.com/password. Jag råkar ha skapat 2 olika Apple-ID och vill byta så att det blir samma.
Har 1 st för iCloud och 1 annan för själva "Apple-ID" och skulle vilja ändra min iCloud-apple-ID så att det blir samma som på min Apple-ID. Var ändrar man detta - det finns 2 webbplatser. Apple.com/password samt iCloud.com - så att det ändras automatiskt på samtliga enheter såsom iPhone, datorn, iPaden (eller ska man göra det manuellt på var och en?).

Ursprungligen av calinou:

Ordet "Apple ID" är som jag kan förstå inte är "unik" och kan vara olika beroende på om det är på iCloud eller inloggningen på Apple.com/password. Jag råkar ha skapat 2 olika Apple-ID och vill byta så att det blir samma.
Har 1 st för iCloud och 1 annan för själva "Apple-ID" och skulle vilja ändra min iCloud-apple-ID så att det blir samma som på min Apple-ID. Var ändrar man detta - det finns 2 webbplatser. Apple.com/password samt iCloud.com - så att det ändras automatiskt på samtliga enheter såsom iPhone, datorn, iPaden (eller ska man göra det manuellt på var och en?).

Hej!

Vad jag vet går det tyvärr inte att slå ihop två Apple-ID:n. Själv har jag också råkat få två, det ena används för att köpa appar, musik och dylikt och det andra använder jag för mejl, kalendrar och annat i Icloud. Så kanske du också kan dela upp det beroende på hur du loggat in och använt de två du har.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Hej!

Vad jag vet går det tyvärr inte att slå ihop två Apple-ID:n. Själv har jag också råkat få två, det ena används för att köpa appar, musik och dylikt och det andra använder jag för mejl, kalendrar och annat i Icloud. Så kanske du också kan dela upp det beroende på hur du loggat in och använt de två du har.

Hej! tack för ditt svar. Det var tråkigt att man inte kan ändra. Det borde inte har varit från början att man kan ha olika eftersom det kan bli förvirring när det benämns med samma ord.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-26 10:29
Ursprungligen av calinou:

Hej! tack för ditt svar. Det var tråkigt att man inte kan ändra. Det borde inte har varit från början att man kan ha olika eftersom det kan bli förvirring när det benämns med samma ord.

Om det bara är byta du vill göra så är det inga problem. Det är bara att ändra i inställningarna på varje enhet för de tjänster du har "fel" AppleID på.

Det Ida pratar om är att slå ihop två konton, vilket inte är möjligt. Det var det du frågade om i första inlägget, men det låter som att du egentligen är ute efter att byta Apple ID för vissa tjänster så att du har samma överallt. Stämmer det?

Jag skulle också gärna se att man kunde slå ihop 2 Apple-ID. Jag har idag ett som jag använder i iTunes och AppStore, och ett som jag använder för iCloud. Dessa skulle med fördel kunna slås ihop.
Däremot kan det ju finnas situationer när det är bra att ha separata. T ex om man har flera iOS-enheter i familjen och inte vill dela på ett iCloud-konto. Då lägger man in ett gemensamt Apple-ID i AppStore och iTunes så man dela musik, appar etc med varandra på sina respektive iOS-enheter, samt ett eget Apple-ID i iCloud så var och en har sin kalender, e-post, kontaktlista etc.

Ursprungligen av Vassius:

Om det bara är byta du vill göra så är det inga problem. Det är bara att ändra i inställningarna på varje enhet för de tjänster du har "fel" AppleID på.

Det Ida pratar om är att slå ihop två konton, vilket inte är möjligt. Det var det du frågade om i första inlägget, men det låter som att du egentligen är ute efter att byta Apple ID för vissa tjänster så att du har samma överallt. Stämmer det?

Jag har ett apple ID-konto:
för att registrera de dataprodukter och för iTunes-inköp samt en annan Apple-id med annan e-postadress och lösenord för iCloud. Då går det väl bara att slå ihop dem? Var gör man detta i så fall?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-26 10:51
Ursprungligen av calinou:

Jag har ett apple ID-konto:
för att registrera de dataprodukter och för iTunes-inköp samt en annan Apple-id med annan e-postadress och lösenord för iCloud. Då går det väl bara att slå ihop dem? Var gör man detta i så fall?

