Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika hastigheter på samma nätverk

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en ny macbook från 2013 tror jag. Sitter på 100 Mbit/s från com hem. Har gjort test på bredbandskollen.se och fick att jag kunde ladda ner i max 17Mbit/s, har kollat på två PC-datorer till vilket ger mer än dubbla hastigheten. Hur kommer det här sig och hur fixar jag det?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-03-22 22:13

Börja med att beskriva vad du har för nätverksenheter och hur allt är sammankopplat.
Kör du trådlöst exempelvis?
Programversioner, kryptering och annat av intresse kan vara bra om du berättar lite om också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-22 22:19

Om alla datorer under ditt test hade trådad anslutning så kan du inte göra så mycket åt detta då det skulle bero på hårdvaran, dvs nätverkskortet.

Om du har en trådlös anslutning via en router så kan det hända att din MacBook är uppkopplad på routerns 2.4Ghz-band. Detta bandet stödjer tyvärr inte hastigheter så höga som 100Mbit/s. Om routern har stöd för 5Ghz-band så borde du istället använda detta när du kopplar upp dig till nätverket med din MacBook. Oftast måste du aktivera detta i routerns inställningar och det kan hända att det kommer finnas två nätverk synliga när du söker.

Mvh Erik

Hmm..då ska vi se. Har en trådlös router till alla tre datorer som går genom kabel-tv jacket från com hem. Allt sker alltså trådlöst. Det är en 2.4 ghz router. På på datorerna har ena ett "dell wireless någonting 802.11 b/g/n" och andra är ett Atheros AR9285 och 208.11 b/g/n. På min mac har jag Airport Extreme? PHY mode är på 208.11g men kan ha a/b/g/n/ac enligt system information. Min mac är på 10.9.2 och dom andra två pc-datorerna på på win7. Ingen kryptering förutom det vanliga wpa2 lösenordet tror jag. Vet inte riktigt vad det finns för mer info att ge?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-22 22:34

Airport Extreme är en router, och WPA2 är en kryptering.
Att köra trådlöst är ingen höjdare... hastigheten kan variera bara genom att flytta datorn en dm eller två. Olika nätverkskort, antenner, placeringen av desamma, materialet runt antennen... det finns mycket som kan skilja.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-22 22:35

Då borde du byta till 802.11.n istället. Detta kan faktiskt köras på 2.4Ghz, med risk för störningar men med bättre räckvidd än 5Ghz.

Ursprungligen av tholene:

Om alla datorer under ditt test hade trådad anslutning så kan du inte göra så mycket åt detta då det skulle bero på hårdvaran, dvs nätverkskortet.

Om du har en trådlös anslutning via en router så kan det hända att din MacBook är uppkopplad på routerns 2.4Ghz-band. Detta bandet stödjer tyvärr inte hastigheter så höga som 100Mbit/s. Om routern har stöd för 5Ghz-band så borde du istället använda detta när du kopplar upp dig till nätverket med din MacBook. Oftast måste du aktivera detta i routerns inställningar och det kan hända att det kommer finnas två nätverk synliga när du söker.

Mvh Erik

Alla datorer var som sagt på trådlös uppkoppling. Vad är högsta hastigheten för en 2.4 bandet? Routern är ganska gammal så det är bara 2.4Ghz bandet som finns tyävrr.

Ursprungligen av kenjon:

Airport Extreme är en router, och WPA2 är en kryptering.
Att köra trådlöst är ingen höjdare... hastigheten kan variera bara genom att flytta datorn en dm eller två. Olika nätverkskort, antenner, placeringen av desamma, materialet runt antennen... det finns mycket som kan skilja.

Fast om jag kollar på system info så står det
en0:
Card Type: AirPort Extreme (0x14E4, 0x117)

så antog att det var nätverkskortet, fast du har säkert bättre koll än vad jag har...:)

Jag satte mig precis bredvid router, en meter ifrån och fick samma resultat som i rummet där jag sitter nu.

Ursprungligen av tholene:

Då borde du byta till 802.11.n istället. Detta kan faktiskt köras på 2.4Ghz, med risk för störningar men med bättre räckvidd än 5Ghz.

Alright, ska kolla upp hur man byter och ser om det funkar bättre då!

Tack ska ni ha!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-22 22:53

Ja du har rätt i att det står Airport Extreme
Mycket förvillande av Apple, eftersom de säljer en router som heter just Airport Extreme (och en mindre som heter Airport Express).

Ursprungligen av tholene:

Då borde du byta till 802.11.n istället. Detta kan faktiskt köras på 2.4Ghz, med risk för störningar men med bättre räckvidd än 5Ghz.

Det var ju lättare sagt än gjort:/

Är inne på routern o ska försöka ändra men då finns det bara alternativen...äh lättare om jag tar ett screenshot...
http://www.ladda-upp.se/bilder/jgsnlnmbuqrerd...

Alltså kan jag inte ändra till enbart n, aja kanske inte finns något att göra egentligen förutom att köpa ny router. Iofs så är jag bara på besök hos morsan så spelar inte så jättestor roll egentligen, men vore ju nice att kunna maxa deras 100 lina istället för att motsvarande ladda ner 10/2....

Ursprungligen av halalbin:

...Har gjort test på bredbandskollen.se och fick att jag kunde ladda ner i max 17Mbit/s...

