Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EU: "Alla mobiltelefoner ska ha gemensamma laddare"

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

EU vill med en ny lag minska på elektronikavfall och krångel för konsumenterna genom att tvinga mobiltillverkarna att använda gemensamma laddare med start år 2017.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-03-14 14:37

Micro USB är väl den sämsta kontakt som någonsin skapats.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2014-03-14 14:41

Apple visst om det när de lanserade lightning, så de bytte kontakt för att kunna mjölka ur konsumenterna så mycket som möjligt innan den här lagen träder i kraft.

Ursprungligen av dfgh:

Apple visst om det när de lanserade lightning, så de bytte kontakt för att kunna mjölka ur konsumenterna så mycket som möjligt innan den här lagen träder i kraft.

Du verkar insatt. Några fler kuliga konspirationsteorier att delge oss? Det kan ju till exempel inte ha funnits några som helst tekniska anledningar till att man bytte kontakt?

  • Medlem
  • ?
  • 2014-03-14 15:35

?Lightning-kontakten är det bästa som konstruerats i kontaktväg. Jag skulle med lätthet betala flera 100kr extra per produkt för att slippa alla dessa varianter av USB-kontakter som inte är vändbara och har en taskig plåtram istället för en kompakt metallbit som Apples lösning har. EU borde standardisera vägguttag istället om de nu ska ge sig på någon konsumentprodukt. Skulle tokerierna bli verklighet kommer jag och många med mig att köpa icke europeiska Apple-prylar för att slippa byta laddare och kablar till något som är betydligt sämre.

Ursprungligen av dfgh:

Apple visst om det när de lanserade lightning, så de bytte kontakt för att kunna mjölka ur konsumenterna så mycket som möjligt innan den här lagen träder i kraft.

Ska vi ta om allt detta igen... Det är laddarna man vill åt. Allt ska gå att ladda med USB laddare och då har man två val. En laddare med fast sladd som då måste ha micro USB. Eller så väljer man en laddare löstagbar laddare som då ska gå att ansluta med Typ A kontakt. Det finns inget krav på att telefonen ska ha en microusb anslutning.

Detta gäller redan smartphones och Apple uppfyller EUs krav så det kommer inte att hända något.

  • Medlem
  • ?
  • 2014-03-14 16:03

?Oavsett om förslaget vinner bifall eller avslag, så kommer vi fram tills dess att ständigt behöva ta om allt igen. Det finns ständigt de som inte förstått att Apples lightningkontakt uppfyller kraven fullt ut och sen finns det förmodligen ännu flera som av principiella skäl ogillar allt vad Apple gör.

Senast igår hände detta mig, somethings spooky med USB kablar...

Ursprungligen av mac+:

?Oavsett om förslaget vinner bifall eller avslag, så kommer vi fram tills dess att ständigt behöva ta om allt igen. Det finns ständigt de som inte förstått att Apples lightningkontakt uppfyller kraven fullt ut och sen finns det förmodligen ännu flera som av principiella skäl ogillar allt vad Apple gör.

Jo, de flesta (inklusive massmedia) verkar missa de centrala orden om att det är tillåtet med en adapter och att en lös kabel räknas som en adapter.

Men det är du skriver - det finns så många som ogillar allt som Apple gör så att de bryr sig inte om fakta. I förra svängen orkade de inte ens fundera på varför Apple var med och skrev under avtalet frivilligt. Apple var bland de första ut med laddare som uppfyllde kraven.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-03-14 17:17
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, de flesta (inklusive massmedia) verkar missa de centrala orden om att det är tillåtet med en adapter och att en lös kabel räknas som en adapter.

Men det är du skriver - det finns så många som ogillar allt som Apple gör så att de bryr sig inte om fakta. I förra svängen orkade de inte ens fundera på varför Apple var med och skrev under avtalet frivilligt. Apple var bland de första ut med laddare som uppfyllde kraven.

Jag trodde det redan var bestämt att alla skulle kunna använda samma laddare?
Vad är det nya med det här om adapter fortfarande är tillåten (vilket jag verkligen hoppas, lightning är ju ljusår bättre än micro-usb).

Denna nya lag man vill driva igenom är väl helt otroligt meningslös, marknaden har redan anpassat sig.

Alla har USB-laddare idag.
Kanske med några få undantag.. Inga jag sett iallafall.

Ursprungligen av Json_81:

Jag trodde det redan var bestämt att alla skulle kunna använda samma laddare?
Vad är det nya med det här om adapter fortfarande är tillåten (vilket jag verkligen hoppas, lightning är ju ljusår bättre än micro-usb).

Som jag har fattat det så gäller det alla telefoner. Som jag minns det så gäller den nuvarande överenskommelsen bara smartphones.

