Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks kraschar interna hårddisken!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Installerade efter en tids avvaktande Mavericks, vilket funkade hur bra som helst. Men efter 3-4 dagar när jag skulle väcka datorn möttes jag av en grå skärm som meddelade att min hårddisk var "corrupted" och att jag måste installera om allt igen. Diskverktygen kunde inte reparera nåt och det var bara att radera disken och börja om från scratch. Som tur är hade jag en färsk backup.

Eftersom jag är mitt i upptakten av min avhandling, så finns det inte på kartan att ha en dator som strular. Jag backade hela processen och återgick till Mountain Lion, och då var det absolut inga problem med hårddisken överhuvudtaget. Jag har en 15' MBP från 2010 (första i7:n).

Andra som har haft problem med detta? Jag har läst att Mavericks krashar externa diskar, men inget om interna. Skulle gärna uppgradera, men nu vågar jag inte, orkar inte sitta och mecka med sånt här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-24 13:07

Har inte hört talas om att Mavericks skulle orsaka hårddiskproblem. Det du hört om externa diskar gällde kanske en bug i Western Digitals SmartWare-programvara.

Mest sannolikt är det någon sektor på din hårddisk som är dålig och en ren tillfällighet att det givit sig till känna nu. Och stor risk att du åter kan få problem. Fortsätt med alltid färska backuper!

Hårddiskar är färskvara! Det är nog ren tur/slump att problemet manifesterar sig annorlunda före/efter installation av Mavericks. Se till att snarast möjligt byta disk, för det är inte frågan om ifall din hårddisk dör, utan när den dör.

Skaffa någon programvara som kollar upp om disken har trasiga sektorer. Alltid bra att köra check med jämna mellanrum på diskar, så vet man oftast om att diskarna håller på och havererar INNAN det händer. Techtool Pro funkar bra till det, men det finns andra också.

1
Bevaka tråden