Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chello eller Bostream....

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-04 00:26

Flyttar till Stockholm i dagarna och måste skaffa bredband i lägenheten...

tyvärr har den inget riktigt bredband installerat utan det är UPC (Chello) som finns via tv-uttaget i lägenheten...

alternativet är att skaffa bostream istream som väl är en aning söligare men lite billigare...

jag vet inte riktigt hur chello är, är det någon som har erfarenhet av dom? Känner att jag litar lite mer på bostream...men ah.

vad ska jag välja? behöver råd snabbt!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-08-04 01:18

Jag hade Chellos bastjänst där jag bodde förut (Observatoriegatan), och det var aldrig några problem under de två år jag hade dem som leverantör.

Installationen var löjligt enkel. Öppnade inte ens handboken

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-04 01:19

..och det gick relativt snabbt? ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 01:28

Med tanke på vad du får för de extra 100:- med Bostreams Scream istället för Istream..

... så säger jag bara SCREAM!!!!

Det är med lite tur 50 gånger snabbare än Istream! och det är mycket speed för 100kr.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-04 01:33

ja jag har tänkt på det. men det lutar åt att jag har 2 km till närmaste telestation...och dels är det en jäkla väntetid (upp till 3 månader ju) på scream...

däremot kan man uppgradera från istream till scream sen om man vill...

hmm.. klurigt beslut. måste ha det klart imorrn.

Jag har Chello nu, haft det i ca 2,5 år. Aldrig några problem (ett par omstarter av kabelmodemet), men jag kommer nu byta till Bredbandsbolaget. De kommer att leverera 8/1mbit till mig. Och det till en kostnad av 50kr mer i månaden. Chello lev. .640/.256 mbit nu.

Det var inte så svårt val..

Kolla med BBB om de kan leverera också, så har du iallafall ytterligare ett alternativ.

//Thomas

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-04 12:07

ah jag har bbb nu (10 mbit).

men bredbandsbolagets tjänst är ju samma som bostream så det har att göra med avståndet till telestationen, och som sagt så tror jag att mitt avstånd är för långt (2 km)....dessutom är väntetiden upp till 90 dagar med bredbandsbolagets tjänst

detta är klurigt. vill få igång det så snabbt som möjligt.

Jag har oxo kört Chello i några år utan problem men har ansökt om Scream.. 398:- mot nuvarande 364.. lätt byte, då jag skulle få 13/13Mbit..

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-04 12:26

har alla ni fått era avståndsbedömningar från bostream....?

ska bo i johanneshov...trodde inte att det kunde vara så långt som 2 km till närmaste telestation i ett sånt relativt centralt och bebyggt område...

Jag har fått o fick avståndet 900m.. det är ju rätt långt för o bo på Kungsholmen. Men som det stod - preliminärt avstånd hur det nu kan vara det.

Tror dom sitter o jönsar på skanovas stationfinder o kör en snabb koll o sen bara skickar ut infot o lägger till prel för säkerhetsskull.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-04 12:37

ah säkert....

och tre veckors väntan för att få veta avståndet. rätt extremt (även om dom får in 100-tals förfrågningar per dag)

och varför kollar inte bredbandsbolaget avstånd? det är ju samma tjänst....

Måste man fjanta sig och logga in på webbsior med Chello? (bryr mig inte om dom små "inloggningprogrammen")

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 12:40

Jag kör xStream nu och har beställt uppgradering till Scream.
Avståndet för mig (Stora Essingen) var 300 meter enligt Bostream, vilket skulle ge mig 13/13 Mbit.

Bostream har varit min operatör i två år nu och jag har nog aldrig varit missnöjd någon gång.
Tjänsten fungerar i stort sett hela tiden och dessutom har de ju den vassaste VDSL-tjänsten på marknaden just nu.

Att de inte kan leverera den är annan sak...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-04 12:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon

Att de inte kan leverera den är annan sak... [/B]

hah. just det.

men därför funderar jag på bostream istream...att först köpa det och sen kan man rel billigt uppgradera till scream....

kollar upp tiscali nu också. finns jäkligt många adsl leverantörer.

annars låter det som att chello är bra...blir lite billigare installationsavgift och en liten aning snabbare än istream...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Måste man fjanta sig och logga in på webbsior med Chello? (bryr mig inte om dom små "inloggningprogrammen")

Nej, Chello har ingen inloggning..

Jag fick uppgift från Telia när jag ringde dem och frågade om avståndet från telestation och hemmet (enskede) att det var ca 3.2-3.3km.

Så oavset BBB eller Bostream så får jag bara 8/1mbit. Och eftersom Bostream inte prioriterade mitt område och BBB gjorde det väljer jag dem. Och jag byter förstofrämst för hastighet kontra priset, i jämförelse med Chello som jag har nu.

Chello kostar något mindre men med mycket lägre hastighet. (Instalationskostnader borträknade).

Har dock aldrig varit missnöjd med Chello, har funkat klockrent som sagt. (Förutom deras problem med att höja hastigheten. Har läst någonstans att det kan levereras riktigt höghastighet genom kabelnäten.)

//Thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 13:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
hah. just det.

men därför funderar jag på bostream istream...att först köpa det och sen kan man rel billigt uppgradera till scream....

kollar upp tiscali nu också. finns jäkligt många adsl leverantörer.

annars låter det som att chello är bra...blir lite billigare installationsavgift och en liten aning snabbare än istream...

Jag skulle nog rekommendera att hoppa på iStream först och uppgradera til Scream när du kan.
Att binda sig hos en annan lat operatör och lägga en dyr anslutningsavgift känns lite surt.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-04 13:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av J Thomas E
[B
Så oavset BBB eller Bostream så får jag bara 8/1mbit. [/B]

8/1 mbit...vad är det för hastighet?

kan scream sjunka till istreams hastighet om man har 2km till närmsta telestation?

ah. börjar luta mer åt bostream, hastighetsskillnaden mellan chello och istream är ju betydelselös. och bostream känns som ett mer satsande företag. enda som är surt är de 2000 kr i startavgift (inkl modem, men ändå)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 13:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
8/1 mbit...vad är det för hastighet?

kan scream sjunka till istreams hastighet om man har 2km till närmsta telestation?

Sjunka så lågt gör den väl ändå inte?
8 Mbit ned och 1 upp är ju flera gånger bättre än de 2,5 Mbit ned och 0,7 upp som storebror till iStream, xStream ger.

Kör du på Bostream.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-04 15:39

hmm..men nu är det så att jag vill ha det så snabbt som möjligt.

det känns lite dumt att då betala 2000 kr för istreaminstallation och sen ytterligare 1000 för att uppgradera till scream när det finns...

så kanske bättre o börja med chello som kostar mindre. (vet inte om det är någon bindningstid iof)

baaah.

vad skulle ni gjort? behöver det ju inom högst några veckor...

och scream verkar ju snarare ta halvår..

1
Bevaka tråden