Men denna gång har jag inte orkat kontrollera fakta vid källan utan spekulerar bara

Edit: jag gick till pressreleasen och läste den

Citat:

Efter krav från parlamentet säger direktivet att utrustning som säljs inom EU, särskilt mobiltelefoner, ska vara kompatibla med en gemensam laddare eftersom det både gör det lättare att använda dem och minskar onödiga avfall och kostnader. Rent formellt blir det kommissionen som beslutar vilka specifika typer av radioutrustning som måste uppfylla dessa krav, står det i direktivet.

Min tolkning är att utökar den nuvarande överenskommelsen till att gälla mer utrustning och det innebär ingen skillnad för exvis Apple

Edit2: nu har jag läst förslaget och delen om gemensam laddare är en mycket liten del av den aktuella texten och det står bara gemensam laddare, ingenting om USB eller micro-USB i texten

Senast redigerat 2014-03-14 18:51

Det som jag personligen skulle vilja se är lagstiftning som säger att om du använder en egen kontakt så ska den vara dokumenterad och fri att använda av alla som önskar. Om Lightning är bättre än allt annat så kommer alla att gå över till den, *tada.wav* så är alla laddare med lite tur kompatibla. Ser ingen fördel med att Apple kör sitt eget race.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-14 23:17

Det där verkar inte så genomtänkt.... "utrustning som säljs inom EU, särskilt mobiltelefoner".
Det finns många produkter som vill ha 12V eller andra spänningar. Lite svårt med USB då

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-15 02:30

Värre är det väl med alla övriga svarta klumpar (transformatorer). Där går det inte köpa en adapter, nej 12V adaptern till D-link router har annan kontakt och polaritet än vad batteriladdaren och synten använder, trots samma V och A.
Mer info på ämnet.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-15 08:37
Ursprungligen av keptang:

Denna nya lag man vill driva igenom är väl helt otroligt meningslös, marknaden har redan anpassat sig.

Alla har USB-laddare idag.
Kanske med några få undantag.. Inga jag sett iallafall.

EU i ett nötskal.
EUs micro management är verkligen idiotiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-15 09:21

Trenden är ju mot batterier som har högre energidensitet. Då blir ju inte micro-USB så lyckat eftersom standarden maximerar dess effekt till 9W. Laddaren till iPad ger idag 12W.

källa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_(conne...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-03-15 11:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Som jag har fattat det så gäller det alla telefoner. Som jag minns det så gäller den nuvarande överenskommelsen bara smartphones.

Men denna gång har jag inte orkat kontrollera fakta vid källan utan spekulerar bara

Edit: jag gick till pressreleasen och läste den

Min tolkning är att utökar den nuvarande överenskommelsen till att gälla mer utrustning och det innebär ingen skillnad för exvis Apple

Edit2: nu har jag läst förslaget och delen om gemensam laddare är en mycket liten del av den aktuella texten och det står bara gemensam laddare, ingenting om USB eller micro-USB i texten

Låter ju bra. Vet inte hur det är med nyare android-plattor men när jag köpte en Acer A500 blev jag besviken på att den hade egen laddkontakt.

Ursprungligen av Marcus K:

Det som jag personligen skulle vilja se är lagstiftning som säger att om du använder en egen kontakt så ska den vara dokumenterad och fri att använda av alla som önskar. Om Lightning är bättre än allt annat så kommer alla att gå över till den, *tada.wav* så är alla laddare med lite tur kompatibla. Ser ingen fördel med att Apple kör sitt eget race.

Nej, Apple äger ju lightning och jag tvivlar på att de licenserar ut den till andra.
Magsafe är ju överlägsen andra kontakter t ex och ingen annan använder den.

Ursprungligen av kenjon:

Det där verkar inte så genomtänkt.... "utrustning som säljs inom EU, särskilt mobiltelefoner".
Det finns många produkter som vill ha 12V eller andra spänningar. Lite svårt med USB då

De har säkert tänkt på det. Värre än spänningar är ju effekten, en telefonladdare skulle ju aldrig kunna ladda en laptop även om den hade samma spänning. Däremot vore det ju fint om olika laptops använde samma laddare.
Där har ju iaf blivit bättre, åtminstone Dell har använt samma kontakt i bra många år nu.

Ursprungligen av zappee:

EU i ett nötskal.
EUs micro management är verkligen idiotiskt.

Men ibland så får de mycket skit eftersom massmedia misstolkar eller inte förstår förslagen.

Ursprungligen av pesc:

Trenden är ju mot batterier som har högre energidensitet. Då blir ju inte micro-USB så lyckat eftersom standarden maximerar dess effekt till 9W. Laddaren till iPad ger idag 12W.

källa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_(conne...

