Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Match - hur ser jag bättre kvalité?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har strax under 500 cd-skivor som är prydligt rippade med dbpoweramp på en NAS.
Tyvärr ligger filerna oftast kvar där ospelade ...

Fick för mig att testa Match, kanske kunde jag klara mig utan NAS om jag kunde ha filerna i superlåg kvalla men uppspelas i ok bitrate via Match??

Jag testade att koda om mina wav-album till lägsta kvalitén som är möjlig i dbpoweramp för att senare dra över filerna i iTunes och låta Match "do it's magic".

1. Hur ser jag att låtarna matchats i den högre kvalitén?
När jag högerklickar på en låt och väljer visa info så är det fortfarande den superlåga kvalitén som jag labbat med (70-80kbit VBR).

2. Om jag lägger upp hela min katalog i lägsta möjliga kvalitén och låter Match matcha, kan jag ta bort mina filer från hårddisken och bara köra via molnet eller kommer Match ersätta mina låga bitrates med deras 256-filer lokalt på min hårddisk?

Men vad gör du om iTunes Match strular / du inte vill/kan ha det längre? Blir du inte av med allt då och måste börja om från början?

Har du följt guiden som finns här på 99mac?

Jag har ju kvar originalskivorna både i fodralet och rippade i wav men på en lös hårddisk så det oroar jag mig inte för.
Oj en guide, tack! Ska kolla igenom den strax.

När du har musiken i iTunes och den lyckas bli matchad så kan du radera musiken lokalt.
Det viktiga här är att den blir matchad. Blir den inte det kan du inte få den i bättre kvalité.

Då får du frågan om du skall radera det i iCloud också. På den frågan svarar du nej.

Sedan väljer du att ladda ner musiken direkt i itunes och får därefter en Apple-tvättade musiken...

Ursprungligen av keptang:

Har du följt guiden som finns här på 99mac?

Tack för tipset om guiden, smart spellista för att sortera ut matchat fungerade riktigt bra.

Ursprungligen av Borttaget:

När du har musiken i iTunes och den lyckas bli matchad så kan du radera musiken lokalt.
Det viktiga här är att den blir matchad. Blir den inte det kan du inte få den i bättre kvalité.

Då får du frågan om du skall radera det i iCloud också. På den frågan svarar du nej.

Sedan väljer du att ladda ner musiken direkt i itunes och får därefter en Apple-tvättade musiken...

Det verkar vara lite klurigt att få musiken matchad. Testade att lägga in några skivor och av 481 låtar så kunde endast 71 bli matchade. Har testat att matcha flera gånger efter det utan att lyckas.
Det lustiga är att flertalet av skivorna som inte matchas i sin helhet finns på itunes store med samma taggar som jag har. Enstaka låtar på ett album kan också bli matchat men inte hela skivan trots att den finns i affären.

Jag vill inte välja att ladda ner filen lokalt efter matchning, jag har ju redan original i wav-kvalité. Tanken var att kunna streama - har jag missat något här, är det inte lämpligt?

Ska erkänna att jag inte läst på särskilt mycket innan jag testade ett års pren. Pga. kostnaden så kändes det inte som en förlust om det visar sig att tjänsten inte är för mig.

Senast redigerat 2018-07-23 10:10
Ursprungligen av kenta777:

Tack för tipset om guiden, smart spellista för att sortera ut matchat fungerade riktigt bra.

Det verkar vara lite klurigt att få musiken matchad. Testade att lägga in några skivor och av 481 låtar så kunde endast 71 bli matchade. Har testat att matcha flera gånger efter det utan att lyckas.
Det lustiga är att flertalet av skivorna som inte matchas i sin helhet finns på itunes store med samma taggar som jag har. Enstaka låtar på ett album kan också bli matchat men inte hela skivan trots att den finns i affären.

Jag vill inte välja att ladda ner filen lokalt efter matchning, jag har ju redan original i wav-kvalité. Tanken var att kunna streama - har jag missat något här, är det inte lämpligt?

Ska erkänna att jag inte läst på särskilt mycket innan jag testade ett års pren. Pga. kostnaden så kändes det inte som en förlust om det visar sig att tjänsten inte är för mig.

