Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud i finder ?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns säkert lösningar på detta, men inget är givet för den vanliga användaren

För det första så kan man ju undra varför det inte finns en mapp som heter iCloud dokuments utan att man måsta leta i den dolda Biblioteks mappen efter "mobile dokuments"
Samma gäller bilder som tagits med sin iPhone som måste passera iPhoto och sedan måste man exportera det därifrån
Tror att iClouds för Windows ger användaren en mapp, där man kan hämta sina foton direkt från en mapp.
Det går ju inte heller att lägga in bilderna i sin iPhone direkt till tex Dropbox och ta dem den vägen

Känns liksom inte riktigt genomtänkt

Ursprungligen av MalcomX:

D
Tror att iClouds för Windows ger användaren en mapp, där man kan hämta sina foton direkt från en mapp.
Det går ju inte heller att lägga in bilderna i sin iPhone direkt till tex Dropbox och ta dem den vägen

Känns liksom inte riktigt genomtänkt

Det stämmer, man kan även ladda upp bilder till bildström genom att lägga bilderna i en mapp på datorn om man kör Windows.
Apple vill väl att man använder deras appar för att spara i iCloud. Vad jag vet finns ingen officiell support för att göra något annat när man använder OS X.

Med andra ord, så fungerar iCloud för foto bättre på Windows om man skall vara ärlig

Men det här med filer som sparas i iCloud är ju fullständigt vansinne. Att det skall vara så svårt att bolla med dessa

Här har verkligen apple gjort en miss och får iCloud för dokument/bilder och övrigt att framstå som rena löjan i jämförelse med dropbox och onedrive. Att man sedan också lägger hinder för att överföra till dropbox i iPhone gör dem ju inte smartare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 11:45
Ursprungligen av MalcomX:

Med andra ord, så fungerar iCloud för foto bättre på Windows om man skall vara ärlig

- Nej det tycker jag inte. Bara för att man kan lägga dom i en mapp anser inte jag det bättre. iPhoto håller ordning och reda, det tycker jag är bättre.

Citat:

Men det här med filer som sparas i iCloud är ju fullständigt vansinne. Att det skall vara så svårt att bolla med dessa
Här har verkligen apple gjort en miss och får iCloud för dokument/bilder och övrigt att framstå som rena löjan i jämförelse med dropbox och onedrive. Att man sedan också lägger hinder för att överföra till dropbox i iPhone gör dem ju inte smartare

-Apple har inte försökt att skapa ett Dropbox. iCloud är en synktjänst som även lagrar dokument och bilder och synkar dem. Samt säkerhetskopieringen av iOS-enheter.

Skapa en genväg till "Mobile Documents" om du ofta är i mappen och härjar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-13 11:49
Ursprungligen av MalcomX:

Det finns säkert lösningar på detta, men inget är givet för den vanliga användaren

För det första så kan man ju undra varför det inte finns en mapp som heter iCloud dokuments utan att man måsta leta i den dolda Biblioteks mappen efter "mobile dokuments"

...

Känns liksom inte riktigt genomtänkt

Det är helt genomtänkt!

Apples tanke är att INTE hålla på och pilla med filer och mappar. Därför finns inget synligt filsystem på iOS. Därför finns inte det du frågar efter i iCloud.

Jag rekommenderar att du istället använder Dropbox som är ett riktigt bra system för filer i molnet.

Ursprungligen av MalcomX:

Samma gäller bilder som tagits med sin iPhone som måste passera iPhoto och sedan måste man exportera det därifrån
Tror att iClouds för Windows ger användaren en mapp, där man kan hämta sina foton direkt från en mapp.

Det går ju inte heller att lägga in bilderna i sin iPhone direkt till tex Dropbox och ta dem den vägen

Du måste inte alls använda iPhoto för att importera bilder från din iPhone.

Koppla in din iPhone och starta programmet "Bildinsamling" (sök i Spotlight).
I menyn "Importera till..." väljer du "Annat". I fildialogen drar du in din bildmapp du har i Dropbox. Nu kan du importera bilderna direkt in i Dropbox.

Jag har också för mig att Dropbox på iPhone stöder synkronisering av bilder direkt in i Dropbox på telefonen, men det har jag inte provat själv.

