Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa programlista och filtyper

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en mängd olika versioner av ett program, som jag skulle vilja ta bort från listan av förvalda program. Dessutom vägrar Macen att associera filtyper (suffix) till rätt version och föreslår alla möjliga irrelevanta program. Har fixat detta tidigare, men kommer för allt i världen inte ihåg hur man gör. Kör Mavericks. Välj fil + Visa Into + Välj program osv funkar INTE.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-22 18:55

Höger klicka - välj "Visa info" - Välj rätt program under "Öppna med".
Precis under väljer du "Ändra alla"
Det ska fungera med den metoden.

Att ta bort program från listan vet jag inte och har aldrig brytt mig så det får du Googla på

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-22 22:43
Ursprungligen av TouchCAD:

Har en mängd olika versioner av ett program, som jag skulle vilja ta bort från listan av förvalda program.

Menar du listan av program under "Öppna med" vid högerklick på fil? Och att du har en massa dubletter av program i listan (pga tidigare versioner)
Det fixar du genom att bygga om LaunchServices. Man kan göra det med något tjusigt kommando i terminalen, men jag föredrar att använda det gratis verktygsprogrammet OnyX

Ursprungligen av lappen71:

Höger klicka - välj "Visa info" - Välj rätt program under "Öppna med".
Precis under väljer du "Ändra alla"
Det ska fungera med den metoden.

Att ta bort program från listan vet jag inte och har aldrig brytt mig så det får du Googla på

Om *Ändra Allt" funkade så vore det bra, men det gör det inte i verkligheten. Tyvärr. Tack i alla fall.

  • Medlem
  • 2014-03-23 10:17

Testa att skriva:

/System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Versions/A/Frameworks/\
LaunchServices.framework/Versions/A/Support/lsregister -kill -r -domain local\
-domain system -domain user

i Terminalen.

Ursprungligen av IngoX:

Menar du listan av program under "Öppna med" vid högerklick på fil? Och att du har en massa dubletter av program i listan (pga tidigare versioner)
Det fixar du genom att bygga om LaunchServices. Man kan göra det med något tjusigt kommando i terminalen, men jag föredrar att använda det gratis verktygsprogrammet OnyX

Detta hjälpte lite, men jag har fortfarande ingen kontroll över filtyper och vad dessa ska köras i. Ställ in via Visa Info fungerar fortfarande inte. I Windows, har jag för mig, finns någon inställning för detta, och jag undrar varför det inte verkar finnas på Macen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-23 11:21

Funktionen finns i Mac under Visa Info. Varför den inte fungerar för dej vet jag inte (funkar för mej), så nåoot verkar vara knas.
Testat att installera om OSX ovanpå ditt nuvarande?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-23 11:23
Ursprungligen av TouchCAD:

Detta hjälpte lite, men jag har fortfarande ingen kontroll över filtyper och vad dessa ska köras i. Ställ in via Visa Info fungerar fortfarande inte. I Windows, har jag för mig, finns någon inställning för detta, och jag undrar varför det inte verkar finnas på Macen.

Vad menar du med att det hjälpte lite? Och vilka filtyper är det som inte startas med rätt program?

Ursprungligen av kenjon:

Funktionen finns i Mac under Visa Info. Varför den inte fungerar för dej vet jag inte (funkar för mej), så nåoot verkar vara knas.
Testat att installera om OSX ovanpå ditt nuvarande?

Systemet är helt nyinstallerat, efter en hårddiskkrasch, där jag sedan flytta tillbaks data från min backup. Jag kan byta tillhörighet för en enskild fil, men när jag klickar på knappen för att göra det universellt, så går det tillbaka till det den inte ska stå på, dvs det funkar inte.

1
Bevaka tråden