Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Du som har skaffat dig en QNAP

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är en tråd för dig som har en QNAP NAS och vill dela med dig eller fråga om tips för hur man kan optimera användandet av QNAP i din Apple-miljö.

Det finns redan flera bra trådar för dig som inte riktigt bestämt dig för Vilken NAS men har du väl inhandlat en #QNAP så hoppas jag att det är hit du vänder dig för att dela med dig av din erfarenhet!

För att börja diskussionen så tänkte jag först höra hur ni löser säkerhetsfrågan, så vilka åtgärder har ni vidtagit som jag har missat?

  • Mailtjänst som skickar varning vid något fel

  • Regelbundna tester av hårddiskarna (S.M.A.R.T.)

  • Använder UPS

  • Kör extern backup av viktigaste datan

  • Dagligen backup på mysql-databasen då den inte lagras ihop med resterande data

  • Kör all data i RAID 5

Sedan för att gå in på ett område som jag är relativt ny på, nämligen att använda sin QNAP som navet för all media i hemmet. Jag försökte ett tag att koppla mitt iTunes till min QNAP men ofta tappade min iMac den kontakten och det blev bara besvärligt eftersom iTunes då la in all media på lokal disk istället.

Det finns dels web-cam-övervakning, möjlighet att koppla in tv-kort för tv-inspelning och plex (via xbmc) för att sedan koppla till en JB Apple TV, är detta något ni andra kör eller har nytta av?

Senast redigerat 2013-03-19 19:18

Har en TS459-U som kör 3.7.1 skall användas till att främst lagra bilder i Mac miljö.

Naturligtvis finns det för och nackdelar med allt men vore ändå tacksam om jag kunde få några korta synpunkter (då det är min första NAS) är det värt att uppgradera till 3.8.3/ 3.8.4 alt. 4.0.3?
(Har förstått att QTS är långsammare men vad är fördelarna och är det stabilt?)

1
Bevaka tråden