Du behöver inte ladda ner. Se bara till att svara nej på frågan om du vill radera i iCloud också så streamar du allt automatiskt så länge du bara spelar upp dem och inte aktivt trycker på ladda ner.

Matchingen är inte alltid 100%.
Har en hel del musik köpt via iTunes som i sig inte finns att köpa i svenska butiken längre och de bli verkligen inte matchade.
Samtidigt har jag musik som jag importerat från hela världen som blir matchade fastän de heller inte finns i svenska butiken.

Till sist så finns det matchade låtar där den plockar dem från fel album.

Det där shazaam-aktiga stuket är då inte perfekt.

Senast redigerat 2014-03-15 20:53

Felsökte lite och tror jag har sett en lösning på en del av problemen.

I den här tråden kan man se vad molnen betyder ...
http://support.apple.com/kb/TS4124?viewlocale...
... och där kan man läsa att match inte matchar låtar som är under 96 Kbps. Detta verkar dock inte stämma. De låtar jag har testat med är transcodade från originalcd->wav till VBR 70-80 Kbps.
Mina låtar som ligger under 80 Kbps matchas inte men de som ligger på 80 Kbps matchas.

Alltså verkar det som att jag först och främst ska testa att transcoda om alla mina originalplattor till 96 Kbps.

Läste också ett annat tips om att uppdatera genious (iTunes: Affär->Uppdatera Genious) och efter det gå in på match och matcha om. Fick några fler låtar matchade efter att ha testat detta.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-15 12:05

iTunes Match gillar inte VBR så där ha du en anledning till varför vissa låtar inte matchas.

Men för att klargöra en sak och det är att iTunes Match är inte 100% i sin funktion utan logaritmen för att matcha är inte optimal.
Som du själv upptäckt är det ibland vissa låtar som matchas i ett album men inte andra fast dom finns i iTunes Store.
Finns vissa knep för att komma till rätta med detta och det är att se till att låtarna är EXAKT lika lång och inte vara i VBR.
Men det är inte säkert att detta fungerar heller utan då får vi vänta på att Apple fixar till det.

Nu visste jag alla dessa brister innan iTunes Match kom till Sverige eftersom det funnits länge i andra länder.
Så jag valde istället för att sikta in mig på att "tvätta" min musik satsade jag på att rippa min musik i så passa bra kvalitet att blir den inte blir matchad kommer ljudkvaliten inte bli lidande.
Av mina 13000 låtar är 7900 matchade och resten uppladdade och eftersom dom uppladdade är i bra kvalitet hör jag ingen skillnad.

@lappen71, du som kört iTunes Match ett tag, kan man matcha manuellt på sånt den inte hittar?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-15 12:09
Ursprungligen av keptang:

@lappen71, du som kört iTunes Match ett tag, kan man matcha manuellt på sånt den inte hittar?

Nej synd nog utan den kollar igenom hela biblioteket igen. Förvisso snabbare mot första gången man startar iTunes Match.

Jag har testat klart nu och efter mina tester anser jag att Match är en trasig produkt. Jag hade reklamerat den om den kostat mer än 245:- för ett helt år eller om man sluppit kontakt via telefon. Någon förlängning om 11 månader och 2x dagar blir det alltså inte som det ser ut just nu.

Jag testade att lägga in 2 At The Gates-, 4 Bob Marley- och 1 Wumpscut-skiva. Alla rippade från eget original och lämpligt nog lika version som finns att köpa i iTunes-affären.
Mina rippar möter upp de krav som krävs för att bli matchade och de är taggade lika som i affären.

Här har Match öppet mål och chansen att lyckas borde vara 100%, eller?

Jag klickar på Matcha i iTunes och efter en väldigt lång process så meddelar iTunes att massor med låtar är matchade. Kanon!!
Jag använde den smarta spellista som jag blev tipsad om högre upp i tråden, med den tar jag bort alla matchade låtar så att de bara finns i molnet.
Jag klickar på Album och noterar att 4 av 7 skivor har en moln-symbol över sig. Väl inne på varje album med moln så ser jag att enstaka låtar inte alls ligger i molnet(!).
I enlighet med tips jag hittat innan så testar jag att uppdatera Genious och sedan matcha igen. Enstaka låtar till blir matchade efter detta(!).
Jag testar att matcha om några gånger men ingen skillnad.

