Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetoothproblem i 10.7.5 - ska jag uppdatera??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Jar skrivit ett inlägg för flera månader sedan om att mitt numeriska tangentbord tappar kopplingen lite nu och då (inte batteriproblem). Jag har alltså 10.7.5 på min imac. Fick tips om att återställa pRAM och SMC av någon, men det törs jag inte göra eftersom jag inte vet vad jag gör och om jag då ställer till något annat. Jag har diskuterat med försäljaren som sålde tangentbordet som säger att jag måste ha nåt fel i systemet. Scenariot är följande: Jag kommer till kontoret vid 8.156 på morgonen, kör igång datorn som har stått på under natten. Ingen kontakt med tangentbordet, ibland står det som uppkopplat och kopplas inte ur fast jag säger att den ska koppla ner, ibland går det inte att koppla ner (minustecknet är grått) men det går i alla fall inte att använda. Lösningen är att starta om datorn, då måste office paketet startas om, vilket gör att "uppgraderar identitet och uppgraderar meddelanden" också börjar tugga - vilket oftast tar 20-30 min hos mej (anledningen till att jag inte stänger av mac:en så ofta). En timme senare har jag fortfarande inte kunnat börja jobba (har eget företag så jag har ingen IT avdelning att gråta hos).

Nu håller det här på att driva mej till vansinne - och jag undrar om ni tror att det blir bättre om jag uppgraderar till Mavericks. Vad är problemen med det systemet, och hur gör jag för att uppgradera utan att tappa något??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-20 11:01

Det första är väl att fixa Microsoftproblemet. 20-30 min per gång att tjäna.
Är det rätt installerat? Du kör inte igång något från installationskällan (filen eller CD/DVD)? Har du kollat vad som ligger under Äpplet - Systeminställningar - Användare och grupper - Startobjekt?

Ursprungligen av Greta723:

...Fick tips om att återställa pRAM och SMC av någon, men det törs jag inte göra eftersom jag inte vet vad jag gör och om jag då ställer till något annat...

Du kan inte ställa till något genom att göra de åtgärderna. Det är inget komplicerat. Bara följ instruktionerna. http://support.apple.com/kb/ht1379?viewlocale...

Ursprungligen av Greta723:

...office paketet startas om, vilket gör att "uppgraderar identitet och uppgraderar meddelanden" också börjar tugga - vilket oftast tar 20-30 min hos mej...

Vilken version av Office har du? Har du installerat alla tillgängliga uppdateringar till Office?

Ursprungligen av Greta723:

...anledningen till att jag inte stänger av mac:en så ofta...

Stäng inte datorn alls - sätt den i viloläge i stället - så slipper du Office-meddelandet varje dag.

Ursprungligen av Greta723:

...om jag uppgraderar till Mavericks. Vad är problemen med det systemet...

Mavericks är generellt sett mycket bättre än Lion.

Det enda man möjligtvis behöver se upp med är om man har väldigt gamla program, så kanske de inte funkar i Mavericks.

Om man t.ex kör Office 2008, så bör man uppgradera till Office 2011. Det finns säkert fler sådana exempel. Adobe CS3 och CS4, kanske.

Ursprungligen av Greta723:

...och hur gör jag för att uppgradera utan att tappa något??

Du ser till att ha en bra backup. Då att det är lätt att backa tillbaka till det gamla systemet, om behov skulle uppstå. Mitt tips är att klona hela det nuvarande systemet till en extern hårddisk.

Sen går du bara till Mac App Store, laddar ner Mavericks, och installerar.

Ursprungligen av kenjon:

Det första är väl att fixa Microsoftproblemet. 20-30 min per gång att tjäna.
Är det rätt installerat? Du kör inte igång något från installationskällan (filen eller CD/DVD)? Har du kollat vad som ligger under Äpplet - Systeminställningar - Användare och grupper - Startobjekt?

Är ute på vift nu, måste kolla när jag är på kontoret igen!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av Office har du? Har du installerat alla tillgängliga uppdateringar till Office?

Office 2008, installerade den senaste uppdateringen jag kunde hitta igår.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Stäng inte datorn alls - sätt den i viloläge i stället - så slipper du Office-meddelandet varje dag.

Det är det jag försöker undvika - men måste starta om den för att bluetoothtangentbordet ska hittas....

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mavericks är generellt sett mycket bättre än Lion.

Det enda man möjligtvis behöver se upp med är om man har väldigt gamla program, så kanske de inte funkar i Mavericks.

Om man t.ex kör Office 2008, så bör man uppgradera till Office 2011. Det finns säkert fler sådana exempel. Adobe CS3 och CS4, kanske.

Måste man alltså ha dyra office 2011 i mavericks???

Senast redigerat 2014-03-20 11:35
Ursprungligen av Greta723:

Måste man alltså ha dyra office 2011 i mavericks???

Inte måste ha, men bör ha.

Office 2008 är gammalt idag, och funkar inte helt perfekt i 10.8 och 10.9.

Dyrt? Ja, allting är relativt, men om du är egen företagare så tycker jag att du borde satsa på en Office 365-prenumeration. Då har du alltid tillgång till den senaste versionen (just nu Office 2011, senare i år kommer Office 2014). Och det kostar bara 900 kr per år. Och du får lov att köra programmen på 5 datorer (och man kan blanda Mac och PC).

Senast redigerat 2014-03-20 11:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inte måste ha, men bör ha.

Office 2008 är gammalt idag, och funkar inte helt perfekt i 10.8 och 10.9.

Dyrt? Ja, allting är relativt, men om du är egen företagare så tycker jag att du borde satsa på en Office 365-prenumeration. Då har du alltid tillgång till den senaste versionen (just nu Office 2011, senare i år kommer Office 2014). Och det kostar bara 900 kr per år. Och du får lov att köra programmen på 5 datorer (och man kan blanda Mac och PC).

Oj, ja det känns lite mer värt att alltid ha senaste versionen. Det var just att ha till flera datorer som jag tyckte var dyrare till 2011 mot vad 2008 kostade! Tack för bra tips!!

Ursprungligen av kenjon:

Det första är väl att fixa Microsoftproblemet. 20-30 min per gång att tjäna.
Är det rätt installerat? Du kör inte igång något från installationskällan (filen eller CD/DVD)? Har du kollat vad som ligger under Äpplet - Systeminställningar - Användare och grupper - Startobjekt?

Under startobjekt finns
Microsoft AU Daemon
Dropbox
Memeoagent
Director Docker
WDDriveMagagerStatusMenu

jag har ärligt talat ingen aning om vad något av det här är...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-20 15:48
Ursprungligen av Greta723:

Under startobjekt finns
Microsoft AU Daemon
Dropbox
Memeoagent
Director Docker
WDDriveMagagerStatusMenu

jag har ärligt talat ingen aning om vad något av det här är...

Googla på namnen så kommer du hitta vad dom gör.

Ursprungligen av Greta723:

...jag har ärligt talat ingen aning om vad något av det här är...

Du behöver inte veta vad det är, för ingen av dem har med ditt Office-problem att göra.

Det där "Uppgraderar identitet..."-meddelandet dyker upp ibland (tyvärr inte bara i Office 2008, utan även i Office 2011).

En reparation av Office-databasen kan hjälpa. Hjälper inte alla, men är värt att prova.
En total ominstallation av Office kan hjälpa. Hjälper inte heller alla, men kan provas ändå.

Men i första hand så hade jag uppgraderat Office till 2011. Den funkar mycket bättre än 2008.

1
Bevaka tråden