Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta från Mavericks till Snow Leopard.

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-03-23 09:50

Min iMac är från 2008 och har 2G RAM. Jag borde inte ha uppgraderat till 10.9 Mavericks då datorn blev väldigt slö och tråkig att jobba med.

Som tur är har jag en skiva här med 10.6 Snow Leopard. Det finns väl inget som hindrar att jag startar om med "ominstallation och uppgradering" eller vad det heter och installerar 10.6 istället?

  • Medlem
  • 2014-03-23 10:10

Varför inte trycka in 4 eller 6 GB RAM istället och köra på Mavericks som är ett fräscht och säkrare system? RAM-minne är billigt och en baggis att byta! Högst 5 minuter om du aldrig har gjort det förr.

Ursprungligen av Han:

..."ominstallation och uppgradering" eller vad det heter och installerar 10.6 istället?

Nej, uppgradering funkar inte när du ska gå nedåt i versionerna. Du måste nog tömma disken och installera "från scratch". Och jag tror inte att Flyttassistenten funkar nedåt heller, så du får nog installera om alla program.

Men om du har kvar en TimeMachine-backup, eller en klon från ditt gamla 10.6-system, så kan du använda det för att komma tillbaka till det gamla läget.

Men jag håller med Dalle om att uppgradera minnet och fortsätta köra Mavericks. 2008-modellen klarar att köra 6 GB minne (trots att Apple säger max 4). 2+2GB kommer att ge en märkbar förbättring. 4+2GB är ännu bättre, men det blir ju lite dyrare. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v503#rp...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-03-23 11:03

Jag har förvisso TimeMachinebackup från 10.6 men då tappar man ju en hel massa annat = inte värt. Så tråkigt att man inte kan gå tillbaka med "uppgradering". Jag kände mig verkligen lurad när jag installerade Mavericks. Det var gratis och allt, gissa varför. Jo vi med äldst datorer måste köpa nya.

Stort tack för tipset om minnen. Om det är så svårt att byta tillbaka till äldre os så har jag ju inget val heller. Som jag förstår det så kan jag springa in på webhallen t.ex. och köpa ett DDR2 PC-6400 800MHz CL6 för en knapp tusenlapp och sen borde datorn gå i stort sett lika bra som innan?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-03-23 11:45
Ursprungligen av Han:

Som jag förstår det så kan jag springa in på webhallen t.ex. och köpa ett DDR2 PC-6400 800MHz CL6 för en knapp tusenlapp och sen borde datorn gå i stort sett lika bra som innan?

När du ändå är där så passa på att köpa en SSD också. Kommer att kännas som en ny dator när du monterat och installerat Mavericks.

Din dator är snart 7 år gammal då kanske det inte alltid fungerar med den nya teknologin. Tror inte Apple gör detta för att du ska köpa nytt, utan tekniken går framåt.

  • Medlem
  • 2014-03-23 14:07
Ursprungligen av onnyt:

När du ändå är där så passa på att köpa en SSD också. Kommer att kännas som en ny dator när du monterat och installerat Mavericks.

Beror på hur van man är att skruva. Det är ju inga problem att byta minnen i en iMac. Att byta hårddisk är något helt annat.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-03-23 15:17
Ursprungligen av hummel:

Din dator är snart 7 år gammal då kanske det inte alltid fungerar med den nya teknologin. Tror inte Apple gör detta för att du ska köpa nytt, utan tekniken går framåt.

För min egen del hade jag gärna kört vidare med Snow Leopard. Som oengagerad användare märkte jag ingen förbättring. Det finns säkert stora förbättringar och ökad säkerhet under ytan. Men för att dra analogin till bilar. En familj som vill ha ett transportmedel hade jag inte rekommenderat den senaste bilen av självändamålet att tekniken går framåt, utan försökt balansera utgifter mot nytta. Då kan något äldre vara optimalt. Eller om man har råd, det senaste.