Jag vill ha lösningar och det är inte bra som det är idag och det talar ingen vettig dotoranvändare emot

Att man kan använda iPhoto för att hålla ordning på bilderna är väl bra, men det är inte vad detta handlar om

Detta handlar om att snabbt överföra och hitta bilder och dokument som ligger i iCloud på olika Mac, iPhone och iPad utan att behöva starta en app för detta. Uppenbarligen fungerar det med Windows vad gäller foton, men jag vill ha denna enkelhet även på mac och via två vanliga mappar som heter iCloud foto och iCloud doc

@Pesc. skall jag koppla mobilen via kabel till mac, så använder jag iPhoto. Jag är ute efter det som ligger i iCloud
och nej, det är inte genomtänkt och du läste nog inte riktigt vad jag frågade efter.
Tycker du att det är "helt genomtänkt" så tänker du nog inte lika ofta på det jag tänker på
Droppbox synkning gäller nog allt eller inget. Jag vill bara "droppa" de bilder jag behöver på datorn snabb och enkelt för ett snabbt jobb

@Kladda. vi jobbar inte med samma saker, förstår jag. Men jag förstår vad du menar

Ibland önskar man att det fanns ett mellanting mellan Windows och OS X som verkligen fungerar för dem som är i farten och som tar vara på alla de mycket positiva framsteg som gjorts vad gäller mobiltet och möjligheten att dela mellan olika devices som datorer, plattor och mobiler. Man nyttjar inte dessa på bästa sätt idag och istället för att öppna upp, så stänger man dörrar och det är apple experter på

Som ett annat exempel, kan jag ju ta funktionaliteten vad gäller att läsa pdf filer på en iPad. Det är ju löjligt att man skall behöva ladda ner en helt annan app för att få det till att fungera som det skall, vad gäller anteckningar och kommentarer (för oss som sitter i möten) och för att kunna lagra och organisera pdf dokument. Rekommenderar i detta fallet "Highlighter"

Senast redigerat 2014-03-13 12:52
Ursprungligen av MalcomX:

...Droppbox synkning gäller nog allt eller inget. Jag vill bara "droppa" de bilder jag behöver på datorn snabb och enkelt för ett snabbt jobb

Varför ska du manuellt behöva "droppa" något överhuvudtaget? Det känns som ett onödigt arbetsmoment.

Om alternativen är "allt eller inget" - varför inte köra med "allt" då?

För om du har synkning av alla bilder från alla enheter till Dropbox, så finns de ju redan i datorn när du behöver göra det där snabba jobbet med en viss bild.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 12:58
Ursprungligen av MalcomX:

@Kladda. vi jobbar inte med samma saker, förstår jag. Men jag förstår vad du menar

Jag vet inte vad du arbetar som, men jag jobbar som egenföretagande konsult.
Jag har mer eller mindre alla mina filer i molnet (och på egen server), men dom har jag inte i iCloud.
Jag använder iCloud för vad det är; en synktjänst och lagringsplats för dokument. Allt annat har jag på t.ex Dropbox.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför ska du manuellt behöva "droppa" något överhuvudtaget? Det känns som ett onödigt arbetsmoment.

Om alternativen är "allt eller inget" - varför inte köra med "allt" då?

För om du har synkning av alla bilder från alla enheter till Dropbox, så finns de ju redan i datorn när du behöver göra det där snabba jobbet med en viss bild.

För att jag tycker att det borde fungera med iCloud som jag beskriver ovan

Ursprungligen av kladda:

Jag vet inte vad du arbetar som, men jag jobbar som egenföretagande konsult.
Jag har mer eller mindre alla mina filer i molnet (och på egen server), men dom har jag inte i iCloud.
Jag använder iCloud för vad det är; en synktjänst och lagringsplats för dokument. Allt annat har jag på t.ex Dropbox.

Jag gör så mycket mer än så med mina enheter
Men jag förstår att du är nöjd och det är nog de flesta

Tänkte i dessa banorna redan på 90 talet, då jag ofta funderade på hur man skulle kunna utveckla de lösningar som sedan Siemens blev först med (efter mig) vad gäller kopplingen mellan mobil och dator och andras datorer.
Därför har jag lite svårt för alla de begränsningar som finns med Mac's system och alla halvfärdiga appar de kommer ut med 2014

Ursäkta om jag låter "lite ovanpå", men finner inget annat sätt att förklara det på

Som svar på att använda dropbox, så är det en bra app (inte apples)
Men jag vill kunna ta en bild med min iphone, gå till min mac och där kunna finna den i en mapp som heter iCloud Photo
Jag vill kunna gå till en mapp på min dator som heter iCloud Doc och hitta alla filer som ligger i iCloud
Skall det vara så förbannat svårt att göra ? (förstå)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 13:19
Ursprungligen av MalcomX:

För att jag tycker att det borde fungera med iCloud som jag beskriver ovan

Apple tänkte nog aldrig göra ett Dropbox med iCloud, och kommer nog inte oavsett vad du tycker
Det är utvecklat för iOS, därför blir implementeringen i OSX anpassat för iOS. Det lustiga är att det är först nu jag börjat använda Apples iWork-program på datorn, eftersom de nu är riktigt användbara i iOS och på webben.