Jag tycker att en lämplig punchlist för Apple skulle kunna se ut så här:
1. Få tjänsten att fungera innan släpp.
2. Snabba upp funktionen - rejält.
3. Undanröj problemet som att uppdatera Genious löser, det är bara fånigt att behöva trixa för att få det att fungera något bättre.
4. Luras inte genom att ange att mitt album finns i molnet i sin helhet när det bevisligen inte gör det.
5. Efter matchning vore det inte dumt att funktionen säger till om vilka album som inte blev matchade, gärna varför också.
6. Fixa felkod 4010 som man får på tok för ofta, det felet har funnits sen 2012 i Match.

Nån som vet om det finns nån mailadress till svensk iTunes support? Jag klickade runt lite men blev bara hänvisad till telefon och det är inget alternativ för mig.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-17 09:21

Jag förstår inte vad du menar med att albumet inte finns i molnet fast det indikerar det?
Antingen är låten matchad och då har du tillgång till iTunes Stores fil. Eller så är den överförd och fin fil har laddats upp.

Ingen har sagt att iTunes match fungerar till 100%
Ala fall ingen här på 99mac

Med det menar jag att låten inte ligger i molnet (molnsymbol indikerar ej). Låter ligger endast lokalt, omatchad.

Att ingen här sagt att det fungerar vet jag inget om.
Apple anser antagligen att deras tjänst fungerar eftersom de inte gått ut med att jag betalar för en alpha- eller betaversion.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-17 13:36
Ursprungligen av kenta777:

Med det menar jag att låten inte ligger i molnet (molnsymbol indikerar ej). Låter ligger endast lokalt, omatchad.

Att ingen här sagt att det fungerar vet jag inget om.
Apple anser antagligen att deras tjänst fungerar eftersom de inte gått ut med att jag betalar för en alpha- eller betaversion.

Det har jag faktiskt aldrig varit med om och ändå har jag 18000st låtar i mitt bibliotek.
Dom enda moln symboler jag har råkat ut för dessa.

Är det någon låt som inte har matchats eller annan orsak inte finns i molnet syns dessa ikoner.

Ok. Det finns en symbol på framsidan av album som är matchade och finns i molnet. Det är ingen av dina listade symboler.
Men detta är detaljer som inte spelar så stor roll.

Jag och ganska många med mig upplever problem med grundfunktionen och det verkar som att det är samma problem sedan dag ett av tjänsten.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-17 14:54

Jag vet att det är många som har problem med grundfunktionen men då får dom alla fall ett felmeddelande i form av dessa molnsymboler.
Är bara så förvånad att du har låtar som har bearbetats men inte har någon symbol som talar om vad felet är.
Så här ser det ut för mig när låtarna är matchade eller överförda men inte finns på datorn.

Till vänster en skiva som ska vara matchad och finns i molnet.
Till höger en skiva som finns i affären, med samma taggar men inte går att matcha.

Skivan som ska vara matchad och tillgänglig i molnet. Som synes så är inte alla låtar matchade och upplagda i molnet.
Inga felkoder.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-20 19:09

Har du verkligen ställt in så du kan se iCloud status?
Välj låt vy och högerklicka på "Namn" och välj iCloud status.
Och statusen på låtarna kan du bara se när du är i låtvyn.
Sen så kan låtar inte både vara matchade och upplagda i molnet utan antingen eller,

De låtar som inte har något moln är alltså överförda men jag tycker det är synd då de finns i affären och ska matchas ändå.
Apple slösar ju troligtvis sjuka mängder med megabyte på detta grundläggande fel i tjänsten.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-20 19:26
Ursprungligen av kenta777:

De låtar som inte har något moln är alltså överförda men jag tycker det är synd då de finns i affären och ska matchas ändå.
Apple slösar ju troligtvis sjuka mängder med megabyte på detta grundläggande fel i tjänsten.