Nej det går inte som du redan fått svar på.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag skulle också gärna se att man kunde slå ihop 2 Apple-ID. Jag har idag ett som jag använder i iTunes och AppStore, och ett som jag använder för iCloud. Dessa skulle med fördel kunna slås ihop.
Däremot kan det ju finnas situationer när det är bra att ha separata. T ex om man har flera iOS-enheter i familjen och inte vill dela på ett iCloud-konto. Då lägger man in ett gemensamt Apple-ID i AppStore och iTunes så man dela musik, appar etc med varandra på sina respektive iOS-enheter, samt ett eget Apple-ID i iCloud så var och en har sin kalender, e-post, kontaktlista etc.

Det är en aspekt som jag inte tänkt på att man helst vill separera detta om man är fler. Det innebär väl också att var och en får tillgång till egna bilder också på det sättet. Det måste vara invecklat att fixa till tänker jag......

Ursprungligen av lappen71:

Nej det går inte som du redan fått svar på.

klart och koncist!! godmorgon....
Fast det är någonting som inte stämmer med inloggningen. På min mobil står det om min iCloud konto:
Apple-ID: där är min e-post adress
Ifall jag ska logga in mig på iCloud på webben (enligt skärmdumpen ovan) så kan man inte skriva sin e-post adress där det står Apple-ID. Den tar inte @-tecknet.

Senast redigerat 2014-03-26 11:18
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-26 11:16
Ursprungligen av calinou:

Jag har ett apple ID-konto:
för att registrera de dataprodukter och för iTunes-inköp samt en annan Apple-id med annan e-postadress och lösenord för iCloud. Då går det väl bara att slå ihop dem? Var gör man detta i så fall?

Alltså.. Vi pratar om två olika saker här.

1) Slå ihop två konton så att du bara har ett och det andra försvinner. Det är inte möjligt.
2) Byta inloggning på vissa tjänster så att du använder samma Apple ID till allt. Detta är fullt möjligt.

Vilket är det du undrar över, egentligen?

Ursprungligen av Vassius:

Alltså.. Vi pratar om två olika saker här.

1) Slå ihop två konton så att du bara har ett och det andra försvinner. Det är inte möjligt.
2) Byta inloggning på vissa tjänster så att du använder samma Apple ID till allt. Detta är fullt möjligt.

Vilket är det du undrar över, egentligen?

Jag vill inte att den andra försvinner men som du skriver att ha samma inloggning-uppgifter till allt. Var gör man detta i så fall?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-26 11:24

Problemet är att om man redan har köpt appar/musik med ett AppleID, så är de låsta till det AppleIDt. Det kan du inte byta utan att "förlora äganderätten" över de apparna/musiken. Dvs, du kan fortfarande använda dem, men du kan inte uppdatera dem med ett annat AppleID, utan måste logga in med det gamla vid varje uppdatering.
Då är det nog lättare att byta iClouds AppleID. Se bara till att allt är synkat till datorn innan (och ha backup), logga ur iCloud, och logga in med det "nya" AppleIDt (det du har på iTunes).
Om jag har förstått rätt borde det funka.

Kanske kan Apple flytta innehållet från ett konto till ett annat, men jag tror att de ogärna vill göra något sådant.

Ursprungligen av kenjon:

Problemet är att om man redan har köpt appar/musik med ett AppleID, så är de låsta till det AppleIDt. Det kan du inte byta utan att "förlora äganderätten" över de apparna/musiken. Dvs, du kan fortfarande använda dem, men du kan inte uppdatera dem med ett annat AppleID, utan måste logga in med det gamla vid varje uppdatering.
Då är det nog lättare att byta iClouds AppleID. Se bara till att allt är synkat till datorn innan (och ha backup), logga ur iCloud, och logga in med det "nya" AppleIDt (det du har på iTunes).
Om jag har förstått rätt borde det funka.

Tack för förslaget och om vilka saker man ska ta hänsyn till innan man ska hålla på och ändra där. Sant att vad än man gör så ska man har tagit backup. Det fick jag mig en läxa nyligen.