Med produkter som har stöd för USB Power Delivery som kommer snart så blir det ändring, 100W via USB2/USB3-kontakt och 60W med Micro USB.

Kommer bli himla trevligt att kunna ladda allt (upp till 100W då) via USB.
Ogillar adaptrar..

Och nu börjar felaktigheterna hagla på nyhetssidorna: http://www.sydsvenskan.se/digitalt--teknik/ip...

Ursprungligen av pmarriott:

Och nu börjar felaktigheterna hagla på nyhetssidorna: http://www.sydsvenskan.se/digitalt--teknik/ip...

Sydsvenskan verkar ha koll.

Ursprungligen av pmarriott:

Och nu börjar felaktigheterna hagla på nyhetssidorna: http://www.sydsvenskan.se/digitalt--teknik/ip...

"Bytt laddare" "Igen"

Att det är så svårt att se att Apples laddare är oförändrad. Det är sladden och kontakten till telefonen som förändrades. Vi kunde använda våra gamla laddare - vilket är den effekt som EU ville ha - kablar är ett mindre problem

Men om jag ska vara ärlig så har väl Apple gjort en sak? Tidigare så gick det bara att ladda med en dator eller (i princip) Apples laddare eftersom enheterna checkade något datasnöre i USB kontakten som de flesta laddare (utom Apples) inte använde.

Nu gör de väl inte så? Och det är en förbättring.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-16 14:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Som jag har fattat det så gäller det alla telefoner. Som jag minns det så gäller den nuvarande överenskommelsen bara smartphones.

Men denna gång har jag inte orkat kontrollera fakta vid källan utan spekulerar bara

Edit: jag gick till pressreleasen och läste den

Min tolkning är att utökar den nuvarande överenskommelsen till att gälla mer utrustning och det innebär ingen skillnad för exvis Apple

Edit2: nu har jag läst förslaget och delen om gemensam laddare är en mycket liten del av den aktuella texten och det står bara gemensam laddare, ingenting om USB eller micro-USB i texten

Har du länk till förslaget?

Ursprungligen av zappee:

Har du länk till förslaget?

Jag slutade leta när jag kom hit

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do...

Det är mycket text. Sök på radio så hittar du hela förslagstexten. Sök på laddare så hittar du det specifika om laddarna

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-16 14:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag slutade leta när jag kom hit

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do...

Det är mycket text. Sök på radio så hittar du hela förslagstexten. Sök på laddare så hittar du det specifika om laddarna

Japp, hittad det.

Sjukt luddigt. Kommer nog förändras många gånger på vägen.

Så för att understryka vad andra redan har skrivit; bara ett av dessa ting är en laddare, och den har USB.

Ursprungligen av lilledanne:

http://25.media.tumblr.com/tumblr_m76dbrWRzW1rrcg01o1_500.jpg

Senast igår hände detta mig, somethings spooky med USB kablar...

Det där är tokigt.

Tydligen kommer USB 3.1 äntligen komma med en kontakt som man kan sticka in på båda hållen. Kanske kommer en mini-variant av den också så det blir kanske den som mobiler (icke-Apple i alla fall) kommer köra med längre fram.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-17 15:11
Ursprungligen av keptang:

Sydsvenskan verkar ha koll.

Skrämmande många felaktigheter i artikeln.

EU anser att Apple följer MoU för laddare så länge man tillhandahåller adaptrar.

Ursprungligen av reboot81:

Skrämmande många felaktigheter i artikeln.

EU anser att Apple följer MoU för laddare så länge man tillhandahåller adaptrar.

Snyggt fynd av dig!

Del av fråga:

Citat:

Apple has now changed its standard connector from one proprietary socket to a new proprietary socket (the Lightning connector). Did Apple consult the Commission before taking this step?

Del av svaret:

Citat:

Concerning Apple’s previous and present proprietary connectors and their compatibility with the agreement, the MoU allows for the use of an adaptor without prescribing the conditions for its provision. Apple was not obliged to consult the Commission on its marketing strategies and the Commission could not interfere on these strategies provided that adaptors were made available.

Jag blev inspirerad och letade upp den nuvarande MoU texten från 2009 som så många aldrig verkar läsa (inte massmedia eller förståsigpåare med andra telefoner)

Länk: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/rtte/f...

De viktiga raderna är

2.5 An “Adaptor” is defined as a device with a Micro-USB receptacle/plug connecting to a specific non
Micro-USB connector. For clarification: an Adaptor can also be a cable.

samt

4.2.1 In order that compatibility of as many Mobile Phones as possible with a Common EPS
may be enabled, if a manufacturer makes available an Adaptor from the Micro-USB connector
of a Common EPS to a specific non-Micro-USB socket in the Mobile Phone, it shall constitute
compliance to this article
.

Glasklart!

Bevaka tråden