Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med formatera ny intern hårddisk

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

För ett litet tag sedan så började originaldisken på min MBP 15" 2011 (late) krångla och jag tänkte då lägga in en större som tillägg till SSD som jag installerade sedan tidigare.

Köpte denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponent...

Lägger över alla filer och hemmappar (ej program eller liknande) på extern hårddisk, varav den måste vara kopplad under tiden jag för över filerna till nya interna.
Men, när jag väl har installerat hårddisken i Optibay, inom konstens alla regler, så funkar det inte att formatera/partionera den. Hur jag än gör så får jag detta felmeddelande:

Har även testat med andra hårddiskar och får samma resultat. Även att köra via Terminalen funkar inte.

När jag istället lägger min SSD i Optibay istället så startar datorn upp med ökända frågetecknet:

Vad tror ni felet består av? Jag har läst runt om att Optibay porten i MBP 2011 endast har SATA II hastigheter, men enligt firmware uppdatering det ändå ska fungera med SATA III (plus att det står i min systeminfo att båda länkhastigheterna är på 6GB).

Är det något jag har missat? Har nästan slitit av mig håret vid det här laget så all info och tips uppskattas

Senast redigerat 2014-03-12 22:40
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-12 22:54

Vilken typ av partitionskarta har du?

Ursprungligen av kenjon:

Vilken typ av partitionskarta har du?

Jag väljer GUID-partition i skivverktyg, men det ger som sagt tidigare nämnda resultat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-13 01:44

Har du senaste EFI Firmware?
Felmeddelandet på engelska lär vara: "Wiping volume data to prevent future accidental probing failed"
En intressant googleträff på det är länk

Ursprungligen av reboot81:

Har du senaste EFI Firmware?
Felmeddelandet på engelska lär vara: "Wiping volume data to prevent future accidental probing failed"
En intressant googleträff på det är länk

Jag testade att ladda ner, men får "Den här programvaran stöds inte av din dator". Jag glömde även påpeka att jag kör Maverick 10.9.2.

Jag läste igenom tråden, men dessvärre så är inte programvaran Parted magic längre någon freeware och kan inte utföra vissa steg. Även det första tipset som ges hjälper inte då jag inte kommer längre än vid partitionen där samma "Radering av skiva misslyckades" visas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 12:01

Du säger att originaldisken som du hade i en optibay började krångla, och den nya 1TB disken i optibay får felmeddelandet "[översättning]Wiping volume data to prevent future accidental probing failed[/översättning]" i Skivverktyg. Och att din fungerande SSD du har som systemdisk ger blinkande frågetecken när du flyttar den till optibayen. Lutar inte allt åt att det är något fel med optibayen?

Dessutom, den tråd som @reboot81 länkar till ovan samt även denna tråd med samma felmeddelande löser problemet med att byta sata-kabel. (i det fallet troligen till den ordinarie hårddiskplatsen). Så se över eller byt ut sata-kablar och optibay!

Ursprungligen av IngoX:

Du säger att originaldisken som du hade i en optibay började krångla, och den nya 1TB disken i optibay får felmeddelandet "[översättning]Wiping volume data to prevent future accidental probing failed[/översättning]" i Skivverktyg. Och att din fungerande SSD du har som systemdisk ger blinkande frågetecken när du flyttar den till optibayen. Lutar inte allt åt att det är något fel med optibayen?

Dessutom, den tråd som @reboot81 länkar till ovan samt även denna tråd med samma felmeddelande löser problemet med att byta sata-kabel. (i det fallet troligen till den ordinarie hårddiskplatsen). Så se över eller byt ut sata-kablar och optibay!

Originaldisken började krångla och enligt S.M.A.R.T så skulle den disken ändå dra på sista sucken.

Men stoppar jag in denna i Optibay igen så funkar det att formatera och allt annat utan problem.

Jag har även bytt ut SATA Superdrive kabeln som kopplas mellan OptiBay och moderkortet, i tron att jag har tagit sönder något i utbytet. Men även efter detta så kvarstår problemet.

Att köpa en ny Optibay går också, men då borde väl inte originaldisken ha kunnat vara lika villig som den är om den är den kopplingen som krånglar?

EDIT: Vad är det som gör att SATA-kabeln till Mainbay kan påverka det som händer med disken i Optibay? Just nu sitter SSD i main och har inga problem därifrån.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 13:26
Ursprungligen av Roboman:

Att köpa en ny Optibay går också, men då borde väl inte originaldisken ha kunnat vara lika villig som den är om den är den kopplingen som krånglar?

I den andra tråden jag länkar till är det någon som filosoferar över att SSD-diskar brukar vara känsligare än roterande HD för dålig SATA-kontakt. Jag vet inte.

Ursprungligen av Roboman:

EDIT: Vad är det som gör att SATA-kabeln till Mainbay kan påverka det som händer med disken i Optibay? Just nu sitter SSD i main och har inga problem därifrån.

Jag förstår inte frågan. Flyttade du kabel mellan mainbay och optibay? SSD funkar i mainbay och inte i optibay, det är väl en bra ledtråd i felsökningen?

Ursprungligen av IngoX:

Jag förstår inte frågan. Flyttade du kabel mellan mainbay och optibay? SSD funkar i mainbay och inte i optibay, det är väl en bra ledtråd i felsökningen?

Ingen kabel är flyttad, min fråga var; vad har Mainbay kontakten för påverkan på vad som sitter i Optibay?

Jag tog tidigare tips och bytte ut Optibay hållaren mot en annan variant. Även där ger ingen skillnad, samma resultat som tidigare beskrivit.

Väljer jag dock partitionera med MS-DOS (FAT) med MBR (som beskrivet i länkarna) så kommer den halvvägs för att sedan få detta meddelande:

Jag testade att byta till en SATA II disk i Optibay, löste problemet och verkar i nuläget fungera.

Tycker fortfarande det är väldigt konstigt att det inte går att köra en SATA III disk i Optibay. Är det just 2011 års (late) modellen som har dessa problem? Någon annan som kör SATA III på hårddisken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 16:51
Ursprungligen av Roboman:

min fråga var; vad har Mainbay kontakten för påverkan på vad som sitter i Optibay?

Ingen!! Eller har du något symtom som tyder på att det gör det?

Ursprungligen av Roboman:

Jag tog tidigare tips och bytte ut Optibay hållaren mot en annan variant. Även där ger ingen skillnad, samma resultat som tidigare beskrivit.

Det kan ju även vara kabeln till optibay som är klämd/trasig/dålig kontakt

Edit: såg inte ditt senaste svar. Bra att det löst sig!!! Men märkligt, en SATAIII-disk ska vara bakåtkompatibel.

Ursprungligen av IngoX:

Edit: såg inte ditt senaste svar. Bra att det löst sig!!! Men märkligt, en SATAIII-disk ska vara bakåtkompatibel.

Jag håller med dig, att det inte funkar med SSD har man ändå läst på i dom andra trådarna, men rent logiskt sätt borde en SATA III HDD fungera utan problem.

1
Bevaka tråden