Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook hittar inte batteriet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-26 18:19

Efter att ha lagt min iBook 700 i vila, tills batteriet tog slut och datorn dog så hittar inte längre datorn batteriet. Indikatorn i menyraden säger "inga batterier tillgängliga".

Vad göra?

/majk

Testa med Battery Reset från Apple. Ladda ner här.

  • Medlem
  • 2003-07-26 21:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias A
Testa med Battery Reset från Apple. Ladda ner här.

Den verkar vara lite gammal. Kommer den verkligen att fungera med OS X och min ett år gamla iBook?

EDIT: Kan tillägga att jag inte har Mac OS 9 Classic installerat på datorn.

/majk

Den ska funka till iBook, men då måste du köra den i Classic/OS 9. Annars går det inte. Jag har kört programmet på diverse PB G3, och det har räddat ett antal batterier.

  • Medlem
  • 2003-07-27 15:28

Jobbigt att jag inte har något OS 9 installerat då. Kan man göra det om startar från skiva?
Eller är det någon som har koll på om man kan boota från en dator som har OS 9 genom target mode via firewire?

/majk

  • Oregistrerad
  • 2003-07-27 20:15

Tror inte Battery Reset funkar till iBook. Har fått samma problem att batteriet inte vill ladda på min Titanium 867. Battery Reset programmet är ju bara för gamla G3:or, och det funkar inte heller att göra Power Manager Reset. Ska söka på MacNNs forum efter en lösning nu.

Prova resetta PRAM och se om det gör någon skillnad. Annars tror jag du får leta reda på PMU-knappen och hålla den nedtryckt ett tag också.

  • Medlem
  • 2003-07-28 01:31

Jag har redan testat att zappa PRAM, utan resultat. Här hittade jag hur man nollställer PMU och följde instruktionerna, utan resultat.
Men ska det finnas en särskild knapp för att göra detta?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-07-28 09:37

Om batteriet har gått under en viss laddningsgrad, så kan det inte laddas upp igen utan man måste köpa nytt.

Jag läste någonstans om att någon skola i USA hade tappat hundratalet batterier , då dom hade lämnat batterierna i IBöckerna över sommaren och dom hade sjunkit till för låg batterinivå.

Har du garanti kvar är det kanske läge att ta garantiutbyte.

Hittade denna diskussion, kanske detta kan vara lösningen på ditt problem?

http://www.macintouch.com/laptopbatt.html

  • Oregistrerad
  • 2003-07-31 19:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Om batteriet har gått under en viss laddningsgrad, så kan det inte laddas upp igen utan man måste köpa nytt.

Det verkar vara det som har hänt med min PowerBook, och kanske även majks. Tydligen finns det en undre gräns för hur lite li-ion batterier får vara laddade. Om ett sådant batteri kommer under den gränsen spärras laddningsmöjligheten eftersom det finns risk för att batteriet ska explodera om man laddar det då.

Men det går tydligen också att rekonditionera batterier, li-ion-batterier ska gå att tvångsuppladda på inledningsvis lågt volttal för att på så vis komma förbi laddningsspärren.

Kolla här

Och här

Finns det nån Mac-ÅF i stockholmsområdet som sitter på sin snitsig utrustning? Vill slippa köpa nytt batteri till min PB!

Edit: Är man lite wild & crazy borde man ju kunna tvångsladda batteriet själv också, om man bara vet vilket volttal man ska ladda på, och vilka kontakter på batteriet man ska ansluta till. Fast med tanke på explosionsrisken så vågar man nog inte det.

Senast redigerat 2003-07-31 20:07
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-07-31 20:06

Har man garanti kvar på datorn så bör man definitivt lämna batteriet på garantiutbyte, då det troligen skadas lite av låg laddningsnivå.

Har man ett slutkört batteri skulle man kunna prova att köpa nya celler och packa om batteriet, jag har sett någon how-to om detta.

Har laddningsnivån sjunkit för lågt kanske man skulle kunna försiktigt att ta fram cellernas poler i vardera ändan av batteriepacket (t.ex med en Dremel) och sedan mäta spänningen och lägga på laddström som sakta ökas från den först uppmätta spänningen. Batteriets volttal(vid fulladdat) brukar ofta vara märkt på packen.

Fast någon mer elektronik/batterikunnig än jag får gärna lägga sig i den här diskussionen. Jag bara spånar hejvilt nu, och vägrar ta ansvar för eventuella batteridetonationer

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Men ska det finnas en särskild knapp för att göra detta?

Beror på vilken iBook du har. De senaste generationerna har ingen speciell knapp, de tidigare hade det.

  • Medlem
  • 2003-08-03 14:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Hittade denna diskussion, kanske detta kan vara lösningen på ditt problem?

http://www.macintouch.com/laptopbatt.html

Det där fungerade! Underbart - var i princip påväg med datorn till Macsupport.
Stort tack CyberPet!

/majk

Vad roligt att höra att det fixade sig!!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-04 14:44

Men min Titanium bet det inte på. Ska ta en tur till Lan-Master nån dag. Antar att mitt batteri är alltför urladdat för att det nånsin kunna laddas upp igen, så jag får väl ett nytt.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-28 19:49

Har också en Ti 867 med dåligt batteri. Har provat att reset:a allt som går (nvram, pram, pmu).

Fick tips om att man kunde boota i single user mode, för att man skulle kunna se om logik-kortet är paj. Men det sa inget.

Hjälp.

1
Bevaka tråden