Någon som kan förklara? Någonting som inte stämmer med inloggningen på iCloud.
På min mobil är min iCloud-konto/ Apple-ID: min e-post adress
Ifall jag ska logga in mig på iCloud på webben (enligt skärmdumpen inlägg 1) så kan man inte skriva sin e-post adress där det står Apple-ID. Den tar inte @-tecknet.

Ursprungligen av calinou:

Någon som kan förklara? Någonting som inte stämmer med inloggningen på iCloud.
På min mobil är min iCloud-konto/ Apple-ID: min e-post adress
Ifall jag ska logga in mig på iCloud på webben (enligt skärmdumpen inlägg 1) så kan man inte skriva sin e-post adress där det står Apple-ID. Den tar inte @-tecknet.

Apple-ID avser endast det "namn" du satt i din .mac- adress. Så om din Apple-mail/iD är "[email protected]" så är det endast "Calinou" som avses när du ska logga in på iCloud

Ursprungligen av Mymac4ever:

Apple-ID avser endast det "namn" du satt i din .mac- adress. Så om din Apple-mail/iD är "[email protected]" så är det endast "Calinou" som avses när du ska logga in på iCloud

Denna sida som jag provar att logga in mig på. www.icloud.com syftar den till att komma in på sin e-postkonto? som t ex gmail på google? Jag trodde att det att man kunde kunde komma in på hela kontot som på datorn.
Den lägger lägger in automatiskt @icloud.com när man skriver sitt apple ID

Ursprungligen av calinou:

Denna sida som jag provar att logga in mig på. www.icloud.com syftar den till att komma in på sin e-postkonto? som t ex gmail på google? Jag trodde att det att man kunde kunde komma in på hela kontot som på datorn.
Den lägger lägger in automatiskt @icloud.com när man skriver sitt apple ID

Nä den syftar till att du ska komma in på ditt iCloud-konto. Om du går in på iCloud i inställningar på din iPad eller iPhone så kan du allra överst se vilket mailkonto som är kopplat till ditt iCloud. Ditt Apple-ID är är namnet du satt före snabel-a. Vilken ändelse du har/får beror på vad det är du ska göra.

Blanda nu inte in Gmail o datorn i detta, det handlar om andra inloggningar

...bör kanske säga att jag inte använder iCloud särskilt aktivt till datorn utan mest för backup från iPhone o iPad så därför har jag inte stött på den inloggningen

Senast redigerat 2014-03-26 17:11
Ursprungligen av Mymac4ever:

Nä den syftar till att du ska komma in på ditt iCloud-konto. Om du går in på iCloud i inställningar på din iPad eller iPhone så kan du allra överst se vilket mailkonto som är kopplat till ditt iCloud. Ditt Apple-ID är är namnet du satt före snabel-a. Vilken ändelse du har/får beror på vad det är du ska göra.

Blanda nu inte in Gmail o datorn i detta, det handlar om andra inloggningar

Jag har gått in på min iPhone/inställningar/iCloud och där är min apple-ID en e-post adress som slutar på @comhem.se
Det går inte att mata in denna adress på iCloud.com

Ok då vet jag inte men jag undrar en sak. Godtar iCloud-inloggningen det AppleID du skriver in ?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Ok då vet jag inte men jag undrar en sak. Godtar iCloud-inloggningen det AppleID du skriver in ?

Eftersom jag inte har något val så har jag skrivit med min iCloud e-postadress (eftersom den lägger @icloud.com själv samt använd det lösenordet som hör ihop med med min riktiga iCloud ID (dvs min comhem adress). Den tar inte den. Jag har provat med mitt lösenord som jag har på Apple-Id kontot och det fungerar inte. Har du provat att logga in själv?

Ursprungligen av calinou:

Eftersom jag inte har något val så har jag skrivit med min iCloud e-postadress (eftersom den lägger @icloud.com själv samt använd det lösenordet som hör ihop med med min riktiga iCloud ID (dvs min comhem adress). Den tar inte den. Jag har provat med mitt lösenord som jag har på Apple-Id kontot och det fungerar inte. Har du provat att logga in själv?