Nej låtar som är överförda OCH borttagna från din dator får också ett moln.
Varför tar du inte ett screenshot precis som jag har gjort så jag får se hur det ser ut.
Får man fråga varför du tagit bort låtarna som matchats från din datorn?

Här kommer ett screenshot och som lök på laxen kommer även klassiska felkoden som ett brev på posten - jag har nämligen nyss lagt till lite nya skivor.

De låtar du ser är alltså relativt nymatchade låtar på en skiva som finns i affären med samma taggar som jag har men inte matchas.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-20 20:03
Ursprungligen av kenta777:

Här kommer ett screenshot och som lök på laxen kommer även klassiska felkoden som ett brev på posten - jag har nämligen nyss lagt till lite nya skivor.
De låtar du ser är alltså relativt nymatchade låtar på en skiva som finns i affären med samma taggar som jag har men inte matchas.

Ok bra med ett screenshot men varför tog du inte på det albumet du först la in en bild där du påstår att låtarna inte matchats eller överförts.
Sen undrar jag varför du inte svara på mina frågor? Varför har du tagit bort dom låtar som matchats från ditt iTunes bibliotek?
För låtar som matchats eller är överförda har inget moln OM inte den tagits bort från din dator.

Nu ser jag att du använder Windows men på OSX finns en möjlig lösning till 4010.
Man ska trycka på Alt,välja att stänga av iTunes Match,sen sätta på det igen.
Det löste mina problem

iTunes Match fungerar perfekt
Allt annat är ett handhavande fel

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-20 21:16
Ursprungligen av MalcomX:

iTunes Match fungerar perfekt
Allt annat är ett handhavande fel

Det är ingen som påstår det och jag försöker hjälpa TS så har du inga svar på hans frågor posta inte.

Oj, missade jag att svara på något?
Jag vill inte ha skivorna lokalt på disken helt enkelt för att Match erbjuder mig att ha dem i molnet.

Bifogar också en bild från "din" spellista på det albumet som hade ett moln på skivomslaget men inte var matchat i sin helhet. Vet inte riktigt vad urklippet säger.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-21 19:07
Ursprungligen av kenta777:

Oj, missade jag att svara på något?
Jag vill inte ha skivorna lokalt på disken helt enkelt för att Match erbjuder mig att ha dem i molnet.

Bifogar också en bild från "din" spellista på det albumet som hade ett moln på skivomslaget men inte var matchat i sin helhet. Vet inte riktigt vad urklippet säger.
http://i57.tinypic.com/1ypjs7.jpg

Det säger absolut ingenting eftersom du klipper bort den väsentliga informationen.
Sen så har du inte svarat på om du slagit på så man kan se iCloud status.
För det är den informationen ui så lägligt klippt bort.

Det du ser är alltså ett exakt urklipp från iTunes. Med iCloud-status på - trodde jag svarade på det när jag skrev att jag använt spellistan du använder.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-21 20:15
Ursprungligen av kenta777:

Det du ser är alltså ett exakt urklipp från iTunes. Med iCloud-status på - trodde jag svarade på det när jag skrev att jag använt spellistan du använder.

Varför ser jag då inte den övre raden med just iCloud status och kolumnen under i vilken status dom är?
Det är den som är det intressanta så man ser vad som hänt med dina låtar,

Det har jag ingen aning om. Det är moln på några låtar men långt ifrån alla.

Jag har lagt till 1797 låtar och av dem så är det ett tiotal som har ett överstruket moln, enstaka väntar på matchning och har molnet som visar det. Resten har inget moln.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-24 11:32
Ursprungligen av kenta777:

Det har jag ingen aning om. Det är moln på några låtar men långt ifrån alla.

Jag har lagt till 1797 låtar och av dem så är det ett tiotal som har ett överstruket moln, enstaka väntar på matchning och har molnet som visar det. Resten har inget moln.

Haha därför att när du tog ditt screenshot inte inkluderade samma rad som jag gjorde.

Du snackar om moln hit och moln dit men klarar inte av att ta ett screenshot så jag får se hur det ser ut.

Ok jag tänker lämna dig till ditt öde för jag märker att du inte är intresserad av att få någon hjälp.
Så lycka till i framtiden.

Bevaka tråden