Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP Mid2009 Skärm ej fungerande i OSX men fungerar utmärkt i Windows 7

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har ett problem med skärmen på min MBP från mitten av 2009.

När jag startar datorn så dyker det upp linjer i skärmen. Har jag en extern skärm så fungerar det utmärkt på den men inte på den inbyggda. "Hum, skärmkontakten sitter löst på kretskortet" säger säkert en del då. Vilket jag har kollat och sladden fungerar bra och är inte trasig.

När jag startar datorn i Mac OSX så är linjerna kvar och jag måste använda en extern skärm för att se vad som händer. Startar jag datorn i Windows 7 vaknar den inbyggda skärmen till liv och Windows-loggan dyker upp som vanligt...

Jag gick till App-store i Täby och bad dem kolla på det kunde bero på och deras svar var: "Inget fel enligt diagnostiken". De sa att de kunde byta ut skärmen för en kostnad på 5000 spänn, något som jag inte var så sugen på. Någon som har ett annat förslag att testa innan jag installerar om hela partitionen?

Ursprungligen av MaFors:

...Jag gick till App-store i Täby...

Det heter Apple Store.

App Store är något helt annat.

Ursprungligen av MaFors:

...Någon som har ett annat förslag att testa innan jag installerar om hela partitionen?

Starta från Recovery-partitionen, och gör en reparation/ominstallation därifrån. Snabbt och smärtfritt.

http://www.apple.com/osx/recovery/

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det heter Apple Store.

App Store är något helt annat.

Starta från Recovery-partitionen, och gör en reparation/ominstallation därifrån. Snabbt och smärtfritt.

http://www.apple.com/osx/recovery/

Hej,

"App-store", ha! Nu har huvudverken verkligen vållat vederbörande vemod. *slår pannan i tangentbordet upprepade gånger*

Hur som haver, Tack för svar. Vet du vad felet kan tänkas bero på?

//m.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-21 12:13

Vilken MBP 2009 har du? Om du har en av de bättre 15" eller 17" så har du dubbla grafikkort, det strömsnålare 9400 och det lite vassare 9600. Windows kan tydligen inte använda 9400-kortet, så om något i anslutning till det är trasigt skulle det ju förklara dina symtom. Testa om du kan tvinga OSX att alltid använda 9600-kortet och om interna skärmen då sparkar igång
MacBook Pro: Avgöra vilken grafikprocessor som används
MacBook Pro (15 tum, sent 2008) och senare: Ställa in bildprestanda

Om du har en 15/17" med dubbla grafikkort är detta lilla program trevligt och användbart: https://www.macupdate.com/app/mac/33905/gfxca...

Bra tips, Ingo och Johan! Jag tänkte inte på det där med dubbla grafikkort. Eftersom skärmen fungerade i Windows, så tog jag för givet att det handlade om mjukvaruproblem i OS X. Men om det är en sådan dator, så kan det ju tyvärr röra sig om hårdvarufel på det ena grafikkortet...

Senast redigerat 2014-03-21 12:47
Ursprungligen av IngoX:

Vilken MBP 2009 har du? Om du har en av de bättre 15" eller 17" så har du dubbla grafikkort, det strömsnålare 9400 och det lite vassare 9600. Windows kan tydligen inte använda 9400-kortet, så om något i anslutning till det är trasigt skulle det ju förklara dina symtom. Testa om du kan tvinga OSX att alltid använda 9600-kortet och om interna skärmen då sparkar igång
MacBook Pro: Avgöra vilken grafikprocessor som används
MacBook Pro (15 tum, sent 2008) och senare: Ställa in bildprestanda

Det här låter som något att testa i helgen! Stort tack! Jag har den vassare 15" MBP.

Jag har installerat om partitionen med OSX och det har inte hjälpt någoting.

Jag återkommer när jag har ställt om korten.

Ursprungligen av johan_tanying:

Om du har en 15/17" med dubbla grafikkort är detta lilla program trevligt och användbart: https://www.macupdate.com/app/mac/33905/gfxca...

Hej igen!

Detta lilla programmet gjorde susen! Det visar sig att det är det strömsnåla 9400M som är trasigt. Linjerna dyker upp så fort jag växlar till det kortet.

STORT TACK för hjälpen allihopa.

Det var ju tur i oturen att det är skitkortet som var trasigt. Nu är det väl bara att bränna lite extra batteri och köra så länge det håller (inget mission critical om jag vore du) då 9400 sitter integrerat på moderkortet och inte går att byta. Om man inte byter hela moderkortet förstås. Dyrt...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-22 11:00
Ursprungligen av MaFors:

Hej igen!

Detta lilla programmet gjorde susen! Det visar sig att det är det strömsnåla 9400M som är trasigt. Linjerna dyker upp så fort jag växlar till det kortet.

Linjerna tyder på att enbart något ben har tappat kontakten och att kretsen i övrigt är hel. Fel i produktion (lödning) skulle jag säga. Byta moderkort!? Herre Gud vilken overkill! Men Apple har nog dom musklerna att hävda detta. Sedan finns det dom som plockar ur moderkortet och stoppar det i sin ugn och vrider på värmen. Kallödningarna försvinner och datorn fungerar igen. Googla på detta!

Ursprungligen av frazze:

Linjerna tyder på att enbart något ben har tappat kontakten och att kretsen i övrigt är hel. Fel i produktion (lödning) skulle jag säga. Byta moderkort!? Herre Gud vilken overkill!

Jag känns inte vid något företag eller fristående PC-butik/tekniker som frivilligt skulle säga "Ja, vi skall bara löda om kortet på mammaplattan".

Är en sak fastlöddat på moderkort byter man ut hela.

Sedan vad vi andra gör med våra hemma-lösningar är en annan femma.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-22 11:15
Ursprungligen av Borttaget:

Jag känns inte vid något företag eller fristående PC-butik/tekniker som frivilligt skulle säga "Ja, vi skall bara löda om kortet på mammaplattan".

Är en sak fastlöddat på moderkort byter man ut hela.

Sedan vad vi andra gör med våra hemma-lösningar är en annan femma.

Mitt inlägg var ett försiktigt försök att tipsa om att det kanske är ett tillverkningsfel som kunde reklameras? Hoppsan. 2009 är visst utanför treårsgränsen. Attans!

Senast redigerat 2018-07-23 10:10
1
Bevaka tråden