Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Chromecast nu tillgänglig i Sverige

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Googles motsvarighet till Apple TV är nu lanserad officiellt i Sverige. Chromecast kopplas till tv:n och styrs sedan från exempelvis användarens smarta mobiltelefon.

Läs hela artikeln här

Här har ni en lite bättre sida, om ni vill läsa mer om chromecast. Kan även köpas denna vägen http://www.google.com/intl/sv/chrome/devices/...

Har kört Chromecast ett tag nu, fungerar helt suveränt. Inga hack/dropouts.

Finns rätt så bra stöd från appar nuförtiden också, Plex m.fl.

Kanske dax för 99 att göra ett test där man jämför de olika alternativen såsom; TV, Chromecast, WDTV etc samt ett hembygge likt en Raspberry Pi

Testa!

Ursprungligen av Redaktionen:

Googles motsvarighet till Apple TV är nu lanserad officiellt i Sverige. Chromecast kopplas till tv:n och styrs sedan från exempelvis användarens smarta mobiltelefon.

Läs hela artikeln här

Ja en rejäl test önskas. Tidigare uppgifter har ju pekat mot begränsningar. Kan den spegla skärmen t ex? Ljud?
Den pluggas väl i TVns HDMI? Inte USB.
Priset 310 ok. Om det nu håller.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-03-19 14:57

Den kan spegla en flik i Chrome, inte skärmen.
Den pluggas in i HDMI men kan använda ström från en USB-ingång på tvn om det finns.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-03-19 19:44

Beställd!
Låt se hur mycket den blir använd..

Beställde också en precis.
Varför sitta och vänta på tester, när man kan testa själv ?

Värt pengarna bara för att kunna köra Netflix på tv i sovrummet och sedan kommer även SVT play och mycket annat inom kort

Ursprungligen av Valterp:

Ja en rejäl test önskas. Tidigare uppgifter har ju pekat mot begränsningar. Kan den spegla skärmen t ex? Ljud?
Den pluggas väl i TVns HDMI? Inte USB.
Priset 310 ok. Om det nu håller.

Förutom att du kan använda länken som finns ovan och google
så får du här 2 länkar till

http://sv.wikipedia.org/wiki/Chromecast

http://www.swedroid.se/svt-tv4-c-more-och-spo...

Ursprungligen av Valterp:

Ja en rejäl test önskas. Tidigare uppgifter har ju pekat mot begränsningar. Kan den spegla skärmen t ex? Ljud?
Den pluggas väl i TVns HDMI? Inte USB.
Priset 310 ok. Om det nu håller.

Jag har använt min Chromecast i snart 3 månader och den fungerar utmärkt. Jag har mest använt den för Netflix men även t ex SVT Play via Chrome i datorn. Ljudet fungerar utmärkt!

Hälsar
Cyberchick

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-03-20 16:36

Hade det inte varit för att jag nyligen köpt en Raspberry Pi för att använda som mediaspelare så hade jag genast slagit till. Chromecast verkar vara en prisvärd enhet.

"Det går att se på innehåll från tjänster som Youtube, Google Play Movies, Google Play Music och Netflix. Innehåll från fler tjänster läggs till kontinuerligt."

Går det att se innehåll som ligger lokalt på läsplattan? Tex bilder o filmer från plattans galleri.

Ursprungligen av CyberLeffe:

"Det går att se på innehåll från tjänster som Youtube, Google Play Movies, Google Play Music och Netflix. Innehåll från fler tjänster läggs till kontinuerligt."

Går det att se innehåll som ligger lokalt på läsplattan? Tex bilder o filmer från plattans galleri.

Ja, om det finns en app som har stöd för Chromecast.

Fick hem en idag och den motsvarar alla förväntningar man kan ha på en sticka för 300 kr
Bara att kunna se Netflix på sovrumsteven genom sin iPad eller iPhone (fungerar lika bra med båda)
är värt pengarna. Att använda Chrome för internet eller SVT play (tills det kommer stöd för svtappen) fungerar också helt perfekt.
Självklart kommer det snart att finnas mer och bättre appstöd för Chromecast i en iPhone än vad det finns för airplay.
Som sagt, är det bra att apple får konkurrens, det behöver dem för att utvecklas vidare, men inte heller fel att börja använda andra produkter som både är billigare och i vissa fall bättre.
Det blir en till grabbens tv som inte heller har smartfunktion
Nu väntar vi som sagt bara på att Viaplay, HBO och SVT får stöd i sina appar för Chromecast och sedan har man vad man behöver om man inte har en Samsung smart tv (som idag även har stöd för SVT play i en "piratapp")

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-24 17:17
Ursprungligen av MalcomX:

Fick hem en idag och den motsvarar alla förväntningar man kan ha på en sticka för 300 kr
Bara att kunna se Netflix på sovrumsteven genom sin iPad eller iPhone (fungerar lika bra med båda)
är värt pengarna. Att använda Chrome för internet eller SVT play (tills det kommer stöd för svtappen) fungerar också helt perfekt.