Apple får hemskt gärna förfina sitt OS. Det är skitbra, men jag borde fortfarande inte uppgraderat till Mavericks. Beslutet togs baserat på att uppgraderingen var gratis. Sen säger jag inte mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-25 08:41

Satt med ungefär samma problem som du.
Mac mini, tidig 2009, uppgradera till Maverick, uuuuuurrrrsssseeeeegt, funkade fortfarande som media spelare, till Apple TV.
Hitta två 4gb som låg och skräpade, upptäckte att jag installerat 4gb ram men ena 2gb minnet hade lagt av.

Så jag hade alltså, bara 2gb fungerande ram i datorn.

Med 8 gb så är den fult frisk och lirar både som mediaspelaren och dator igen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-03-28 23:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, uppgradering funkar inte när du ska gå nedåt i versionerna. Du måste nog tömma disken och installera "från scratch". Och jag tror inte att Flyttassistenten funkar nedåt heller, så du får nog installera om alla program.

Men om du har kvar en TimeMachine-backup, eller en klon från ditt gamla 10.6-system, så kan du använda det för att komma tillbaka till det gamla läget.

Men jag håller med Dalle om att uppgradera minnet och fortsätta köra Mavericks. 2008-modellen klarar att köra 6 GB minne (trots att Apple säger max 4). 2+2GB kommer att ge en märkbar förbättring. 4+2GB är ännu bättre, men det blir ju lite dyrare. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v503#rp...

Funkar en sån här lika bra som en 4GB SO-DIMM DDR2 800Mhz?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

Ursprungligen av Han:

Funkar en sån här lika bra som en 4GB SO-DIMM DDR2 800Mhz?

1. Jag förstår inte frågan. Vadå "funkar lika bra"? Du har bara två minnesplatser. Du kan välja att köpa 2+2 eller 4+2 GB. Som jag skrev tidigare så kommer du säkert att märka skillnad med 2+2, men det blir ännu bättre med 4+2.

2. Undvik Corsair. Det finns tillräckligt med trådar om folk som har fått problem med Corsair-minnen i Macar. Jag rekommenderar Crucial.

Kan bara hålla med onnyt om den briljanta idén att byta till SSD-disk. Min MacBook Pro från 2009 är fortfarande rasande snabb trots Mavericks och 4GB internminne.

Den gången jag köpte ny SSD till min gamla dator lät jag killarna på mStore göra hela bytet och dataflytten för en femhundring. Klart värt pengarna för mig.

SSD-diskarna är fortfarande rätt dyra dock (4-6000 beroende på storlek)... Men det är så mycket värt det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-29 09:22
Ursprungligen av Clasonthemove:

Kan bara hålla med onnyt om den briljanta idén att byta till SSD-disk. Min MacBook Pro från 2009 är fortfarande rasande snabb trots Mavericks och 4GB internminne.

Den gången jag köpte ny SSD till min gamla dator lät jag killarna på mStore göra hela bytet och dataflytten för en femhundring. Klart värt pengarna för mig.

SSD-diskarna är fortfarande rätt dyra dock (4-6000 beroende på storlek)... Men det är så mycket värt det.

Nu tar du väl ändå i så det knakar i fogarna
Man får en 250GB för 1200:- och det tycker jag är helt klart överkomligt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074414

Senast redigerat 2014-03-29 19:23
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-29 19:07

Jag kör MAC OS 10.9 mavericks på bärbar macbook pro 2009. SSD disk är lösningen flyger fram även med 2 gb ram om så är fallet.

Det är en SSD disk som är nyckeln till bra prestanda oavsett operativ system. Varför köra gamla 10.6 snow leopard. Det finns ju nyare Safari version mm och smarta funktioner i 10.9.

En bättre begagnad SSD disk 128 gb max en 500 lapp. en ny 128 gb SSD 700 kr. En 64 Gb SSD disk bättre begagnad 300 spänn !!