Ursprungligen av IngoX:

Apple tänkte nog aldrig göra ett Dropbox med iCloud, och kommer nog inte oavsett vad du tycker
Det är utvecklat för iOS, därför blir implementeringen i OSX anpassat för iOS. Det lustiga är att det är först nu jag börjat använda Apples iWork-program på datorn, eftersom de nu är riktigt användbara i iOS och på webben.

Men det fungerar på Windows med apples iCloud och det motsäger allt
Vad apple tänker är inte så viktigt. Det viktiga är vad kunderna tycker och när Samsung och Microsoft gjort det, så kommer apple efteråt

Denna stelbenthet kommer göra att apple varar i 5-10 år till och sedan går de samma väg som de gjorde förra gången. Men vi får hoppas att de fattat detta innan dess

Läs även inlägget ovan !

Ps. jag har använt iWork i några år nu och så även på iPhone och iPad och de fungerar hyfsat
Kommer nog aldrig att komma upp i samma klass som Office, men de räcker till för de flesta
Nu när du använder dem så kan du ju spara i iCloud (vilket görs om du inte väljer något annat)
Skulle det då inte vara kul att kunna bläddra lite i dina "iCloud dokument" utan att behöva gräva i datorns gömda mappar ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 13:54
Ursprungligen av MalcomX:

Nu när du använder dem så kan du ju spara i iCloud (vilket görs om du inte väljer något annat) Skulle det då inte vara kul att kunna bläddra lite i dina "iCloud dokument" utan att behöva gräva i datorns gömda mappar ?

Jovisst, jag har redan lagt till en genväg i sidfältet till ~/Library/Mobile Documents. Men jag använder bara iCloud till de dokument jag för tillfället aktivt jobbar med på en iOS-enhet. För arkivering, smidig åtkomst överallt och att hålla struktur på allt använder jag DropBox. Det är det jag menar med att iCloud försöker inte ens vara ett Dropbox.

Min mamma däremot, hon sparar fortfarande alla dokument på hennes iMac på skrivbordet och högst tre-fyra mappar, ibland den ena ibland den tredje. Hon har gett upp att rensa och få ordning och använder sökfunktionen om hon överhuvudtaget vill öppna något tidigare dokument. Nu när hon börjat använda iPhone kanske hon småningom sparar ett dokument i iCloud, men hon kommer inte ha förstått att hon har gjort det

Ursprungligen av MalcomX:

Vad apple tänker är inte så viktigt.

Jag säger inte att du tycker fel om vad iCloud kan vara. Jag säger bara att Apple inte bryr sig om din åsikt. Andra kunders beteende väger över och du är ju kund ändå

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-13 14:01

@MalcomX: Eftersom, som du själv skriver, har lite andra krav än de flesta, så har du redan fått tipset att göra ett Alias, så du behöver inte gräva bland datorns gömda mappar
Och din förutsägelse om Apples framtid: ska vi slå vad?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 14:47
Citat:

If you’re not a fan of iPhoto, fear not: There is another, slightly more complicated (but still totally easy), way to access your Photo Stream from your Mac.

Open Finder.

Click “command,” “shift,” and “G” (⌘⇧G) all at the same time, which will bring up the “Go to folder” option in Finder.
Paste the following text into the “Go to folder” field: ~/Library/Application Support/iLifeAssetManagement/assets/sub. Hit “Enter.”

Click “command” and “F” (⌘F) together to bring up a new search interface.

At the top-left of the window, you should see two options after the word “Search”: “This Mac” and “sub.” Click “sub” to highlight it.
Underneath that line, you’ll see the word “Kind.” Leave that be. But in the next drop-down menu, change the type to “Image.” Another drop-down menu will appear. Change that one to “JPEG.”

Now all your Photo Stream images will show up in the window. (There will probably be some other pictures in there as well. You can tell Photo Stream images because they will have a green check mark on the thumbnail.)

Finally, click the “Save” button on the right side, and name the Smart Folder whatever you like. (We’d go with “Photo Stream,” for simplicity’s sake.) Leave the “Add to sidebar” box checked for easy access in the Finder window. And you’re done!

Read more: http://www.digitaltrends.com/mobile/how-to-ac...

Där har du en saxad lösning. Du kan använda samma lösning men istället för JPEG kan du sätta .doc(x), .xls(x), .pages osv. i din mobile doc. mapp.