Testade just en sådan här manick lite hastigt... Hur tusan bär du dig åt för att skicka över bilden från Google Chrome från en iPad/iPhone?

Ursprungligen av lensv:

Testade just en sådan här manick lite hastigt... Hur tusan bär du dig åt för att skicka över bilden från Google Chrome från en iPad/iPhone?

Webbsidan måste stöda det har jag för mig i Chrome för iOS.

Perfekt för att kunna streama från Plex Server från iPhonen. Kostar bara ca en tredjedel av ATV dessutom.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-25 13:23
Ursprungligen av keptang:

Webbsidan måste stöda det har jag för mig i Chrome för iOS.

OK, men då kan det inte vara många sidor som har det stödet (har inte hittat nå'n). Plex och Youtube är iofs. schysst...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-02-16 08:36

Har gjort lite nya test nu, framförallt med Plex… En kort sammanfattning är att det märks att det är en billig produkt. Har man tur så funkar det, men det tar betydligt längre tid att starta en videoöverföring till Chromecast än vad det gör till en Apple TV. Sedan tycker jag att överföringen ofta laggar och framförallt är det väldigt ofta som Play-kanalerna (speciellt SVT) inte får med sig något ljud i överföringen till på TVn.

Ingen annan som har upplevt dessa små defekter?

/Ps. Jag har enbart använt en iPad (med Plex-app) när jag har gjort mina tester...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-02-16 09:08

Genast så är ATV inte så dålig då?

Ursprungligen av lensv:

Har gjort lite nya test nu, framförallt med Plex… En kort sammanfattning är att det märks att det är en billig produkt. Har man tur så funkar det, men det tar betydligt längre tid att starta en videoöverföring till Chromecast än vad det gör till en Apple TV. Sedan tycker jag att överföringen ofta laggar och framförallt är det väldigt ofta som Play-kanalerna (speciellt SVT) inte får med sig något ljud i överföringen till på TVn.

Ingen annan som har upplevt dessa små defekter?

/Ps. Jag har enbart använt en iPad (med Plex-app) när jag har gjort mina tester...

Har inte haft några problem alls, från Plex. Samma för min ATV3, dock har iOS spökat där ibland då ATV:n inte dyker upp, men det är ganska sällsynt.

Så det beror nog på något annat än ChromeCast-enheten hos dig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-02-16 09:24
Ursprungligen av keptang:

Så det beror nog på något annat än ChromeCast-enheten hos dig.

Några förslag på vad det skulle kunna vara? Funkar fin fint att "Plexa" direkt till Paddan. Problemen visar sig enbart vid casting…

Ursprungligen av lensv:

Några förslag på vad det skulle kunna vara? Funkar fin fint att "Plexa" direkt till Paddan. Problemen visar sig enbart vid casting…

Vanliga sakerna, kolla så det inte är trångt på WiFi N-nätverket t.ex.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-02-16 09:40
Ursprungligen av keptang:

Vanliga sakerna, kolla så det inte är trångt på WiFi N-nätverket t.ex.

Om det var nätverket som var orsaken skulle nog problemen visa sig även i iPaden… Såvida det inte är så att Chromcast är sämre på att hantera Wi-fi än andra enheter.

Ursprungligen av lensv:

Om det var nätverket som var orsaken skulle nog problemen visa sig även i iPaden… Såvida det inte är så att Chromcast är sämre på att hantera Wi-fi än andra enheter.

En liten ChromeCast är nog känsligare än en iPad, skulle jag gissa.
ChromeCast kör också endast på 2.4GHz-bandet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-02-16 09:53
Ursprungligen av keptang:

En liten ChromeCast är nog känsligare än en iPad, skulle jag gissa.
ChromeCast kör också endast på 2.4GHz-bandet.

Ja, man ska nog inte förvänta sig några underverk för ett par hundralappar

Det här med att ljudet ofta inte följer med i överföringen kan nog ändå inte har med nätverket att göra… Frågan är vad det skulle kunna bero på? Jag kan inte se någon direkt konsekvens i beteendet här…

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-16 10:24

Har du kollat Chromecasttråden på plexforumet?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-02-16 11:04
Ursprungligen av kenjon:

Har du kollat Chromecasttråden på plexforumet?

Har letat lite överallt. Osäker dock på om jag har varit just där… Har du någon direktlänk?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-16 11:30
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-02-16 11:58

Verkar mest vara folk med 5.1-problem där. I mitt fall handlar det bara om TVns simpla tvåkanalsljud, så det borde inte finnas så många felkällor…

1
Bevaka tråden