Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe Illustrator CS6 - Vad gör jag för fel? Hjälp!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här är några steg jag ska följa för att kunna få ett snyggt moln-resultat i Adobe Illustrator CS6. Jag förstår mig inte på dem. Resultatet ska se ut såhär: http://gyazo.com/7e3b722ef31aec6e7f14615c2934... men jag får det till detta: http://gyazo.com/97ffa46814bd66bfaf70af244cf6...

Step 1
To create the clouds use the Ellipse Tool and overlap several circles in varying sizes.
(Jag har, som ni ser, gjort många cirklar i olika storlekar)

Step 2
Merge all the circles together by clicking Unite in the Pathfinder Palette.
(Jag har, som ni ser, förenat objekten till ett objekt genom banhanteraren)

Step 3
Position the clouds in the background. Give them a black to white gradient and in the Transparency Palette set the mode to Screen. This will make the clouds fade from white to whatever color is behind them!
(Jag har, som ni ser, satt molnet i bakgrunden. Fyllningen är densamma som hen beskriver den. Jag antar att "screen" översätts till "ljusare" och valde den inställningen. Ändå får jag det inte att funka)

PS. Har testat att ha en ljusare bakgrund men det ger ingen skillnad. Jag har testat alla olika "transparency pallete"-val men får det inte att funka. Ser ni vad jag gör för fel? DS.

Men du har satt gradienten till screen.

Lagret längst ner i din panel som nu är döpt till "standard", skall vara satt till screen (ljusare)

Som du ser är det även så det är inställt i exemplet.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Men du har satt gradienten till screen.

Lagret längst ner i din panel som nu är döpt till "standard", skall vara satt till screen (ljusare)

Som du ser är det även så det är inställt i exemplet.

Ny print
http://gyazo.com/2ebc2fc7f929b1e1c988e9a93c9e...

Det är ingen skillnad...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-03-18 22:41

Du gör rätt, men det funkar nog bara om du jobbar i RGB istället för CMYK, vilket jag gissar är fallet.

Arkiv -> Dokumentfärgläge -> RGB

Testa och återkom.

Ursprungligen av nathalieawali:

Ny print
http://gyazo.com/2ebc2fc7f929b1e1c988e9a93c9e...

Det är ingen skillnad...

OK. Jag hade inga problem att återskapa effekten med samma inställningar som jag nämnde och som du visade senast. Kolla upp CMYK/RGB tipset ovan.

Ursprungligen av filuren:

Du gör rätt, men det funkar nog bara om du jobbar i RGB istället för CMYK, vilket jag gissar är fallet.

Arkiv -> Dokumentfärgläge -> RGB

Testa och återkom.

Tack, tack, tack!! Det funkade! Sådan tur att jag hittade denna hemsidan.

Men vad har färgrymden för betydelse? Övertoningar fungerar oavsett färgrymd för mig.
Man kan också göra effekten med en opacitetmask...
Eller en övertoning som går från vitt till transparent och har en opacitet.
Oavsett funkar det i CMYK...
/m

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-03-21 20:15

Jag vet inte varför det funkar i RGB men inte i CMYK. Jag vet bara att då jag testade fick jag samma resultat som TS. Då tänkte jag photoshop och återskapade problemet där.

Resultat 1 var att det fungerade efter att jag konverterat från CMYK till RGB.
Resultat 2 (som ingen bad om) var att jag, efter att konverterat från CMYK till RGB och tillbaka till CMYK, också fick allt att funka. Men där stannade jag, eftersom jag var i Photoshop och inte i Illustrator som TS fråga gällde. Jag grävde inte mer.

Resultat 3 blir en fråga: Någon av alla vetare och förståsigpåare kanske kan förklara varför fenomenet uppstår?

Rent färgmässigt fattar jag ju att färgat ljus inte beter sig som pigmenterad färg (som man kan spilla på händerna) vilket ju är detsamma som skillnaden mellan RGB och CMYK. Och med den insikten kan man förstå att RGB krävs för önskat blandningsläge. Varför det funkar efter en andra konvertering till CMYK är en mer intressant och djupare fråga.

1
Bevaka tråden