Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reducera pdf-filer med bibehållen upplösning

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-08-14 09:40

Hallå,

Har suttit o gruvat mig över att mina pdf-er från word blivit enorma. När jag sedan sparat om dessa från Förhandsvisning så är kvaliteten väldigt bristfällig. Alla ordade om att den enda lösningen var att köpa Adobe Acrobat Pro..så är det inte.

Allt du behöver göra är att skapa ett Automatorprogram och vips så blev filstorleken 1/10 med bibehållen upplösning. Detta är en re-post från ett annat apple-forum, så jag tar ingen cred förutom för översättningen.

1. Ladda ner quartz-filter gjorda av Jerome Colas:
http://dl.dropbox.com/u/41548940/PDF%20compression%20filters%20%28Unzip%20and%20put%20in%20your%20Library%20folder%29.zip

2. Flytta mappen "Filter" till ditt bibliotek ---> /*DIN HÅRDDISK*/Bibliotek

3. Öppna Automator, skapa ett Program (inte ett Arbetsflöde)

4. Sök i sökrutan efter "Öppna Finder-objekt" och dra till den högra rutan

5. Sök i sökrutan efter "Tillämpa Quartz-filter på PDF-dokument!" och dra till den högra rutan
- Det kommer upp ett meddelande: "Åtgärden ändrar överförda PDF-filer. Vill du lägga till åtgärden Kopiera Finder-objekt så att ändringarna görs på kopiorna och originalen bevaras?"
TRYCK "LÄGG INTE TILL"!

6. Från dropmenyn på filtret i högermarginalen, välj "Reduce to 150 dpi average quality - STANDARD COMPRESSION"

7. Spara programmet till ditt skrivbord (eller där du vill ha det)

8. För att göra din pdf till mindre storlek, dra den helt enkelt till det Automatorprogram som du just sparat.

Filstorleken ändras nu utan att kvaliteten blir lidande.

OBS! Programmet skapar ingen kopia, utan redigerar original-pdfen. Om du är rädd om filen, eller först vill testa den, skapa en kopia innan.

Länk till inlägget finns här:
https://discussions.apple.com/message/16074260#16074260

Mycket nöje

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 10:37

Bra att du hittat en fungerande lösning.
Mitt goto annars är att om ordet "word" finns med i en problembeskrivning så finns också orsaken där :-). Ta bort word så tar du bort problemet...
I den bästa av världar så använder inte kunderna word heller. Sitter just nu med en massa word- och powerpointfiler som jag måste hitta på något med. Suck.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-08-14 11:03

Jo, det är helt hopplöst men ibland måste man buga för djävulen.

Jag brottas just nu med problemet korsreferenser i Word 2011 --> PDF. Verkar inte finnas någon lösning på detta förutom att spara om i antingen OpenOffice eller Pages (vilket förstör formateringen). Ibland får man bita i det sura apple-äpplet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 13:20

Jag tror mig ha hört om plugin till indesign som hanterar det där. Kolla indesignsecrets.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 13:53

Hur pass bra blir kvalitén med denna lösning? Använder själv PDF-shrink och nu testar jag PDF Squeezer.

Jag har ännu inte hittat något program som minskar en PDF-fils storlek mer eller bättre än Acrobat. I alla de tester jag gjort är Acrobat närmast överdjävligt bra på det

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-03-18 11:29

Har fastnat

Ursprungligen av heinz_p:

Hallå,

Har suttit o gruvat mig över att mina pdf-er från word blivit enorma. När jag sedan sparat om dessa från Förhandsvisning så är kvaliteten väldigt bristfällig. Alla ordade om att den enda lösningen var att köpa Adobe Acrobat Pro..så är det inte.

Allt du behöver göra är att skapa ett Automatorprogram och vips så blev filstorleken 1/10 med bibehållen upplösning. Detta är en re-post från ett annat apple-forum, så jag tar ingen cred förutom för översättningen.

1. Ladda ner quartz-filter gjorda av Jerome Colas:
http://dl.dropbox.com/u/41548940/PDF%20compression%20filters%20%28Unzip%20and%20put%20in%20your%20Library%20folder%29.zip

2. Flytta mappen "Filter" till ditt bibliotek ---> /*DIN HÅRDDISK*/Bibliotek

3. Öppna Automator, skapa ett Program (inte ett Arbetsflöde)

4. Sök i sökrutan efter "Öppna Finder-objekt" och dra till den högra rutan

5. Sök i sökrutan efter "Tillämpa Quartz-filter på PDF-dokument!" och dra till den högra rutan
- Det kommer upp ett meddelande: "Åtgärden ändrar överförda PDF-filer. Vill du lägga till åtgärden Kopiera Finder-objekt så att ändringarna görs på kopiorna och originalen bevaras?"
TRYCK "LÄGG INTE TILL"!

6. Från dropmenyn på filtret i högermarginalen, välj "Reduce to 150 dpi average quality - STANDARD COMPRESSION"

7. Spara programmet till ditt skrivbord (eller där du vill ha det)

8. För att göra din pdf till mindre storlek, dra den helt enkelt till det Automatorprogram som du just sparat.

Filstorleken ändras nu utan att kvaliteten blir lidande.

OBS! Programmet skapar ingen kopia, utan redigerar original-pdfen. Om du är rädd om filen, eller först vill testa den, skapa en kopia innan.

Länk till inlägget finns här:
https://discussions.apple.com/message/16074260#16074260

Mycket nöje

Hej!
Jag tänkte prova det här men jag fastnade vid steg 4, när jag söker efter Öppna Finder-objekt så finns det inte som alternativ. Vad gör jag nu?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-18 11:47

Och du valde Skapa ett program under punkt 3?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-03-18 11:59
Ursprungligen av astr5d:

Hej!
Jag tänkte prova det här men jag fastnade vid steg 4, när jag söker efter Öppna Finder-objekt så finns det inte som alternativ. Vad gör jag nu?

Jag fick söka på den engelska motsvarigheten efter "Öppna Finder-objekt". Nu funkar det finfint, shit vad coolt!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-18 12:01
Ursprungligen av heinz_p:

Jo, det är helt hopplöst men ibland måste man buga för djävulen.

Jag brottas just nu med problemet korsreferenser i Word 2011 --> PDF. Verkar inte finnas någon lösning på detta förutom att spara om i antingen OpenOffice eller Pages (vilket förstör formateringen). Ibland får man bita i det sura apple-äpplet.

När man slåss med den mörka sidan. Själv tycker jag WordPad är den absolut bästa "ordbehandlaren" till windows. Be Windows gänget att kopiera över materialet till Wordpad, om det går.

Det är dessutom långt mycket stabilare än Word. Crashar aldrig på min arbets maskin. Jag lämnar document osparade i Wordpad rätt ofta, mest för att de är tillfälliga, men enda gånge jag förlorat nåt är när företagets IM (förfinat namn på en IT organisation som tagit sig lite för stora kläder) anser att en omstart måste göras.

Bara för att undvika missförstånd: rubrikens "Reducera pdf-filer med bibehållen upplösning" och lösningens ""Reduce to 150 dpi average quality - STANDARD COMPRESSION" motsäger varandra -> proceduren försämrar upplösningen i originaldokumentets bilder så länge som dessa är över 150dpi. Vill man behålla upplösningen är det kompressionsmetoden/-rna man får ge sig på och experimentera med.

1
Bevaka tråden