Jag har kopplat min "@mac.com"-adress till iCloud. [...]. Jag använder också samma då jag loggar in på Appstore.

Men vad händer om du anger ditt Apple-ID samt det lösenord som hör till detta? Som andra säger ovan så är det ju enklast om ens iCloud-ID och Apple-ID är detsamma

Senast redigerat 2014-03-26 19:04
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-26 18:32
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag har kopplat min "@mac.com"-adress till iCloud. Jag tror faktiskt inte det går att använda någon annan e-mail än en sådan för att logga in på iCloud. Jag använder också samma då jag loggar in på Appstore.

Men vad händer om du anger ditt Apple-ID samt det lösenord som hör till detta? Som andra säger ovan så är det ju enklast om ens iCloud-ID och Apple-ID är detsamma

Nu blev detta väldigt förvirrande tycker jag för du säger att man inte kan använda någon annan e-mail för att logga in på iCloud.
Något som inte är sant utan man kan INTE använda @icloud.com, @me.com, or @mac.com som Apple-ID.
OM man inte när man skapade ett Apple-ID valde en sådan adress då går det.
Har man däremot använt en annan adress från början så går det inte att byta till @icloud.com, @me.com, or @mac.com.

Något som går klart och tydligt att läsa här.
http://support.apple.com/kb/ht5621

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-03-26 18:49

Jag använder en gmail-adress för inloggning i iCloud.

Ursprungligen av lappen71:

Nu blev detta väldigt förvirrande tycker jag för du säger att man inte kan använda någon annan e-mail för att logga in på iCloud.
Något som inte är sant utan man kan INTE använda @icloud.com, @me.com, or @mac.com som Apple-ID, OM man inte när man skapade ett Apple-ID valde en sådan adress då går det.
Har man däremot använt en annan adress från början så går det inte att byta till @icloud.com, @me.com, @mac.com.

Något som går klart och tydligt att läsa här.
http://support.apple.com/kb/ht5621

Har redigerat mitt inlägg, skyller på att det blir rörigt i kolan. Det jag ville få fram, tror jag, är det jag strukit under i @lappen71's inlägg ovan

Jag ber om ursäkt. Av någon anledning så blev det fel när jag klickade på knappen "inställningsintruktion" (överst på icloud.com) . Och sedan gick jag tillbaka till fliken med https://www.icloud.com/
Då vill den inte ta "@"-tecknet. Ifall man skriver någonting i apple id och trycker tabb så kommer det automatiskt @icloud.com
Vet inte om det är bara på min Firefox det blir så. Är det någon annan som har testat?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-26 20:11
Ursprungligen av calinou:

Jag ber om ursäkt. Av någon anledning så blev det fel när jag klickade på knappen "inställningsintruktion" (överst på icloud.com) . Och sedan gick jag tillbaka till fliken med https://www.icloud.com/
Då vill den inte ta "@"-tecknet. Ifall man skriver någonting i apple id och trycker tabb så kommer det automatiskt @icloud.com
Vet inte om det är bara på min Firefox det blir så. Är det någon annan som har testat?

Ja det är din webbläsare som gör att det automatiskt fyller i @icloud.com
Skaffa en riktigt webbläsare som Safari.

Ursprungligen av lappen71:

...Skaffa en riktigt webbläsare som Safari.

Förvirra nu inte TS mer än nödvändigt! Firefox är precis lika "riktig" som Safari. Alla webbläsare har väl sina för- och nackdelar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-26 22:53

Trycker du tabb så fyller den i @icloud.com automagiskt. Gör inte så, utan skriv in hela adressen tex [email protected]
Fungerar inte det så skriver du din adress någon annanstans, kopierar och klistrar in på plats. Tabb är bra att använda i många fall, men här kan det bli fel. Men om du skriver in [email protected] och trycker tabb, då läggs inte @icloud.com till.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-26 22:59
Ursprungligen av lappen71:

Ja det är din webbläsare som gör att det automatiskt fyller i @icloud.com

-Nej det är inte webbläsaren, utan sidan som fyller i @icloud.com.

Bevaka tråden