Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högre priser för digitala varor och tjänster är att vänta

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nya skatteregler inom EU kan leda till högre priser på Itunes och App Store. Från och med 1 januari 2015 måste momsen dras i det land där konsumenten bor.

Läs hela artikeln här

Tråkigt som bara den, men rätt så väntat.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-03-25 06:07

Vad är problemet egentligen? Det är konsumenterna som betalar momsen. Inte företagen.

Ursprungligen av Redaktionen:

Nya skatteregler inom EU kan leda till högre priser på Itunes och App Store. Från och med 1 januari 2015 måste momsen dras i det land där konsumenten bor.

Läs hela artikeln här

Jag bor på Kanarieöarna och här är momsen 7%. När vi flyttade hit var den 4,5%. Skall bli intressant att se om vi ändå kommer att få betala spansk moms. Inom EU är man angelägen om att plocka oss på pengar.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-03-25 09:06

Det är väl inte mer än rätt att man betalar moms där man har sitt iTuneskonto registrerat. Men om man ska börja ta in den här momsen i Sverige så är det också dags att inse att e-böcker också är böcker och att momsen därmed ska vara 6%.

Ursprungligen av onnyt:

Vad är problemet egentligen? Det är konsumenterna som betalar momsen. Inte företagen.

Momsen läggs ju på priset, och företaget betalar in den till staten. Om momsen blir dyrare kan vi vänta oss att priserna går upp som ett resultat.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-03-25 11:20

Det här var bland det första man fick lära sig i företagsekonomin.

"För dig som beskattningsbar person, det vill säga företagare som är skattskyldig för moms, är momsen inte någon kostnad. Du har rätt att göra avdrag för den moms som du betalar på inköpen till din verksamhet. Du betalar in skillnaden mellan den moms du tar ut på din försäljning (utgående moms) och den moms du betalar på dina inköp (ingående moms). Om du har mer ingående moms än utgående moms får du istället tillbaka mellanskillnaden."

Källa: https://www.verksamt.se/driva/skatter-och-avg...

Ursprungligen av onnyt:

Det här var bland det första man fick lära sig i företagsekonomin.

"För dig som beskattningsbar person, det vill säga företagare som är skattskyldig för moms, är momsen inte någon kostnad. Du har rätt att göra avdrag för den moms som du betalar på inköpen till din verksamhet. Du betalar in skillnaden mellan den moms du tar ut på din försäljning (utgående moms) och den moms du betalar på dina inköp (ingående moms). Om du har mer ingående moms än utgående moms får du istället tillbaka mellanskillnaden."

Källa: https://www.verksamt.se/driva/skatter-och-avg...

Precis, och detta gäller alltså den utgående momsen.

Det vill säga om Apple hitills kunnat betala en utgående moms på 3 procent, och nästa år istället tvingas betala en utgående moms på 25 procent i Sverige, kommer det givetvis påverka deras finanser.

Jag har svårt att se att Apples ingående moms (det de drar av på sina inköp) i Sverige skulle vara större än det de betalar till staten för det de säljer. Jag vet inte hur mycket ingående moms Apple drar av i Sverige men om den utgående ändras från 3 till 25 procent kommer det bli en skillnad, och varken Apple eller andra företag lär ta den kostnaden själva utan lägga det på konsumenterna i form av högre priser.

Ursprungligen av andas:

Det är väl inte mer än rätt att man betalar moms där man har sitt iTuneskonto registrerat. Men om man ska börja ta in den här momsen i Sverige så är det också dags att inse att e-böcker också är böcker och att momsen därmed ska vara 6%.

Jag håller med! E-böcker borde klassas som (och skattas som) vanliga böcker.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Precis, och detta gäller alltså den utgående momsen.

Det vill säga om Apple hitills kunnat betala en utgående moms på 3 procent, och nästa år istället tvingas betala en utgående moms på 25 procent i Sverige, kommer det givetvis påverka deras finanser.

Jag har svårt att se att Apples ingående moms (det de drar av på sina inköp) i Sverige skulle vara större än det de betalar till staten för det de säljer. Jag vet inte hur mycket ingående moms Apple drar av i Sverige men om den utgående ändras från 3 till 25 procent kommer det bli en skillnad, och varken Apple eller andra företag lär ta den kostnaden själva utan lägga det på konsumenterna i form av högre priser.

Eh, moms är ingen kostnad som säljaren ska ta utan det är en procentsats som läggs ovanpå företagens utpriser. Apple betalar inte den utgående momsen utan samlar bara in den från köparen åt staten.

Jag förstår inte ditt resonemang alls. En ökning av procensatsen för moms medför ett ökat pris för oss konsumenter.

Ursprungligen av BlackSmp:

Eh, moms är ingen kostnad som säljaren ska ta utan det är en procentsats som läggs ovanpå företagens utpriser. Apple betalar inte den utgående momsen utan samlar bara in den från köparen åt staten.

Moms är alltså något som Apple blir skyldig staten, en procentsats av utpriset. Om Apple hittills klarat sig undan genom att "samla in" 3 procent av en låt som kostar sju kronor, och plötsligt tvingas samla in 25 procent istället kommer de troligtvis att svara genom att höja priserna.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag förstår inte ditt resonemang alls. En ökning av procensatsen för moms medför ett ökat pris för oss konsumenter.

Ja precis, det är det som är mitt resonemang. Dyrare priser är att vänta

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ja precis, det är det som är mitt resonemang. Dyrare priser är att vänta

Om en låt kostar 12kr med 3% moms idag kommer samma låt potentiellt kunna hamna på 14-15kr med 25% (ca 14.60 om man räknar ören), beroende på hur Apple genomför en prisökning. Det finns inget självklart att Apple själva måste tjäna samma procent. De behöver rimligtvis även ta hänsyn till hur en prisökning kan komma att påverka försäljningsvolymen, upphovsrätts-innehavarnas intressen (och inte minst ingångna avtal med dessa) och konkurrrensen från andra aktörer och tjänster.

1
Bevaka tråden