Ursprungligen av halalbin:

...På min mac har jag Airport Extreme? PHY mode är på 208.11g...

17 Mbps är en hyfsad hastighet på 802.11g. Du kan möjligtvis komma upp i 25-30 under gynnsamma förhållanden.

Vill du högre upp, så måste du köra 11n i stället.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

17 Mbps är en hyfsad hastighet på 802.11g. Du kan möjligtvis komma upp i 25-30 under gynnsamma förhållanden.

Vill du högre upp, så måste du köra 11n i stället.

Kom faktiskt upp till närmare 50 på en stationär nyss! Men vet du hur man ändrar till n i routern? om du kollar min tidigare post?

Ursprungligen av halalbin:

Kom faktiskt upp till närmare 50 på en stationär nyss!

Då kör du nog inte 11g på den datorn. Den teoretiska max-hastigheten på 11g är 54 Mbps, men verkliga hastigheter är sällan mer än hälften av det. Runt 20 får man nog räkna med.

Det kan vara så att du har både 11g och 11n på routern, och att den datorn har anslutit till 11n-nätverket, och Macen har anslutit till 11g-nätverket.

Ursprungligen av halalbin:

...lättare om jag tar ett screenshot...

Av princip tittar jag inte på bilder som är externt länkade. Ladda upp bilden här i stället, så att den syns direkt i inlägget.

Senast redigerat 2014-03-23 00:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då kör du nog inte 11g på den datorn. Max-hastigheten på 11g är 54 Mbps, men verkliga hastigheter är sällan mer än hälften av det. Runt 20 får man nog räkna med.

Det kan vara så att du har både 11g och 11n på routern, och att den datorn har anslutit till 11n-nätverket, och Macen har anslutit till 11g-nätverket.

Det låter som att det kan stämma, för när jag kollar på infon om mitt kort på macen så är den inställg på g. jag vet inte hur man kollar på pc dock, ipconfig /all visar bara namnet på nätverkskortet och b/g/n efter det. inte vilket det är anslutet till.

När jag loggar in på routern så kan jag som sagt inte välja att bara ha N utan det enda med N är G/N som val. Vet du hur man ställer in i macen? Efter ett antal googlingar så kommer jag bara fram till att det är en inställning i routern.

bild

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-03-23 09:42

Är det en gammal router är det inte säkert att den klarar 100Mbit med sladd ens.

Ursprungligen av Json_81:

Är det en gammal router är det inte säkert att den klarar 100Mbit med sladd ens.

Vi fick den 2012 men modellen är säkert mycket äldre än så. Fick dock upp hastigheten till 97 mbit med sladd! 09 skrev manualen så antar att den är ifrån då...

Ursprungligen av halalbin:

...så antog att det var nätverkskortet, fast du har säkert bättre koll än vad jag har...

Både router-modellerna och korten kallas Airport Extreme, så du har rätt.

Alright, dags för en liten uppdate. Kom precis hem från affären och har köpt en ny dual band router. Kommer upp strax över 100Mbit/s med min .ac uppkoppling! (5ghz)Yayy!! Trådlöst då. På dom andra två lite äldre datorerna så ligger dom fortfarande runt 30-40-50 Mbit/s på 2.4 ghz bandet. Jag antar att det har med att göra att dom bara kan köra .n på 2.4ghz och inte koppla upp sig på 5ghz bandet. Så det enda som går att göra då är antingen köra trådbundet, vilket maxar hastigheten eller köpa nytt nätverkskort som stödjer 5ghz/ac/xx och allt vad det heter. Eller hur?

Sen en annan sak, vi sitter på ett kabelmodem, alltså en tjock vit kabel från comhem direkt in o router/modemet. Det gamla som alltså gav 2.4. Nu har jag kopplat in den nya som router och använder modem/routern som bara modem. Jag plug and playade bara in och körde. Grejen är att det gamla nätverket ligger kvar. Spelar det någon roll för hastigheten, bör jag stänga av routerfunktionen i modemet så det bara är ett modem och vi använder den nya routern som router och den gamla som modem. Kan man ens göra det? Spelar det någon roll för deras hastighet?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-03-25 09:20
Ursprungligen av halalbin:

Sen en annan sak, vi sitter på ett kabelmodem, alltså en tjock vit kabel från comhem direkt in o router/modemet. Det gamla som alltså gav 2.4. Nu har jag kopplat in den nya som router och använder modem/routern som bara modem. Jag plug and playade bara in och körde. Grejen är att det gamla nätverket ligger kvar. Spelar det någon roll för hastigheten, bör jag stänga av routerfunktionen i modemet så det bara är ett modem och vi använder den nya routern som router och den gamla som modem. Kan man ens göra det? Spelar det någon roll för deras hastighet?

Ja, det borde bryggas (dvs bara fungera som modem).
Vet inte om du kan göra det själv eller om du måste ringa comhem (vad jag förstått måste folk med t ex telia ringa för de kommer inte åt funktionen själva).

Ursprungligen av Json_81:

Ja, det borde bryggas (dvs bara fungera som modem).
Vet inte om du kan göra det själv eller om du måste ringa comhem (vad jag förstått måste folk med t ex telia ringa för de kommer inte åt funktionen själva).

jo var tvungen att ringa supporten så ställde dom inte något hos sig, sen fick jag trycka på en knapp på routern som stängde av det trådlösa nätverket, så nu är det bara som ett modem!

1
Bevaka tråden