Senast redigerat 2014-03-13 15:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-13 15:46
Ursprungligen av MalcomX:

...
Därför har jag lite svårt för alla de begränsningar som finns med Mac's system och alla halvfärdiga appar de kommer ut med 2014

...

Som svar på att använda dropbox, så är det en bra app (inte apples)
Men jag vill kunna ta en bild med min iphone, gå till min mac och där kunna finna den i en mapp som heter iCloud Photo
Jag vill kunna gå till en mapp på min dator som heter iCloud Doc och hitta alla filer som ligger i iCloud
Skall det vara så förbannat svårt att göra ? (förstå)

Jag tycker det låter som du vill slå i spik med en skruvdragare.

"Some people think that the cloud is just a hard disk in the sky ... We think it is way more than that."
-- Steve Jobs, WWDC 2011 (1:21:23)
http://www.youtube.com/watch?v=gfj7UgCMsqs

Sedan Apple började jobba med begreppet "Digital Hub" (iTunes, iPhoto, etc) för mer än tio år sedan har de väldigt medvetet undvikit att arbeta med fil/mapp-paradigmen. Och jag tror att just det är en orsak till att de lyckats så väl bland de flesta användare som helst vill slippa datorgrunks och istället få saker gjorda. Därför tror jag att man är helt fel ute om man tror att iCloud skulle gå tillbaka till fil/mapp-paradigmen i framtiden.

Det finns ju redan utmärkta moln-lösningar med fil/mapp-paradigmen. Som Dropbox.

iCloud är annorlunda.

Du skrev tidigare att du tvingades använda iPhoto då du skulle använda bilder från din iPhone i ett 99mac-inlägg du skriver på datorn. Då jag visade att du inte alls var tvingad till det så sade du att du valt (?) att använda iPhoto? Hur ska du ha det?

Själv använder jag Aperture (fungerar ungefär som iPhoto) och Photostream (som är en del av iCloud).

Om jag vill använda en bild från min iPhone i ett inlägg på 99mac.se så gör jag så här:
- Ta en skärmdump på iPhone
- iPhone har redan en WiFi-anslutning så bilden laddas upp i Photostream utan att jag behöver göra något.
- På min Mac är Aperture igång. Bilden laddas ner där utan att jag behöver göra något (tog 15 sekunder).
- I Safari skriver jag just nu detta inlägg. Jag vill inkludera en bild och trycker på knappen "Välj filer" på 99mac-sajten.
- I fildialogen som kommer upp hittar jag "bilder" under "medier" i listen till vänster.
- Under bilder hittar jag Photostream. Här ligger min bild som jag väljer.

Hur kan det bli smidigare?

Tips: Du behöver väldigt sällan manuellt exportera bilder från iPhoto då du vill använda dem. Bara dra dem direkt från iPhoto till ett Finder-fönster, filöppningsdialog, dokument, E-mail, etc. Att tänka i fil-termer och "export" tror jag gör användandet mer omständligt än nödvändigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 15:59
Ursprungligen av pesc:

Hur kan det bli smidigare?

Oavsett iCloud, varför dröjer Airdrop mellan iOS och OSX?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-13 17:02
Ursprungligen av IngoX:

Oavsett iCloud, varför dröjer Airdrop mellan iOS och OSX?

Frågan är snarare vad ska man använda det till?
Du kommer inte kunna föra över filmer eller musik så frågan till vad?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 17:49
Ursprungligen av lappen71:

Frågan är snarare vad ska man använda det till?
Du kommer inte kunna föra över filmer eller musik så frågan till vad?

Bilder till någon annans mac. Midi-filer till mig själv. mm.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-13 17:59
Ursprungligen av IngoX:

Bilder till någon annans mac. Midi-filer till mig själv. mm.

Samma anledning att iCloud inte finns i Finder går att applicera på detta också.
Att lägga till en funktion som bara ett fåtal kommer använda är inte ett skäl.

Ursprungligen av lappen71:

Samma anledning att iCloud inte finns i Finder går att applicera på detta också.
Att lägga till en funktion som bara ett fåtal kommer använda är inte ett skäl.

Jag skulle bli överlycklig för möjligheten att Airdroppa en PDF till min iPad, till exempel. Eller snabbt skicka en bild till en kollegas dator, eller en Keynote etc.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-14 17:12
Ursprungligen av pmarriott:

Jag skulle bli överlycklig för möjligheten att Airdroppa en PDF till min iPad, till exempel. Eller snabbt skicka en bild till en kollegas dator, eller en Keynote etc.

Säger inte att det vore ok om det funktionen kom men efter att ha använt AirDrop mellan iPhone och iPhone så går det fortare att maila.

1
Bevaka tråden