Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installerar man spel så att man slipper skivan?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äger CM4 och har börjat tröttna på att behöva släpa med skivan varje gång jag och iBook ska ut och resa...

jag vet att man kan byta ut startikonen till spelen jag har på pezen så att man slipper att slänga in skivan varje gång man vill lira

hur göra?

På Mac kan du skapa en "avbild" (Disk image) av en CD-ROM, diskett eller hårddisk. Det är en enda fil som datorn sedan kan "motera" (mount) på skrivbordet. Där fungerar sedan denna fil i datorns ögon som ytterligare en hårddisk/CD-ROM.

Kör du Mac OS X så finns programmet "Disk Copy" i mappen "Applications: Utilites". Det kan även heta "Skivavbildning" och det finns även i Mac OS 9. Du kan skapa images även med Toast och lite andra program. Kolla på http://www.versiontracker.com/

Avbildar du CD'n med dessa program och matar ut CD'n men "mountar" din disk-image så brukar de flesta spel som kräver att CD'n sitter i vara nöjda.

Att mounta en disk-image gör du genom att dubbelklicka på disk-imagen. När du är klar slänger du disken i papperskorgen. Var noga med att inte slänga disk-imagen i papperkorgen.

Lycka till!

/Ola

Förresten, vad jag vet finns det ingen motsvarighet på PC-sidan för detta. Men kanske någon annan vet?

/Ola

funkar inte att starta spelet med disk imagen på skrivbordet.. den klagar efter att cd-skivan inte sitter i cd-romen

nåt cd-kopieringsskit klagar den på

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Förresten, vad jag vet finns det ingen motsvarighet på PC-sidan för detta. Men kanske någon annan vet?

/Ola

Jodå det finns det !

Daemon-Tools supports the following image files:

cue/bin
iso
ccd (CloneCD)
bwt (Blindwrite)
mds (Media Descriptor File)
cdi (Disjuggler)
nrg (Nero - must have ImageDrive installed)

Där kan du göra samma sak som med Mac!

Ock för att skapa olika image files så kan du använda dig av

WinIso 5.3

Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
funkar inte att starta spelet med disk imagen på skrivbordet.. den klagar efter att cd-skivan inte sitter i cd-romen

nåt cd-kopieringsskit klagar den på

Det är inte disk-imagen som skall ligga på skrivbordet, det är bara en fil och datorn "ser" inte den som en hårddisk. Du skall dubbelklicka på den filen och vips så "monteras" en hårddisksymbol med samma namn som imagen, utan .dmg / .smi eller vad du nu har för format på den. Den ikonen är en "enhet" i datorns ögon och bör uppfylla spelets krav på att CD'n "sitter i".

Är det kanske det som är fel?

/Ola
P.S. Men som sagt, inte alla spel köper detta förfarande.

Nej jag har klickat på disk-imagen och den har lagt sig som en extra hårddisk på skrivbordet

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 23:38

En sak man kan testa är att låsa sin disc image (.toast, .img, etc.).
Välj Info och tryck i Locked/Låst.

Testa att montera imagefilen med Toast istället för Disk Copy
(Disk Copy monterar imagefilen just som om det vore en imagefil, och därmed vet datorn och spelet att det är en imagefil. Toast monterar dock imagefiler som om dom vore riktiga cds och lurar på så sätt datorn och många spel att tro att det är en äkta cd)
Har inte testat med CM4 för det är inte ett spel som intresserar mig så, men du kan ju testa och se om det funkar.

Och ibland kan det krävas att du faktiskt installerar från den mountade .img-filen. Det är som om spelet känner av vilken skiva den installerad ifrån.

Om det funkar på CM4 vet jag inte.

/Simon
(som också har bärbar och gör .img-filer ibland)

1
Bevaka tråden