Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp slå ihop två användarkonton

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en Macbook air och en Imac. Det jag vill är att få över all information från min Air till min Imac (allt utom alla inställningar). Så Jag kopplade ihop båda datorerna med en thunderbolt kabel och startade Flyttassistenten på min Imac, startade om Airen med "t" knappen intryckt. Följde instruktionerna på skärmen och efter cirka 20 minuter hade alla 75 gigabyte från min Air överförts till min Imac.

Problemet är nu bara att användarkontot från min Air följde med. Jag hade tidigare försökt att bocka ut själva kontot när man fick välja vad som skulle föras över men det gick inte. Det jag vill är ju att på smidigast sätt ha allting under samma användarkonto. Så jag undrar om man på något sätt kan slå ihop användarkontona, eller hur man annars gör för att få allting under samma användarkonto. Exempelvis så är det ju två olika Iphoto bibliotek som jag skulle vilja slå ihop.

Tacksam för hjälp!!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-13 19:45

Vill du slå ihop två iPhotobibliotek så lär iPhoto Library Manager fixa biffen.
Allt utom inställningar, menar du dokument och program?

Tack för ditt svar!

Okej så det är alltså det smidigaste sättet att slå ihop två IPhoto bibliotek.

Ja, alltså när man startat Flyttassistenten så får man ju välja vad man ska föra över. Och då kryssade jag i allt utom inställningar och nätverksinställningar.

Vet inte vad jag gjort för fel, man tycker ju inte att det borde vara så svårt att föra över alla filer från en mac till en annan.

Du har inte gjort något fel, det funkar på det sättet. Alla dokument och bilder hör till ett användarkonto och det går inte att flytta enbart tex. bilderna utan att flytta med hela användarkontot.

Okej det var ju skönt att höra. Men hur gör jag då på enklaste sätt för att föra över "allt" till min Imac?

Tack för svaret!

Om du bara vill flytta över filer och sånt, starta Air:en i Target disk mode och kopiera över de filer du vill hs manuellt från användaren på Air:en till iMacen.

Okej jag provar det! Måste bara fråga vad Target disk mode är för något?

Precis det du gjorde tidigare, starta datorn med "T" nedtryckt. Disken syns då i Finder på den andra Macen.

Tack så mycket för din hjälp!

Nu till nästa fråga...Vet inte varför det har blivit såhär men så fort jag ska göra någonting så måste jag ange lösenord. Tex om jag ska byta namn på en mapp eller slänga en mapp i papperskorgen så kommer det upp "Finder vill göra ändringar. Skriv ditt lösenord för att tillåta detta."

Efter ett tag så blir det väldigt irriterande så jag är tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-17 09:35

Se till så du har backup!
Börja med att reparera skivrättigheter i Skivverktyg.

Reparera skivbehörigheter har inget med rättigheter på användarens filer och mappar att göra, så i detta fallet lär det inte göra nån nytta.

Antagligen har du inte korrekt behörighet till mappas och filer som du har kopierat från den andra användarens konto. Börja med att ändra så att du är ägare. Om du kör OS X 10.7 eller senare, så kan du starta datorn med Cmd-R nedtryckt så att datorn startar upp på återställningspartitionen. I menyn Verktyg, starta Terminal. Skriv resetpassword och tryck enter. Längst ner i fönstret som öppnar sig har du en återställningsknapp för att återställa ACL:er och rättigheter för hemkatalogen. Tryck på den, stäng fönstret och starta om datorn.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-03-17 11:35
Ursprungligen av Mattias A:

Reparera skivbehörigheter har inget med rättigheter på användarens filer och mappar att göra, så i detta fallet lär det inte göra nån nytta.

Antagligen har du inte korrekt behörighet till mappas och filer som du har kopierat från den andra användarens konto. Börja med att ändra så att du är ägare. Om du kör OS X 10.7 eller senare, så kan du starta datorn med Cmd-R nedtryckt så att datorn startar upp på återställningspartitionen. I menyn Verktyg, starta Terminal. Skriv resetpassword och tryck enter. Längst ner i fönstret som öppnar sig har du en återställningsknapp för att återställa ACL:er och rättigheter för hemkatalogen. Tryck på den, stäng fönstret och starta om datorn.

Skall testas. Har liknande problem med en del mappar.

1
Bevaka tråden