Ingen större risk att köpa en begagnad SSD disk dom slits väl inte i första taget...

Rekommenderar varm att du köper en SSD-hårddisk. Min brors Mac från 2008 blev helt ny efter en byte till SSD och är idag fungerar den som en ny dator.

En SSD disk gör mycket mer nytta än att fördubbla minnet. Frågan är om det alls hjälper att gå från 4 GB till 8 eller 16. Finns tester som visar på detta. Däremot så är det inte alls bra om ett av minnena är i sönder oavsett hur mycket eller lite minne man har

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-03-29 22:24

Gnäll, gnäll...hustrun har en iMac från 2007 som har 4GB och den går alldeles utmärkt med Mavericks samt original hårddisk...;D

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-29 22:27
Ursprungligen av Hjopek:

Gnäll, gnäll...hustrun har en iMac från 2007 som har 4GB och den går alldeles utmärkt med Mavericks samt original hårddisk...;D

Skillnad på 4GB och 2GB som TS har så jag kan förstå att det går långsamt för honom.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-03-29 23:32
Ursprungligen av lappen71:

Skillnad på 4GB och 2GB som TS har så jag kan förstå att det går långsamt för honom.

Ja. bara att skaffa 4GB...lätt att byta till skillnad mot en SSD på en iMac.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-03-30 07:39
Ursprungligen av Hjopek:

Ja. bara att skaffa 4GB...lätt att byta till skillnad mot en SSD på en iMac.

Bättre (och lättare) att ta bort Superdriven och sätta SSDn där i stället.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-03-31 23:14

Om jag skall byta till SSD vad måste jag ta hänsyn till då? Format osv.

En länk till prisjakt som Jesper Ohlsson gjorde var bra, eller till Webhallen, det ligger nära och bra.

Tack för allt hjälp.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-04-01 05:58

Nu vet jag inte exakt vilken modell du har men här är en guide med steg för stegbeskrivning på byte till SSD på Superdrivens plats. Tycker du detta verkar vara något du kan gör själv kan vi fortsätta diskussionen. http://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+I...

Jag har tre MacBooks framför mig, samma modell. En 10.7/8Gb, går som tåget. En 10.5/2Gb, går också som tåget (nedgraderad från 10.6 som gick sådär, men sämre). Och så en 10.9/8Gb, som går seeegt. Jag har inte ens funderat på att starta Mavericks i 2 Gb, när det knappt är användbart med 8. Är det möjligen så att man förutsätts ha en gigantisk SSD?

Finns det något resursätande skräp som man kan ta bort?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-14 12:27
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag har tre MacBooks framför mig, samma modell. En 10.7/8Gb, går som tåget. En 10.5/2Gb, går också som tåget (nedgraderad från 10.6 som gick sådär, men sämre). Och så en 10.9/8Gb, som går seeegt. Jag har inte ens funderat på att starta Mavericks i 2 Gb, när det knappt är användbart med 8. Är det möjligen så att man förutsätts ha en gigantisk SSD?

Finns det något resursätande skräp som man kan ta bort?

Gigantisk SSD är inte nödvändigt. Räcker med en liten 64 GB SSD om så skulle vara fallet.

Jag säger så här Mac OS 10.9 och SSD disk går hand i hand om man vill ha flyt i sitt arbete. Mekanisk disk är helt klart segare med Mac OS 10.9 än äldre system typ 10.8 .5 monutain lion mm

Jag har kört Mac OS 10.9 med enbart 2 Gb ram inga större problem om man kör det på en SSD disk och hyfsat modern macbook pro men 4 Gb ram minimum rekommenderas.

Ursprungligen av cubeis:

Gigantisk SSD är inte nödvändigt. Räcker med en liten 64 GB SSD om så skulle vara fallet.

Jag säger så här Mac OS 10.9 och SSD disk går hand i hand om man vill ha flyt i sitt arbete. Mekanisk disk är helt klart segare med Mac OS 10.9 än äldre system typ 10.8 .5 monutain lion mm

Jag har kört Mac OS 10.9 med enbart 2 Gb ram inga större problem om man kör det på en SSD disk och hyfsat modern macbook pro men 4 Gb ram minimum rekommenderas.

Problemet med en liten SSD är att den måste få plats någonstans. Jag vet att man kan ta bort DVDn och få plats med en enhet där men jag använder DVDn för ofta för det. Ett alternativ är ju en hybriddisk (jag har en), men det upplever jag inte gör så stor skillnad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-21 19:54
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Problemet med en liten SSD är att den måste få plats någonstans. Jag vet att man kan ta bort DVDn och få plats med en enhet där men jag använder DVDn för ofta för det. Ett alternativ är ju en hybriddisk (jag har en), men det upplever jag inte gör så stor skillnad.

Då så byt till en ny modern snabb dator Vad diskuterar vi i den här tråden om du redan prövat alternativen

Ursprungligen av cubeis:

Då så byt till en ny modern snabb dator Vad diskuterar vi i den här tråden om du redan prövat alternativen

Min MacBook är snabb nog. I synnerhet är det mer än snabb nog för 10.7, så jag skulle vilja veta om jag missat något när den går segt i 10.9 eller om 10.9 bara är så väldigt mycket sämre gjort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-21 20:21
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Min MacBook är snabb nog. I synnerhet är det mer än snabb nog för 10.7, så jag skulle vilja veta om jag missat något när den går segt i 10.9 eller om 10.9 bara är så väldigt mycket sämre gjort.

Segt och segt vad upplever du specifikt som "segt" i MAC OS 10.9 ? Hela diskussionen i den här tråden verkar småseg om du frågar mig

Jag kör Mac OS 10.9 på en macbook pro årsmod. 2009 med en 256 Gb SSD disk och 4 gb ram. Den segar inte någonstans. snabb 4g lina , uppstart på knappt 5 sekunder. Safari flyter smooth. Vad mer finns att önska ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-21 21:21
Ursprungligen av Han:

Jag kände mig verkligen lurad när jag installerade Mavericks. Det var gratis och allt, gissa varför. Jo vi med äldst datorer måste köpa nya.

Nåja. Nu tycker jag att du tar i lite. Vänta lite med att ta på konspirationhatten.
Jag kör Mavericks på en dator som är ett år äldre än din dator fast då med 4GB RAM. Inte snabbt men det fungerar. Om förändringar får dig att reagera så starkt att du känner dig lurad så skulle jag läsa på lite mer innan nästa uppdatering. En enkel googling brukar ge svar på sådana här saker.
Köp lite mer minne (din dator borde kunna ta en 4GB så kan du ha kvar en 1GB) så har du gjort en billig investering för din dator som ger den ett par år till.

Ursprungligen av cubeis:

Segt och segt vad upplever du specifikt som "segt" i MAC OS 10.9 ? Hela diskussionen i den här tråden verkar småseg om du frågar mig

Jag kör Mac OS 10.9 på en macbook pro årsmod. 2009 med en 256 Gb SSD disk och 4 gb ram. Den segar inte någonstans. snabb 4g lina , uppstart på knappt 5 sekunder. Safari flyter smooth. Vad mer finns att önska ?

En fyra gånger större disk, som jag har?

Det är väl helt klart vad jag vill? Jag upplever 10.9 som klart långsammare än 10.7 och letar efter orsaker. Det vore trevligt med en enkel lösning som inte kräver alltför mycket pengar eller arbete. Ibland finns det tips i stil med "Har du inte slagit av X? Det måste man ju!"

Men jag frågar mig hur 10.9 skulle rulla på en hybriddisk. Det kanske skulle vara rätt väg. Min gamla 1TB håller ändå på att rasa så jag får överväga en hybrid till och lägga 10.9 på den.

1
Bevaka tråden